بیماری هاکرونا

کرونای انگلیسی: علائم و روش های پیشگیری آن

بیشتر از یک سال است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده مردم دنیا شده است. این همه تاثیر غیر قابل باور است! اما این ویروس تغییرات زیادی از در سبک زندگی، نوع ارتباطات و معاشرت افراد جامعه ایجاد کرد.

با اینکه هنوز هم علت اصلی این ویروس مشخص نیست و دارویی برای درمان آن پیدا نشده است، اما پزشکان موفق به تولید واکسن برای این ویروس شدند. تا به حال بیشتر از 10 شرکت داروسازی موفق به تولید واکسن برای این ویروس شده اند؛ برخی از این واکسن ها تا بیشتر از 95% تاثیرگذاری داشته و احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داده اند.
متاسفانه چند ماهی است که نوع جدید ویروس جهش یافته از انگلیس به کشور ما وارد شده است و به نام کرونای انگلیسی بر سر زبان ها افتاده است. کرونا انگلیسی مسری تر و کشنده تر از ویروس چینی است.

همان طور که میدانید این ویروس جهش یافته در کشور ما در حال انتقال است و تا به امروز 7 نفر مبتلا به ویروس جهش یافته و یا همان کرونا انگلیسی جان خود را از دست دادند.



علائم کرونای انگلیسی

علائم این نوع کرونا همانند علائم کرونا چینی قبلی است، مانند :

البته معمولاً این طور نیست، که همهی این علائم در یک فرد ایجاد شود در هر فردی متفاوت است. علائم جدیدی نیست که آن را به ویروس جهش یافته ربط بدهیم اما این بیماری مسری تر است و امکان اتصال به سلولهای تنفسی را بیشتر کرده است.

سرعت کرونا انگلیسی از ویروس قبلی 30 تا 70 در صد بیشتر است و مدت زمان بیشتری بر روی سطوح می ماند.

تاثیر کرونا انگلیسی بر کودکان و نوجوانان

ریسک آلوده شدن کودکان و نوجوانان به کرونا انگلیسی بیشتر از ویروس قبلی است و شدت انتقال آن در این افراد آن قدر شدید است که شرایط برای کادر درمان سخت تر از قبل شده است.در ایتالیا  ۷۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا انگلیسی کودکان هستند. این ویروس جهش یافته از سنین 5 سال تا 17 سال را تا به امروز درگیر خود و راهی بیمارستان کرده است.

تفاوت کرونای انگلیسی و کرونا چینی

از نظر بالینی کرونای انگلیسی با کرونا چینی فرق زیادی ندارد؛ اما از جهت انتقال کرونا انگلیسی بسیار مسری تر و کشنده تر از ویروس چینی است و علائم مبتلایان به این ویروس، بیماری شدید تری را تجربه خواهند کرد.آمار نشان داده است که احتمال ابتلا در جوانان و کودکان در این ویروس بیشتر است.

ویروس انگلیسی بیماری زایی و سرایت پذیری بیشتری دارد و امکان مرگ در اثر ابتلا به آن بیشتر است.

این ویروس جهش یافته مانند کرونای فعلی در درون خود شامل چندین ویروس است که هرکدام ممکن است به قسمت های مختلفی از بدن مانند ریه،نای،گوارشی،مغز نفوذ کند و هریک را درگیر خود کند.

کرونا انگلیسی

اثرات واکسن های مختلف بر کرونای انگلیسی

خوشبختانه جهش این ویروس ساختار کلی آن را تغییر نداده است، بنابراین واکسن کرونا را بی اثر نمی کند و هنوز هم کشورهایی مانند انگلیس که خودشان درگیر این نوع ویروس کرونا جهش یافته انگلیسی هستند از همین واکسن کرونا استفاده می کنند.

سرعت کرونا انگلیسی از ویروس قبلی 30 تا 70 در صد بیشتر است و مدت زمان بیشتری بر روی سطوح می ماند.

شرکت داروسازی بیون‌ تک که به همراه شریک آمریکایی خود فایزر نخستین واکسن تایید شده برای مقابله با کرونا را به جهان عرضه کرد و این اطمینان را داده است که در صورت لزوم قادر خواهد بود در مدت 6 هفته واکسنی را برای مهار کردن کرونا انگلیسی تولید کند.

آیا کرونا جهش یافته خطرناک تر است ؟

خوشبختانه در حال حاضر هنوز هیچ اطلاعات تایید شده و کاملی در خصوص خطرناک بودن ویروس جهش یافته و شدت بیشتر عفونت ناشی از ابتدا به این نوع ویروس وجود ندارد.

البته قابلیت و سرعت انتشار بالا میزان خطر ناشی از بستری شدن و مرگ و میر را افزایش می‌دهد، وقتی انتقال پذیری بیشتر باشد میزان ابتلا به ویروس نیز طبیعتا بالا می‌رود و حتی در صورتی که میزان کشندگی ویروس جهش یافته با نوع معمولی برابر باشد، این ویژگی میزان بستری شدن را بیشتر می‌کند.  این بیماری برای افراد مسن خیلی خطرناک تر است، پس سعی کنیم با رعایت کردن به فکر آن ها هم باشیم.کرونا انگلیسی 3 روزه بیمار را از پای می اندازد، به همین دلیل از مردم می خواهیم شوخی نگیرند و وقت را تلف نکنند. در صورت مشاهده علائم بیماری سریعا به پزشک مراجعه کرده تا با داروهای ضد ویروس مراحل درمان آن ها شروع شود.

روش پیشگیری

با توجه به قابلیت بالای سرایت و سرعت انتشار بیشتر گونه‌های جدید ویروس بهترین راه برای مقابله با کرونا انگلیسی به شرح زیر میباشد:

  •  توصیه بهداشتی
  •  حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی
  • شستن مدام دست‌‌ها
  •  تهویه فضاهای بسته
  •  دوری از اجتماعات
  • باز کردن پنجره ها
  • نرفتن به جاهای شلوغ
  • استفاده نکردن از وسایل های پرتردد و شلوغ
  • تا حد امکان از وسیله های شخصی استفاده کنید
  • دو تا ماسک بزنید
  • از افراد سرما خورده دوری کنید
  • نگرفتن مهمانی
  • نرفتن به مسافرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا