اخباربیماری هاکرونا

تولید واکسن کرونا (COVID-19) بیش از یک سال طول می کشد

بیماری همه گیر و کشنده کوئید 19 از اوایل سال میلادی جدید شایع شده و در حال حاضر تحقیقات گسترده ای در مورد تولید واکسن و داروی آن در حال انجام است. اما کارشناسان خاطر نشان می کنند که واکسن های بالقوه به یک کارآزمایی بالینی سه فاز سخت نیاز دارند. بنابراین نباید امیدواری کاذب را در جامعه گسترش داد. تصویب نهایی برای تولید واکسن حداقل به 18 ماه تا 2 سال زمان نیاز دارد.
دکتر اوفر لوی، مدیر برنامه واکسیناسیون در بیمارستان کودکان بوستون گفت، دانشمندانی مانند او در سرتاسر جهان برای یافتن واکسن COVID-19 در تلاش هستند و ما اعتقاد داریم كه می توانیم چگونگی تولید واکسن را متحول کنیم.
با وجود گزارشات مثبت از آزمایشات اولیه بالینی متخصصان، در بهترین حالت واکسن کرونا 18 ماه تا 2 سال بعد وارد بازار میشود. شاید این موضوع با توجه به جدی بودن بیماری همه گیر COVID-19 خیلی طولانی به نظر برسد، اما اینگونه نیست. تولید واکسن بسیاری از بیماری هایی که در حال حاضر در دسترس هستند، 5 تا 10 سال زمان برده است.
همچنین لوری در گفت و گوی خود افزود : “این بحران می تواند باعث ایجاد خلاقیت شود.” اما هیچ رقابتی بین آزمایشگاه ها وجود ندارد، زیرا همه آنها در تلاش برای رسیدن به نتیجه ای یکسان هستند.


تلاش برای تولید واکسن کرونا

واکسن ها اساساً ویروس مرده یا ضعیف شده بیماری هستند که با تزریق آنها ویروس وارد بدن شده و به واسطه آن آنتی بادی هایی در بدن ترشح می شود. اولین واکسن در حدود سال 1800 میلادی در انگلستان و برای درمان آبله تولید شد.دکتر اوفر لوی : با توجه به تلاشهای صورت گرفته در رابطه با تولید واکسن SARS (سندرم حاد تنفسی حاد)، MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه) و واکسن آنفولانزای خوکی، محققان امیدوارند که تولید و توزیع واکسیناسیون COVID-19 سریع تر انجام گیرد.

همچنین دکتر ویلیام هافنر، متخصص بیماریهای عفونی در دانشگاه وندربیلت در تنسی گفت، روشهای جدید و نتایج تحقیقات قبلی می توانند روند تولید واکسن کرونا را تا 5 سال کاهش دهند.

دکتر ماریا النا بوتازی، مدیر مرکز بیمارستان واکسیناسیون کودکان تگزاس اظهار داشت که من و تیمم در تلاش برای تولید واکسن کرونا هستیم. وی گفت به یاد داشته باشید که کار واکسن کشتن ویروس نیست، بلکه ما به دنبال راهی برای افزایش قدرت مقابله بدن با ویروس و تلاش برای زنده ماندن است.

به زبان ساده تری می توان گفت، ویروس COVID-19 از شاخه های خود به عنوان کلیدی برای اتصال به سلولهای بدن و ورود به آنها به جهت تولید مثل بیشتر استفاده می کند. بدن ما نیز با این تهاجم می جنگد و تب، لرز و علائم دیگر نتیجه این نبرد است. یافتن “ارتش” مناسب برای بدن ما و جلوگیری از ورود ویروس به سلولها، کار پیچیده ای است که می تواند سالها به طول انجامد.

با این حال، از آنجایی که محققان در حال حاضر داده هایی را در مورد ویروس سارس که ویروسی مشابه کرونا است، گردآوری کرده اند، امیدوارند که بتوانند مدت زمان تولید واکسن را کاهش دهند.

بوتازی توضیح داد: ویروس ها از DNA شروع می کنند،و به RNA و سپس به پروتئین در بدن منتقل می شوند. به همین جهت برخی از آزمایشگاهها در مراحل اولیه تشخیص اقدام به گرفتن پروتئین بدن می کنند.

بوتازی ادامه داد، تیم وی معتقد است که معرفی واکسن بر پایه پروتئین یک انتخاب کارآمد است. از آنجا که بسیاری از واکسن های موفق، مانند هپاتیت B و عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بر پایه پروتئین هستند، بنابراین شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد این روش موثر است. به علاوه این نوع واکسن ها با سرعت بیشتر و قیمت پایین تری تولید می شوند.

مراحل تولید واکسن

مراحل تولید واکسنتولید واکسن باید یک سری آزمایشات علمی را پشت سر بگذارد.

  •  مطالعات فاز اول فقط ایمنی یک واکسن را بررسی می کند، نه اثربخشی آن. در این مطالعه واکسن بر روی تعداد داوطلب سالم و كم خطر تست می شود.
  • هنگامی که مرحله اول موفقیت آمیز تلقی شد، وارد مرحله دوم می شوند. این مرحله بر روی ایمنی و ایمونولوژی تمرکز دارد. حتی در این مرحله هم، اثربخشی مورد مطالعه قرار نمی گیرد. در فاز دوم تعداد افرادی که واکسن بر روی آنها تست می شود، بیشتر است.
  • فاز سوم به بررسی اثربخشی واکسن می پردازد و واکسن به تعداد زیادی از داوطلبان تزریق می گردد.

در تمامی این مراحل هیئت نظارت بر داده ها و ایمنی سازمان غذا و دارو (FDA) وظیفه مراقب و تامین امنیت داوطلبان را بر عهده دارد.

هنگامی که کارآزمایی ها اثربخشی واکسن تایید شد. تولید کنندگان دارو شروع به تولید واکسن می کنند. طی کردن این مراحل می تواند در حدود یک دهه به طول انجامد. اما دانشمندان قصد دارند، این دوره را برای واکسن کرونا کاهش دهند.

واکسن کرونا چه زمانی در دسترس است؟

واکسن کوئید 19برای تولید واکسن بیماری کوئید 19 محققان خیلی سریع دست به کار شده اند. زیرا از اپیدمی های کروناویروس پیشین مانند سارس زمینه کافی را داشتند.

هفته گذشته، دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ از ساخت واکسن SARS-CoV-2، کرونا ویروس جدید که باعث همه گیری COVID-19 شده بود، خبر دادند. شافنر گفت داده های پیش زمینه ای در مورد این ویروس به سرعت بخشی تولید آن کمک می کند.

اما، شافنر هشدار می دهد، مردم نباید با مطالعه چنین خبرهایی گمان کنند که واکسن کرونا تا چند روز دیگر دسترس است، بلکه حداقل فرصتی چند ماهه تا تولید این واکسن نیاز است. همچنین افزود شاید بتوان سرعت تولید واکسن را افزایش داد ولی نمی توان امنیت مردم را در نظر نگرفت. ما به طور همزمان بر روی راه حل های مختلفی مطالعه می کنیم تا یکی از آنها موفقیت آمیز باشند.

وی پیش بینی می کند که تا یک سال و نیم دیگر واکسن به طور گسترده در دسترس باشد. و این خود یک “سرعت بی سابقه ای” در تولید واکسن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا