بیماری هابیماری های مقاربتیزگیل

آشنایی با انواع واکسن HPV و بهترین زمان تزریق این واکسن

ویروس HPV عامل بیش از 90 درصد از کانسر های سرویکس (سرطان دهانه ی رحم) یا زگیل های تناسلی است. بیش از 75 -80 درصد زنان قبل از 50 سالگی از طریق رابطه جنسی به این ویروس مبتلا شده اند.
این ویروس از طریق تماس پوست با پوست در رابطه جنسی واژینال، دهانی و آنال منتقل می شود و حتی استفاده از کاندوم نیز نمی تواند از انتقال آن جلوگیری نماید.
اکثر افراد مبتلا به ویروس HPV از وجود این ویروس در بدن خود اطلاع ندارد، زیرا ویروس در اغلب موارد بدون هیچ نشانه خاصی وارد بدن میشود و پس از طی دو سال بدون درمان از بین می رود، اما در 10 تا 20 موارد این ویروس از بین نرفته و فرد شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش از سرطان دارد. (حداقل 20 سال به طول می انجامد که عفونت HPV به سرطان سرویکس تبدیل شود.)
در حال حاضر 100 نوع HPV شناسایی شده است که در بین آنها 40 نوع وجود دارد که به عفونت سرویکس می انجامد و 15 نوع از آن عامل سرطان سرویکس است. ویروس HPV هم برای مردان و هم برای زنان قابل انتقال است.


انواع واکسن HPV

در سال های اخیر بیشترین عامل ایجاد سرطان دهانه رحم ویروس HPV است، از همین روی واکسن HPV جهت جلوگیری از ابتلا به این عفونت تولید شده است. تا به امروز دو نوع مختلف از این واکسن شناخته شده است که اسامی آنها بدین شرح است:

  • واکسن سرواریکس (cervarix) : این واکسن شامل دو گونه ویروس ایجاد کننده سرطان دهانه رحم است و در سه دوز تزریق می گردد، دوز 0، ماه 1، ماه 6
  • واکسن  گارداسیل(Gardasil): این واکسن افزون بر ویروس های ایجاد کننده سرطان دهانه ی رحم، شامل دو گونه ی رایج از ویروس های زگیل تناسلی است. این واکسن در سه دوز تزریق می گردد، دوز 0، ماه 2 ، ماه 6

در حال حاضر تنها واکسن گارداسیل در ایران موجود است و می توانید آن را از طریق داروخانه ها و مراکز هلال احمر تهیه فرمایید. واکسن گارداسیل تنها در پیشگیری از بروز سرطان دهانه ی رحم مفید است از همین روی تزریق آن برای مردان توصیه نمی گردد.

قیمت واکسن HPV

در حال حاضر این واکسن با قیمتی در حدود 290 هزار تومن در دسترس است که نسبت به سال گذشته با 110 تومن کاهش قیمت همراه بوده است.

تاثیر گذاری واکسن HPV تا چه میزان است؟

پیش بینی شده پس از تزریق این واکسن فرد در مدت زمانی بین 3 تا 5 سال و یا حتی بیشتر در برابر ابتلا به عفونت ایمن باشد. اما به یاد داشته باشید تزریق این واکسن‌ها در برابر انواع دیگر ویروس HPV  مصونیت ایجاد نمی‌کند. حتی این واکسن در برابر بیماری هایی نظیر زگیل تناسلی و سرطان سرویکس نیز مصونیت صد در صدی ندارد از همین روی باید زنانی که این واکسن را  دریافت کرده اند بصورت مرتب جهت تست غربالگری دهانه ی رحم ( پاپ اسمیر ) مراجعه نمایند.
واکسن HPV در پیشگیری از عفونت دائمی از سوی ویروس عامل ایجاد سرطان دهانه رحم بسیار موثر است. ولی این نکته را به یاد داشته باشید که ممکن است سرطان دهانه رحم ناشی از عوامل دیگری مثل وراثت باشد که در این مورد واکسن HPV تاثیری بر روی جلوگیری از ابتلا به بیماری ندارد.

واکسن HPV تنها در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر است و در برطرف کردن عفونتی که پیش از آن ایجاد شده است، خاصیت درمانی نخواهد داشت.

عوارض تزریق واکسن HPV

به طور معمول ممکن است برخی از افراد پس از تزریق واکسن HPV دچار تب، تهوع، سرگیجه، درد در ناحیه تزریق، تورم ،خارش و غش کردن شوند که تمامی این علائم پس از 15 دقیقه از بین خواهند رفت.
همچنین به طور معمول تا 15 دقیقه پس از تزریق واکسن فرد را در مرکز درمانی نگه می دارند زیرا که ممکن است حساسیت به مخمر واکسن، موجب ایجاد آلرژی گردد.
تزریق این واکسن برای این افراد ممنوع است:

  • زنان باردار
  • زنان شیرده
  • افرادی دارای ضعف سیستم ایمنی ( به طور مثال دختران زیر 9 سال)

بهترین زمان تزریق واکسن HPV

بهترین زمان برای تزریق واکسن HPV قبل از ازدواج و قبل از شروع فعالیت های جنسی است. همچنین در زنانی که به این ویروس مبتلا شده اند می توان از طریق آزمایش تعیین پاپیلوما نوع ویروس را شناسایی نمود و در صورت که نوع ایجاد کننده بیماری از نوع ویروس موجود در واکسن نباشد، می توان واکسن HPV را تزریق نمود.
به طور کلی می توان زمان تزریق این واکسن برای زنان بین 9 تا 45 سال است. ضرورت تزریق این واکسن به جهت پیشگیری از ابتلا به این ویروس است و نباید موجب ترس و وحشت خانواده ها گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا