سبک زندگیمد و زیبایی

از بین بردن خط خنده یا لبخند با جدیدترین روش‌ها

خط هایی که از گوشه بینی تا انتهای لب ها کشیده شده، خط خنده نام دارد. البته در برخی موارد این خطوط اطراف چشم ها را نیز می پوشانند. این خط می تواند نمایانگر طی کردن زندگی شاد و پر خنده باشد، اما گاهی اوقات سن شما را از آنچه هستید، بیشتر نشان میدهد. راهکار های مختلفی برای کاهش و از بین بردن خط خنده و محو نمودن آنها وجود دارد، که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.


خط خنده

خط خنده مجموعه ای خطوط بر روی صورت است که همزمان با لبخند زدن نمایان می شوند. این خطوط ناشی از تکرار حرکات صورت در طول زمان ایجاد شده، و بر اثر لبخند و یا دیگر حالات صورت پدید می آیند. از علل ایجاد خط خنده بر روی صورت می توانیم به قرار گرفتن در معرض آفتاب، پیری، ژنتیک و یا سیگار کشیدن اشاره کنیم.

از بین بردن خط خنده

برای از بین بردن خط خنده راهکارهای بسیار متنوعی وجود دارد، که هر یک می تواند با توجه به عوامل مختلفی نظیر سن، عمق خط و … متفاوت باشد. مهمترین راهکار های از بین بردن خط خنده به این شرح است :

تزریق ژل خط خنده (تزریق فیلر)

یکی از روش های از بین بردن خط خنده تزریق ژل اسید هیالورونیک به آن است، این ژل خط خنده را پر کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن تاثیر آن نمایان می شود. البته در برخی از موارد لازم است مقداری به ژل به گونه ها نیز تزریق شود، تا چربی که در طول زمان از بین رفته جایگزین گردد.

انجام این روش حدود 30 دقیقه به طول می انجامد و می توان با ماساژ نقطه مورد نظر عوارض جانبی آن را به حداقل کاهش داد. با ماساژ دادن این ژل هیچ مشکلی در روند درمان ایجاد نمی شود. این روش موقتی است و بسته به افراد مختلف بین 6 الی 12 ماه دوام دارد و پس از این مدت جذب بدن می شود. از عوارض جانبی تزریق ژل به خط خنده می توانیم به سردرد، تورم و واکنش های پوستی اشاره کنیم.

تزریق ژل خط خنده

تزریق بوتاکس

بوتاکس یا همان بوتولینوم از سایر پر کننده های تزریقی است. این سم با فلج نمودن عضله اطراف لب، حرکات آن را کاهش داده و به این ترتیب چین و چروک های اطراف لب را از بین می برد. مشاهده نتایج این تزریق معمولاً چندین هفته زمان می برد. تزریق بوتاکس به خط خنده، باید توسط متخصص مجرب صورت گیرد. این روش نیز مشابه تزریق ژل موقتی است و معمولاً بعد از گذشت 4 الی 6 ماه ناپدید می شود. تزریق بوتاکس در کمتر از 15 دقیقه صورت گرفته و معمولاً عوارض جانبی چندانی به همراه ندارد، البته در برخی از افراد عوارضی مانند سردرد، قرمزی و … ایجاد می شود، که معمولاً موقتی است. بعد از تزریق بوتاکس بر خلاف ژل باید تا چندین ساعت، از لمس، تحریک و یا حتی آرایش کردن ناحیه تزریق بپرهیزید.

لیفت نخ

یکی از روش های مدرن با حداقل تهاجم است که می تواند خطوط خنده را از بین برده و به تحریک کلاژن سازی کمک کند. نخ های مورد استفاده در این روش از روش پلی دی اکسانون (PDA) تولید شده اند. این ماده قابل جذب بوده و سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تایید می کند. این روش موجب سفت شدن صورت و پوست می شود. بعد از گذشت 2 الی 3 هفته نتایج لیفت نمایان می شود. این روش نیز تاثیر دائمی نداشته و معمولاً بعد از گذشت حدود 8 ماه تاثیر خود را از دست می دهد.

طب سوزنی با افزایش جریان خون موجب تحریک کلاژن سازی شده و چین و چروک های صورت مثل خط لبخند را از بین می برد.

لیزر

انجام لیزر از جدیدترین روش ها برای نابودی خط خنده می باشد. برای از بین بردن خط خنده با لیزر در ابتدا اشعه آن با قدرت به سطح پوست تابیده می شود تا عمیق شکاف ها توسط آن تعیین گردد. با تابش لیزر لایه بیرون پوست از بین رفته و شروع به کلاژن سازی می کند. تولید کلاژن به ترمیم خطوط ایجاد شده کمک می کند. طول درمان با لیزر برای این خطوط بستگی به عواملی همچون نوع پوست، عمق خطوط و … دارد. قبل از انجام لیزر به نکات زیر توجه نمایید.

  • حداقل یک ماه قبل از لیزر از ضد آفتاب استفاده نمایید. زیرا در غیر این صورت انجام لیزر می تواند باعث سوختگی شده و جای اسکار بر روی پوست به جای بگذارد.
  • خط لبخند نباید موهای زائد داشته باشد تا لیزر به خوبی عمل نماید.
  • زمان انجام لیزر نباید صورت هیچ بیماری پوستی و یا جوش های عفونی داشته باشد.

میکرودرم آبریژن

میکرودرم روشی غیر تهاجمی است، که می تواند به برطرف نمودن خطوط لبخند کمک نماید. در طی این روش کریستال های مخصوصی برای ایجاد سایش به طرف پوست پرتاب می شوند. تا لایه خارجی پوست را از بین برده و آن را شفاف تر کنند. جهت از بین بردن خطوط لازم است؛ این روش را چندین مرتبه تکرار کنید.

میکرودرم آبریژن

طب سوزنی

طب سوزنی با افزایش جریان خون موجب تحریک کلاژن سازی شده و چین و چروک های صورت مثل خط لبخند را از بین می برد. شروع درمان معمولاً 3 بار در هفته می باشد و در کل بسته به نظر پزشک و عمق خطوط بین 20 الی 30 جلسه انجام طب سوزنی نیاز است.

کرم های ضد چروک

کرم های ضد چروک معمولاً دارای درصدی رتینول هستند که می توانند به رفع چین و چروک های صورت کمک کنند. رتینول می تواند رادیکال های آزادی که باعث چین و چروک می شوند، را از بین ببرد. نتیجه یک تحقیق نشان داده افرادی که هفته ای سه بار به مدت 6 ماه از کرم های حاوی 0.4 رتینول استفاده می کردند، نتایج مثبتی را کسب کردند.

کُلاژن‌سازی یا میکرونیدلینگ

تحریک پوست به کُلاژن‌سازی یا میکرونیدلینگ از دیگر روش های ترمیم پوست و از برنده خطوط لبخند است. کلاژن به شدت برای پوست ضروری است و به احیای آن کمک می کند. در طی این روش با واردن کردن سوزن های ریز به پوست، آن را مجبور به تولید کلاژن بیشتر می کنند. از طرفی مسیر وارد شدن این سوزن ها به داخل پوست موجب جذب بهتر و بیشتر کرم های پوستی می شود. بنابراین با انجام چنین درمانی، آسیب دیدگی ها ترمیم شده و خطوط ایجاد شده از بین می روند. این روش در مقایسه با سایرین دوام و ماندگاری بیشتری داشته و از خطر کمتری برخوردار است. این درمان بین 15 الی 30 دقیقه زمان می برد و نتایج حاصل از درمان بین چند روز تا چند هفته بعد نمایان می شود. همچنین این درمان معمولاً بین دو الی سه جلسه برگزار می شود و بین درمان ها باید حدود 8 هفته فاصله باشد. این درمان روشی موثر است، البته میزان نتیجه دلخواه در افراد مختلف متفاوت است.از بین بردن خط خنده

جراحی

جراحی همیشه روشی پر دردسر اما با نتیجه بهتری است. زیرا با کشیدن پوست صورت چروک های ایجاد شده از جمله خط لبخند را به کلی از بین می روند. اما باید در نظر داشت انجام جراحی در مقایسه با سایر روش ها هزینه های بیشتری را نیاز دارد و روند بهبودی بعد از عمل هم حداقل 3 هفته زمان می برد. عوارض این روش شامل درد، آسیب به اعصاب و عفونت و …می باشد.

روش خانگی

روش های خانگی برای درمان چین و چروک شامل مصرف ماسک های گیاهی است که به رفع چین و چروک های صورت کمک می کند.

ماسک هویج، ماست و عسل

این ماسک حاوی ویتامین، بتاکارتن و اسید لاکتیک است در نتیجه به بهبودی چین و چروک های صورت و از بین بردن خط خنده کمک می کند. برای تهیه این ماست به این مواد نیاز است :

  • یک قاشق عسل
  • یک قاشق ماست
  • یک عدد هویج

پوست هویج را جدا کرده و همراه با ماست و عسل در مخلوط کن بریزید تا یکدست شود. سپس ماسک را برای مدت 30 دقیقه بر روی خطوط و چین و چروک های صورت قرار دهید. بهترین زمان استفاده از این ماسک ها شب ها قبل از خواب است.

ماسک آلوئه ورا و خیار و روغن نارگیل

این ماسک حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان، آب و فیبر طبیعی است و به از بین بردن خط خنده کمک می کند. برای تهیه این ماسک به مواد زیر نیاز است :

  • نصف خیار
  • 5 قاشق آلوئه ورا
  • 2 قاشق روغن نارگیل

برای تهیه این ماسک خیار را رنده کرده و با آلوئه ورا و عسل مخلوط کنید. این ماسک را 3 بار در هفته و برای مدت 40 دقیقه بر روی پوست قرار دهید.

ماسک آلوئه ورا خیار روغن نارگیل

ماسک جعفری ، عسل و لیمو خانگی

ماسک جعفری، عسل و لیمو خانگی قادر است، میزان کلاژن سازی را افزایش داده و سطح PH پوست را تنظیم کند زیرا که این ماسک حاوی حاوی فیتوکیمیکال و اسیدهای ارگانیک است. برای تهیه این ماسک به این مواد نیاز است :

  • سه شاخه جعفری
  • 5 قاشق عسل
  • قاشق آبلیمو

برای تهیه ماسک جعفری ها را خورد کرده و با عسل و آبلیمو مخلوط کنید. این ماسک باید به مدت 20 دقیقه بر روی پوست بماند. از این ماسک دو روز در میان استفاده کنید.

جلوگیری از خط خنده

بهترین راهکار رفع این خطوط از روی صورت جلوگیری از ایجاد آن ها است. برای این منظور می توانید نکات زیر را به یاد داشته باشید :

  • از سیگار کشیدن بپرهیزید.
  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.
  • آب به میزان کافی بنوشید.
  • از افزایش و کاهش شدید وزن بپرهیزید.
  • از کرم های حاوی رتینول استفاده نمایید.
  • ورزش های صورت که به منظور بهبود عضلات صورت انجام می شود، را فراموش نکنید.
  • استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ به سفت شدن پوست صورت کمک شایانی می کند.
  • استفاده از کرم های شب که حاوی مقادیر زیادی نرم کننده هستند، را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا