بیماری هابیماری های زنان

11 علت خارش نوک سینه در زنان + درمان خارش نوك سينه

خارش سینه در زنان مشکل رایجی است که علت های مختلفی دارد. خارش نوک پستان معمولاً علت جدی نداشته و از بیماریهای خطرناک ناشی نمیشود. این شرایط در اغلب موارد در اثر حساسیت، اصطکاک، اگزما، شیردهی یا بارداری ایجاد میشود. خارش معممولاً با مصرف چند پماد قابل درمان است. در ادامه با هم 11 علت خارش سينه در زنان و راه های درمان خارش نوك سينه را بررسی خواهیم کرد.

1. هوای خشک

مرطوب کننده پوستهوای سرد و خشک می تواند منجر به خارش در سراسر بدن، از جمله پستانها و نوک سینه شود. برای جلوگیری از خارش در آب و هوای خشک نکات زیر را رعایت کنید:
مدت زمان حمام را به کمتر از 10 دقیقه برسانید.
بهتر است با آب ولرم دوش بگیرید. زیرا آب گرم چربی های طبیعی پوست را از بین می برد و پوست را خشک می کند.
پس از استحمام از مرطوب کننده های روزانه استفاده کنید.

2.اگزما

اگزما می تواند علت خارش سينه در زنان باشد و  باعث ایجاد بثورات پوستی در نوک سینه ها و اطراف آن شود. استفاده از یک مرطوب کننده غلیظ می تواند در بهبود پوست موثر باشد. مصرف پماد های استروئیدی موضعی مانند هیدروکورتیزون می تواند به تورم و درمان خارش نوك سينه کمک کند.
در صورت ادامه یافتن این شرایط مراجعه به پزشک و مصرف پمادهای قوی تر می تواند راه حل مناسبی باشد.

3. صابون

حساسیت به صابون، لوسیون یا مواد شوینده لباس می تواند باعث خارش نوک سینه ها و علت خارش سينه در زنان شود. مواد شیمیایی موجود در بسیاری از محصولات پاک کننده می تواند باعث ایجاد بثوراتی به نام درماتیت تماسی شود.
حساسیت به شوینده ها به صورت لکه های قرمز خارش دار روی پوست بدن ظاهر می شوند. برای حل این مشکل از صابون ها و شوینده های ضد حساسیت ، بدون بو و فاقد رنگ استفاده کنید.

4. لباس زیر

ممکن است پوست سینه ی شما به مواد الاستیک یا رنگ لباس ها حساسیت داشته باشد. درماتیت تماسی می تواند باعث قرمزی و خارش در مناطقی از پوست مانند نوک سینه ها شود. برای رفع این مشکل می توانید لباس زیر خود را تغییر دهید، و سپس وضعیت خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
اصطکاک
اصطکاک نوک سینه ها با لباس می تواند باعث سایش شده و خارش یا سوزش را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این وضعیت می توانید از وازلین یا سایر مرطوب کننده ها استفاده کنید.

5.خارش نوک سینه در بارداری

مادر باردارافزایش وزن، تهوع صبحگاهی، نوسان هورمون ها و … خارش نوک سینه ها؟ بله، این مورد را هم به لیست علائم بارداری اضافه کنید!
علت خارش نوک سینه در بارداری تغییر هورمون ها و کشش پوست است که با افزایش سایز سینه ها رخ می دهد. استفاده از روغن نارگیل، وازلین و سایر مرطوب کننده ها می تواند به کاهش و درمان خارش نوك سينه کمک کند.

6. شیردهی

شیردهیعلت خارش سينه در شيردهي چیست؟ باقی ماندن شیر در مجاری شیر و شیردهی به نوزاد می تواند موجب خارش و زخم شدن نوک سینه ها شود. تمیز و خشک نگه داشتن نوک سینه ها می تواند از خارش جلوگیری نماید. استفاده از پماد لانولین و پد ژل سیلیکون که در یخچال خنک شده می تواند به شما در کاهش ناراحتی و خارش کمک کند.

7.  برفک سینه

یکی دیگر از علت خارش سينه در شيردهي برفک سینه می باشد. اگر به نوزاد خود شیر می دهید و نوک سینه ها علاوه بر خارش، خشک و پوسته پوسته شده است، و یا احساس درد دارید! ممکن است به نوعی عفونت قارچی به نام برفک سینه مبتلا شده باشید! بهتر است برای تشخیص و درمان این علائم با پزشک مشورت نمایید. معمولاً در این موارد پزشک مصرف پماد های ضد قارچ را توصیه می نماید.

8. یائسگی

از عوارض دوران یائسگی می توانیم به خشکی و نازک شدن پوست اطراف سینه اشاره کنیم. علت این موضوع تغییر هورمون ها و کاهش سطح استروژن است. در این دوران بدن چربی کمتری تولید می کند، بنابراین حفظ رطوبت برای پوست دشوارتر است. خارش میتواند تقریباً در هر جای بدن از جمله واژن و نوک سینه ها ایجاد شود. با استفاده از پاک کننده های ملایم، مرطوب کننده ها و دوش آب گرم با خشکی مبارزه کنید.

9. تابش اشعه

روش های درمان سرطان پستان از جمله تابش اشعه می تواند منجر به خارش شدید در پستان ها شود، حتی مدت ها پس از پایان دوره درمان. تشعشعات باعث از بین رفتن سلول های پوست می شود که این موضوع خشکی، سوزش و خارش پوست را به همراه دارد.
برای حل این مشکل لباسهای نرم و گشاد بپوشید و مایعات زیادی بنوشید. آنتی هیستامین های خوراکی می توانند کمک کنند. پزشک همچنین مصرف کورتیکواستروئید روی پوست را نیز تجویز می کند.

10. بیماری پاژه

این بیماری شکل نادری از سرطان پستان است که از مجاری پستان شروع می شود و به نوک سینه و ناحیه مجاور گسترش می یابد. علائم این بیماری بسیار شبیه اگزما است، پوسته پوسته شدن و خارش نوک سینه از علائم این بیماری محسوب میشود. ترشحات خونی یا زرد رنگ نیز از نشانه های این عارضه محسوب میشوند.
این عارضه اغلب فقط نوک پستان را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر بثورات به درمان های اگزما پاسخ ندهند، برای اطمینان ممکن است به نمونه برداری بافت سینه ها نیاز داشته باشد. بیماری پاژه معمولاً با جراحی و پرتو درمانی درمان می شود.

11.تومور خوش خیم

گاهی اوقات، یک تومور غیر سرطانی در مجرای پستان می تواند باعث ایجاد خارش و پوسته پوسته شدن شود. لمس یک توده کوچک یا ترشحات خونی از نوک سینه علائم این وضعیت است. برای تشخیص، پزشک ممکن است از مجراى پستان عکسبرداری سونوگرافی، ماموگرافی یا نمونه برداری کند. درمان تومور معمولاً جراحی است.

خارش سينه نشانه چيست

به جز مواردی که در بالا ذکر کردیم در برخی مواقع خارش سینه ممکن است نشانه یک وضعیت خطرناک و کشنده باشد که باید هر چه سریعتر بررسی شود. اگر در کنار خارش سینه علائم زیر را هم داشتید حتما به پزشک مراجعه نمایید:

  • کم شدن سطح هوشیاری و غش کردن ناگهانی
  • نفس تنگی و احساس خفگی و بسته شدن راه گلو
  • درد مفصل ها
  • ورم کردن ناگهانی لب ها و صورت

به صورت کلی خارش های زودگذر پستان ها معمولاً خطرناک نیست اما در صورت ادامه دار شدن و یا همراه بودن با یک سری از علائم دیگر می تواند نشانه یک مشکل و یا بیماری جدی و خطرناک باشید که حتما باید بررسی شود.

در این صورت حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و برای جلوگیری از عوارض زیر به درمان خود ادامه دهید:

  • زخم شدن بافت و پوست سینه
  • وجود سرطان و پخش شدن آن
  • بیماری های عفونی پوستی

‫60 دیدگاه ها

  1. سلام علت خارش سينه در زنان چیه؟
    من وسط سینه هام خیلی میخاره و وقتی دست میزنم بدتر هم میشه و به جز خارش قرمز میشه و دونه های ریزی میزنه. میخاستم بدونم خیلی خطرناکه و باید برم پیش دکتر برای این مورد؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای تشخیص و درمان بهتر است به یک متخصص مراجعه نمایید و معاینه شوید.

      1. سلام من رفتم پیش دکتر از دکترم پرسیدم که خارش سينه نشانه چيست گفتن که احتمالاً بیماری پاژه باشه من تا حالا اسم این بیماری رو هم نشنیدم و نمیدونم چی هست و سایر علائمش چیه؟ میشه در مورد پاژه سینه هم منو راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          بیماری پاژه معمولاً از نوک سینه شروع می شود و به صورت پوست پوست قرمز و راش پوستی روی پستان دیده می شود.

  2. سلام من یه پسر دو ماهه دارم که شیر میحوره ولی بعد از شیر دادن سینه هام خیلی میخاره و کلافم کرده میخاستم بدونم علت خارش سينه در شيردهي چیه و یا اینکه خارش سینه در شیردهی ایا طبیعی هست یا نه باید برم معاینه بشم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله خارش سینه در شیردهی تا حدودی طبیعی می باشد و علت آن هم باقی ماندن شیر در مجاری شیر است.

      1. ممنون از پاسخگویی تون ولی من خیلی شدید هست خارش سینه هام و به هرکی هم میگم علت خارش سينه در شيردهي چیه میگن بخاطر شیر دادن هست ولی اخه انقد باید بخاره یعنی ؟ بخاطر فرزندم زیاد نمیتونم برم دکتر نمیدونم باید چیکار کنم واقعا

        1. سلام دوست عزیز
          خارش سینه در شیردهی تا حدی طبیعی است و دلیل آن هم تجمع شیر در مجاری شیر می باشد.

      2. سلام
        من ۱۸ سالمه و حدود یک سالی هستش که دور نوک سینه سمت راستم یک گردی سفید رنگ به وجود امده که مثل زگیل میمونه و دقیقا روی پوستم هستش و اندازش از نخود کوچیکتره اوایل از داخلش موی بزرگی خارج کردم وچرک خارج میشد ولی الان سفت شده میخواستم بدونم که خطرناکه؟ و نیاز به معاینه دکتر هست؟

        1. سلام دوست عزیز
          بله برای اطمینان بیشتر بهتر است ماموگرافی انجام دهید.

  3. خیلی مطلب خوبی بود ممنونم
    من مجرد هستم و یک بار برای ابسه سینه سمت چپم رفتم دکتر ولی الان بعد از چند سال سینه سمت راستم هم خیلی میخاره میخام بدونم علت خارش سينه سمت راست چیه و ایا خطرناکه این موضوع ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است برای تشخیص علت خارش سينه سمت راست توسط یک متخصص معاینه شوید.

  4. سلام من چن وقتی هست که روی سینه ام میخاره و لک های قرمزی هم دیده میشه و هر روز داره بیشتر میشه این دونه های قرمز . میشه بگین علت خارش و درد نوك سينه چیه و برای درمان خارش نوك سينه و این دون های قرمز باید چیکار کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است توسط یک پزشک متخصص ویزیت شوید.

  5. من در دوران بارداری هستم و سینه هام دچار ترک و خارش زیادی میشن میشه بگید علت خارش نوک پستانها در بارداری چی هست و برای درمان خارش نوك سينه باید چیکار کنم ؟ بخاطر بارداری هم میترسم داروی خاصی مصرف کنم ولی خیلی خارش سینه هام اذیتم میکنه ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      علت خارش سینه ها در بارداری معمولاً بخاطر تغییر هورمون ها و کشیده شدن پوست می باشد که با روغن نارگیل و وازلین بهبود می یابد.

  6. سلام من چن روزی هست که نوک سینه سمت چپم میخاره و بعضی وقتا بهتر میشه اما یه روزایی خیلی شدید هست میشه بگید علت خارش نوك سينه چپ چی هست و من باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      خارش به تنهایی موضوع خطرناکی نیست اما اگر به مدت طولانی و همراه با مشکلات و عوارض ظاهری دیگری مثل قرمز شدن باشد بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

      1. سلام وقت بخیر
        مشکل من همچنان حل نشده و نوک سینه سمت چپم هنوز میخاره بعد از اتمام پریودم هم بیشتر میشه این خارش و نتونستم برم دکتر . میخاستم بدونم خیلی خطرناکه این موضوع ؟

        1. به احتمال زیاد مشکل مهمی نیست اگر علائم دیگری مثل لمس توده و یا قرمزی و پوست چوست شدن ندارید چند روز از پماد شقاق سینه و یا وازلین استفاده کنید و پوست سینه را دست نزنید و نخاررونید تا تحریک نشه .

  7. سلام من 3ماه هست حدودا که سینه سمت چپم خیلی میخاره و دست هم میزنم بدتر میشسه و قرمز و ملتهب میشه میشه بگید که علت خارش نوك سينه چپ چی هست و چطور درمان میشه

    1. سلام دوست عزیز
      اگر مشکل خارش و قرمزی خیلی حاد نیست بهتر است از یک کرم نرم کننده مثل پماد شقاق سینه و یا وازلین استفاده نمایید و تا جای ممکن با دست تحریک نکنید. اگر مشکل ادامه دار بود و برطرف نشد حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

  8. سلام علت خارش سينه در زنان چیه؟؟؟؟
    سینه های من مخصوصا سینه چپم نوک سینم دورش پوست پوست میشه و کمی هم میسوزه ولی قبل از پریودی خیلی شدیدتر هست . من تازگیا از سوتین تنگ اسفنجی هم استفاده کرده بود میخام ببینم برای اونه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورت ادامه دار بودن این موضوع بهتر است حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

  9. من بین سینه های خیلی شدید میخارید و پیش دکتر رفتم برای درمان خارش نوك سينه بهم گفتن که از وازلین و یا روغن نارگیل که شما هم بهش اشاره کردید استفاده کنم و من زدم به سینه هام خیلی بهتر شد واقعا

    1. سلام دوست عزیز
      بله روغن نارگیل و یا وازلین یکی از راه های درمان خارش نوک سینه می باشد.
      ممنون از همراهی شما

  10. سلام من بعد از سن بلوغم و پریود شدنم تقریبا هر بار قبل از عادت ماهانه سینه هام خیلی میخاره ولی الان نگران شدم و میخاستم بدونم خارش سينه نشانه چيست و ایا من هم باید به پزشک مراجعه کنم یا جای نگرانی نداره؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر یک خارش ساده است جای نگرانی ندارد اما اگر به همراه خارش شدید تورم و قرمزی و یا مورد مشکوکی مثل دون های قرمز مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

        1. سلام دوست عزیز
          خیر در این مطلب نگفتیم که خارش نشانه رشد هست. جز در بارداری که به علت تغییر سایز سینه ها رخ می دهد.

  11. من یه مقاله ای خونده بودم درمورد علت خارش سينه در زنان که نوشته بود علت خارش و درد نوك سينه میتونه از استرس هم باشه و خیلی ها واقعا نمیدونن که استرس میتونه عامل همه چیز باشه .

  12. سلام من سینه هام یعضی وقتها خیلی شدید میخاره میشه بگید خارش سينه نشانه چيست ؟ خیلی میترسم که نشونه سرطان و cancer باشه . لطفا منو راهنمایی کنید که اگر خارش با چه نشانه های دیگه ای باشه یعنی سرطان دارم؟؟ خیلی استرس دارم و همش میترسم برم ازمایش بدم

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که خارش سینه به صورت مداوم و همراه با علائم دیگر مثل تنگی نفس و هوشیاری پایین و … شود باید به پزشک مراجعه نمایید.

  13. من تازه بچه دار شدم و هربار بعد زا شیر دادن به نوزادم سینه هام خیلی میخاره علت خارش سينه در شيردهي چیه ؟ برای درمانش باید چیکار کنم که خارش کمتر بشه چون من نوک سینه هم حساس و زخم شده انقد خاروندم دیگه

    1. سلام دوست عزیز
      خارش سینه در شیردهی تا حدودی طبیعی است و علت آن جمع شدن شیر در مجاری شیردهی می باشد. تمیز و خشک نگه داشتن سینه و همچنین استفاده از پماد لانولین و پد ژل سیلیکون که در یخچال خنک شده اند می تواند برای کاهش خارش و جلوگیری از زخم شدن موثر باشد.

  14. منم 6ماهه که بچه دار شدم و واقعا خارش سينه در شيردهي خیلی اذیتم میکنه هر بار که شیر میدم از درد دیگه گریم میگره واقعا مادر شدن خیلی سخت هست.

  15. سلام ممنون از مطلب خوبتون. یه سوالی داشتم علت خارش وسط سينه زنان چی هست؟ مادر من خیلی وسط و بین پستان هاش میخاره و ما چون در شهر کوچیکی هستیم نتونستم یه دکتر خوب پیدا کنم و بریم . هرجا هم رفتیم گفتن حساسیت هست و بعد از یه مدت خوب میشه اما خوب نشد و خارش وسط سینه هاش خیلی داره اذیتش میکنه انقدر که میخارونه و جاش قرمز میشه دیگه. میشه راهنماییم کنید باید چیکار کینم؟

    1. سلام دوست عزیز
      حتماً به یک پزشک متخصص در شهر دیگری که امکانات بهتری دارد مراجعه نمایید و این موضوع را پشت گوش نیندازید.

  16. من فقط سینه سمت چپم میخاره و اونم بعضی وقتا ولی خیلی شدید نیست میخام بدونم علت خارش سينه چپ چی هست و باید برم دکتر یا اینکه جای نگرانی نداره

    1. سلام دوست عزیز
      اگر خیلی شدید نیست و همراه با علائم ظاهری مثل قرمزی و التهاب نمی باشد جای نگرانی ندارد.

  17. من سینه هام بعد از شیردهی هم دچار اگزما و هم پسوریازیس شد و اصلا دیگه نمیتونم لباس زیر بپوشم میشه بگین برای درمان خارش نوک سینه چکار کنم که بدتر نشه ؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      خارش نوک سینه ها در شیر دهی ممکن است به علت نوعی عفونت مخمری نوک پستان یا همان برفک باشد. کاندیدا نام این مخمر است که معمولاً بی ضرر است اما می تواند تکثیر شود.

  18. من قبل از عادت ماهانه همیشه دچار خارش سینه میشم و دکتر هم رفتم که گفت علت خارش سينه زنان در این ایام کاملا طبیعی هست و نمیخاد کاری کنم ایا درسته ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله به علت سندروم پیش از قاعدگی می باشد.

  19. من چند روز قبل از پریود هم دچار درد سینه و هم دچار خارش میشم میخاستم بدونم خارش سينه قبل از پریود طبیعیه و باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      خارش سینه قبل از پریودی ممکن است به دلیل سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS باشد

  20. سلام من چن وقتی هست که باردارم و خارش نوک سینه دارم پزشک بهم گفت که خارش نوك سينه نشانه بارداري هست و طبیعیه ایا درسته همچین چیزی؟ چیکار کنم که بهتر بشه

    1. سلام دوست عزیز
      بله خارش و سوزش نوك سينه در بارداري کاملاً طبیعی می باشد. بهتر است از سوتین های نخی و منعطف و کرم های مرطوب کننده مخصوص پوست سینه استفاده کنید.

  21. میشه بگین سوزش نوك سينه در بارداري چطوری رفع میشه و کرمی هست که بزنم بهتر بشه سوزش و خارش ؟ رفتم دکتر و بهم گفت که باید اب زیاد بخورم چون نشونه دهیدراته شدن بدن خشکی پوست و در نتیجه خارش هست

    1. سلام دوست عزیز
      سوزش نوك سينه در بارداري به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش تدریجی سایز سینه برای تجمع شیر می باشد و معمولاً تا دو هفته پس از شیردهی رفع می شود. در واقع به دلیل افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در بارداری این مورد کاملاً طبیعی می باشد.

  22. من قبل از پریود پستانهام به شدت میخاره و درد داره حتی گاهی انقدر میخارونم که قرمز و ملتهب میشه میخاستم بدونم علت خارش پستانها در قبل از پریودی چیست و باید چیکار کنم برای این موضوع

    1. سلام دوست عزیز
      خارش سینه قبل از پریودی ممکن است به دلیل سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS باشد. PMDD نوع بدتر این سندروم می باشد که نوع بدتر اختلال نارسایی پیش از قاعدگی است و ممکن است سبب خارش و التهاب در چند جای بدن شود.

  23. سلام مادر من بعد از حمام سینه هاش خارش میگیرن و حاضر نیست بریم دکتر میشه بگین خارش سينه در زنان به چه علتی هست و برای درمان چه باید کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      خارش سینه در زنان علت های مختلفی می تواند داشته باشد. اینکه مادر شما بعد از حمام دچار خارش سینه می شودممکن است به مواد شوینده و صابون داخل حمام حساسیت دارند و یا دچار خشکی پوست بعد از حمام می شوند.

  24. من بین سینه هام یعنی قفسه سینه خیلی خارش دارم بعضی موقع ها و خودش خود به خود خوب میشه و دوباره بعد از یه مدت میخاره میخاستم بدونم علت خارش قفسه سينه در زنان جی هست و باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      علت خارش قفسه سينه در زنان ممکن است عوامل مختلفی مثل حساسیت به مواد شوینده صابون، عطر و …. یا حساسیت به جنس سوتین، نوع خاصی از اگزما، خشک شدن پوست سینه باشد.

  25. سلام من با تازگی دچارش یه جور الرژی شدم قسمت هایی از بدنم یه دون مثل جوش میزنه و میخاره روی سینه هامم میزنه و بعد محو میشه هاله ی دور سینمم یکم متورمه و خارشم داره و من خیلی میترسم

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است به علت لباس زیر نامناسب، شوینده هایی که در حمام استفاده می کنید دچار حساسیت شده باشید و در صورت تداوم این علائم همراه با تشدید درد و خارش به یک متخصص پوست مراجعه نمایید.

  26. سلام وقتتون بخیر
    مادرم متولد 1314 و مدت سه روز است که نوک سینه سمت چپ ایشان شروه به خارش شده.
    و با وازلین یا بتامتازون یا الکل کمی تسکین پیدا می کند
    و دوباره بعد از یک روز شروع می شود.
    آیا این مورد خطرناک است.
    متشکرم

    1. سلام دوست عزیز
      خارش سینه معمولاً مورد خطرناکی نیست و به دلایلی مثل حساسیت به لباس زیر، اصطکاک، حمام با آب دغ، خشکی پوست و … ایجاد می شود. بهتر است از پمادهای موضعی مثل هیدروکورتیزون استفاده کنید و اگر ادامه داشت و وخیم شد به دکتر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا