بیماری هابیماری های مقعدی

معرفی بهترین دارو و پماد شقاق (فیشر) برای درمان سریع آن

بیماری شقاق یا فیشر بیماری نشیمنگاهی دردناکی است که معمولاً در اثر سبک زندگی غلط بروز می کند. به همین جهت آمار ابتلا به آن رو به گسترش است. این عارضه با ایجاد فشار در مقعد بر اثر اسهال و یبوست مزمن ایجاد می شود. این بیماری به ظاهر ساده بوده و تنها ترک عمیق در دیواره کانال مقعدی است ولی این تنها ظاهر ماجرا است، در صورتی که نسبت به درمان بی توجه باشید و آن را نادیده بگیرید، بیماری به حالت مزمن درآمده و ممکن است نیاز به درمان های تهاجمی تری مانند جراحی فیشر و یا درمان شقاق با لیزر باشد.
اما در صورتی که با شروع علائم و در مرحله حاد برای درمان اقدام کنید، بیماری با استفاده از درمان های خانگی و گیاهی درمان می شود. روش دیگر درمان این بیماری استفاده از پماد برای درمان شقاق است. در ادامه به معرفی بهترین داروها برای درمان فیشر می پردازیم:


پماد آنتی فیشر

آنتی فیشر پماد درمان شقاقپماد آنتی فیشر، پمادی اختصاصی برای درمان فیشر و یا همان زخم مقعد است. استفاده از این پماد در درمان فیشر حاد می تواند به برطرف کردن بیماری کمک نماید، اما در موارد مزمن تنها قادر است، علائم را بهبود ببخشد.

این پماد حاوی عصاره بابونه است. این گیاه حاوی مواد ضد التهابی و ضد اسپاسم است که می تواند درمان موضعی بسیار مناسبی برای رفع التهاب زخم و اسپاسم عضله باشد و به درمان سریع فیشر کمک کند.

به علاوه این پماد حاوی عصاره دارمازو است، این عصاره میتواند اثراتی قابض داشته باشد و به درمان بیماری کمک کند. در کنار تمامی مزایای ذکر شده برای این دارو ناگفته نماند که این پماد در کاهش درد ناشی از بیماری نیز موثر خواهد بود.

طریقه مصرف :

برای مصرف این دارو می بایست 2 بار در روز، لایه ای نازک از این پماد را بر روی شقاق استعمال نمایید.

عوارض جانبی :

تا به امروز هیچ نوع عارضه جانبی س از مصرف این دارو برای بیماران گزارش نشده است. در صورت مشاهده هر نوع عارضه پس از مصرف، به پزشک مراجعه نمایید.

پماد نیتروگلیسیرین برای درمان شقاق

پماد نیتروگلیسیرین یا گیلسیرین تری نیترات نوع دیگری از پماد شقاق است که می تواند علائم آن را رفع کرده و به درمان بیماری کمک کند. عملکرد این دارو با گونه ای است که همزمان با مصرف آن در بدن نیتریک اکسید یا NO آزاد می شود. این ماده می تواند با افزایش گردش خون در این ناحیه موجب کاهش فشار درون عضله اسفنکتر شده و به درمان بیماری کمک کند. این امر موجب می شود، احساس درد و سوزش در مقعد برطرف شود.

طریقه مصرف :

در مورد دستور مصرف این دارو بهتر است با پزشک مشورت نمایید. اما در هر حالت گفته می شود ، این دارو را هر 6 الی 8 ساعت یکبار و به مدت 6 الی 8 هفته استفاده نمایید.

عوارض جانبی :

مهمترین عارضه جانبی پس از مصرف این دارو سردرد و افت فشار خون است. پس بهتر است مطابق با دستور پزشک دارو مصرف نمایید و از زیاده روی در مصرف آن اجتناب نمایید. همچنین از مصرف همزمان این پماد با سالسیلات ها اجتناب نمایید.

پماد تتراسایکلین برای درمان شقاق

پماد تتراسایکلین می تواند در برطرف کردن عفونت و التهاب زخم موثر باشد. این پماد خانواده ای از آنتی بیوتیکهای باکتریواستاتیک هستند که می توانند آلودگی و التهاب را به سرعت برطرف کنند. پماد های داکسی سایکلین، مینوسایکلین، اکسی تتراسایکلین نمونه ای از تتراسایکلین ها است. مصرف این دارو برای درمان شقاق در بارداری ممنوع است.

طریق مصرف :

این دارو را می توانید یک الی دو بار در روز بر روی زخم شقاق استعمال نمایید.

عوارض جانبی :

عوارض جانبی این دارو به ندرت اتفاق می افتد. اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

پماد دیلتیازم

یکی از بهترین انواع پماد درمان شقاق، پماد دیلتیازم است. این دارو نوعی از داروهای مسدود کننده کانال کلسیم است که از طریق ایجاد انسداد و ممانعت از ورود کلسیم به ذخایر سلولی و خروج آنها، فشار خون را کاهش داده و به این طریق با از بین بردن اسپاسم عضله، شکاف مقعد درمان می شود.

طریقه مصرف:

دوره مصرف این دارو 8 هفته می باشد. بهتر است پماد دیلتیازم یک بار صبح ها و یک بار شب ها قبل از خواب مصرف شود. استفاده از این دارو نه تنها برای درمان شقاق، بلکه در دوران نقاهت پس از جراحی فیشر نیز اثرات مثبتی خواهد داشت.

عوارض جانبی :

این پماد اثرات جانبی به خصوصی ندارد اما در برخی موارد ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و یا سوزش مقعد شود. به این منظور پیشنهاد می کنیم، حتما دارو را مطابق با دستور پزشک مصرف نمایید تا از این موضوع جلوگیری شود.

پماد ام جی

پماد شقاق ام جیپماد ام جی با استفاده از عصاره گیاهان تولید شده است و می تواند به سرعت علائم بیماری از جمله خونریزی، درد، خارش و سوزش و ….را از بین ببرد. این دارو دارای خاصیت آنتی باکتریال است و در برطرف کردن التهاب و عفونت موثر خواهد بود. این دارو به جز فرم پماد به شکل محلول نیز در دسترس بیماران قرار دارد.

طریقه مصرف:

این پماد شقاق را می توان به مدت 2 هفته و روزانه 2 بار استفاده نمود.

عوارض جانبی :

پماد ام جی عوارض جانبی خاصی را به دنبال ندارد،؛ تنها در برخی موارد ممکن است واکنش های حساسیتی را ایجاد نماید که در این صورت می بایست مصرف آن را قطع کرده و با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

تجربه نشان داده استفاده از دارو در مورد شقاق های حاد که کمتر از هفته از بروز آنها گذشته و عمق زخم کمتر است موثر خواهد بود.

پماد رکتول

پماد شقاق رکتولپماد رکتول دارای خاصیت ضد التهابی است. که می تواند به سرعت علائم این بیماری را از بین ببرد. از این پماد معمولاً برای کاهش درد، سوزش و خارش مقعد استفاده می شود.

طریقه مصرف:

باید این دارو بعد از اجابت مزاج استفاده نمود. ولی بهتر است در رابطه با روش مصرف دارو با پزشک مشورت نمایید.

عوارض جانبی :

این دارو عوارض جانبی چندانی را به همراه ندارد. اما مصرف آن با داروهایی که تاثیر لیدوکائینی آن را کاهش می دهد؛، ممنوع است. از مصرف همزمان این پماد با سایمتیدین اجتناب نمایید. همچنین از مصرف خودسرانه این داروها بپرهیزید.

پماد لیدوکائین

پماد شقاق لیدوکائینپماد لیدوکائین می تواند مهمترین علامت این بیماری که همان درد آن است را برطرف نماید. همچنین این پماد در برطرف کردن التهاب، خارش و سوزش مقعد نیز موثر خواهد بود.

طریقه مصرف :

بهتر است در مورد روش مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید. از مصرف خودسرانه و طولانی مدت لیدوکائین اجتناب نمایید.

عوارض جانبی :

عوارض جانبی این دارو در صورت مصرف بیش از اندازه آن ایجاد می شود.

نکاتی در مورد مصرف پماد برای درمان شقاق :

رعایت نکات زیر می تواند به افزایش تاثیرگذاری این پماد ها کمک نماید.

  • بهتر است همزمان با مصرف این داروها مصرف غذاهای غنی از فیبر و نوشیدن حداقل 8 لیوان آب را در رژیم غذایی خود قرار دهید، تا از بروز یبوست جلوگیری شود.
  • ورزش و فعالیت بدنی در بهبودی سریعتر موثر است.
  • به هیچ وجه اقدام به مصرف خودسرانه این داروها نکنید و حتما با مشورت پزشک داروی مناسب خود را تهیه کنید.
  • مصرف این داروها برای درمان شقاق در کودکان و مادران باردار ممنوع است مگر با تجویز پزشک
  • حمام سیتز قبل از مصرف پماد ها می تواند به کاهش درد و افزایش تاثیرگذاری داروها کمک کند.
  • استفاده از کمپرس سرد موجب کاهش درد می شود.
  • بعد از استعمال هر نوع دارو از پوشاندن موضع با باند بپرهیزید.
  • در صورت تداوم یبوست بهتر است از داروهای ملین استفاده کنید.
  • برای اطلاع از درمان گیاهی شقاق مطالعه این صفحه را از دست ندهید.
  • بهتر است این پماد مطابق با دستورالعمل پزشک مصرف شوند.

آیا استفاده از پماد شقاق درمان قطعی است؟

جواب این سوال بستگی به درجه پیشرفت بیماری دارد. تجربه نشان داده استفاده از دارو در مورد شقاق های حاد که کمتر از 8 هفته از بروز آنها گذشته و عمق زخم کمتر است موثر خواهد بود اما درمان در مواردی که بیماری مزمن شده و عضله مقعدی را نیز درگیر نموده امکان برطرف کردن آن با پماد وجود ندارد. در این موارد معمولاً استفاده از درمان های تهاجمی نظیر جراحی و درمان فیشر با لیزر پیشنهاد می شود. برای اطلاع از دیگر روشهای درمان این بیماری مطالعه مقاله درمان فیشر را پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا