رشد فردی و اجتماعیکیفیت زندگیموفقیت

افزایش تمرکز با استفاده از خوراکی های مغذی و مفید برای عملکرد مغز

افزایش تمرکز تا حدود زیادی در زندگی موثر است زیرا که موجب می شود سرعت و کیفیت امور روزانه افزایش پیدا کند، اما عوامل گوناگونی از جمله افزایش سن باعث می شوند از میزان تمرکز کاسته شود، اما شما می توانید با افزودن مواد غذایی مناسب به رژیم غذاییتان با پیری مقابله کنید و جلوی کاهش تمرکز را بگیرید. برای افزایش تمرکز اگر مصرف غذاهای مغذی را با خواب کافی و ورزش مناسب ترکیب کنید، می توانید حافظه خود را تقویت نمایید.برخی از غذا ها و خوراکی های مناسب مغز به این شرح است:


آجیل و شکلات تلخ

افزایش تمرکز با شکلات تلخ
مطالعات در زمینه افزایش تمرکز نشان داده این موضوع با دریافت ویتامین E در ارتباط مستقیم است، و شما می توانید این ویتامین را از طریق مصرف آجیل هایی مانند گردو و بادام تامین نمایید، گردو شبیه به مغز است و بسیار برای آن مفید و با کاهش افت فرایندهای شناختی تمرکز را افزایش میدهد گردو از منابع دارای امگا 3 نیز به شمار می رود. بادام هندی و دانه های آفتابگردان حاوی آمینو اسید هستند که استرس را با افزایش سطح سروتونین کاهش میدهند.شکلات تلخ یکی دیگر مواد مفید برای مغز است، شکلات تلخ حداقل با 70% درصد کاکائو، غنی از آنتی اکسیدان های فلاوانول است که جریان خون به مغز را افزایش داده و از پیری آن جلوگیری می کند.

سویا یکی دیگر از مواد مغذی مناسب برای تقویت حافظه می باشد زیرا که سویا دارای پروتئین هایی است که انتقال ‌دهنده ‌های عصبی مرتبط با حافظه را تحریک می‌ کنند.

زغال اخته

خاصیت زغال اخته
یکی از مهمترین مزیت های مصرف میوه زغال اخته تقویت حافظه می باشد.این میوه در مقایسه با سایر میوه ها و سبزیجات سطح آنتی اکسیدان فلاونوئید بیشتری دارد و از مغز در برابر فشار اكسيديته محافظت كرده و در نتيجه مشكلات مغزی ناشي از افزايش سن مثل آلزايمر و زوال عقل را به شدت كاهش خواهد داد.همچنین این میوه موجب بهبود ظرفيت‌های یادگیری و مهارت‌های حرکتی می گردد. به همین ترتیب توت فرنگی، توت سیاه و تمشک نیز دارای این آنتی اکسیدان بوده و برای تقویت حافظه مفید خواهند بود.

اسید های چرب

مغز انسان ( بدون در نظر پوست ) چرب ترین عضو بدن است که از 60% چربی تشکیل شده است.بنابراین مغز به چربی های ضروری  مثل DHA و EPA برای اینکه سیناپس های مرتبط با حافظه را تعمیر و ایجاد کند، نیازمند است. از طرفی بدن قادر به ساخت اسید های چرب نمی باشد بلکه لازم است این اسید ها از طریق مصرف خوراکی به دست آید، مصرف تخم‌مرغ، کتان و ماهی های روغنی مثل ماهی قزل ‌آلا، ساردین، خال خالی و شاه‌ ماهی که از منابع طبیعی این اسیدهای چرب قدرتمند هستند، ضروری است، علاوه بر این تخم مرغ حاوی کولین است که برای ساخت استیل کولین عصبی ضروری می باشد و به شما در به یاد اون اطلاعات و افزایش تمرکز کمک می نماید.

سویا

سویا یکی دیگر از مواد مغذی مناسب برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز می باشد زیرا که سویا دارای پروتئین هایی است که انتقال ‌دهنده ‌های عصبی مرتبط با حافظه را تحریک می‌ کنند. از همین روی سویا برای بهبود حافظه و انعطاف ‌پذیری ذهنی بسیار حائز اهمیت است، شما می توانید برای استفاده از آن  شیر سویا را روی غلات خود بریزید و از مزایای آن لذت ببرید همچنین می توانید پروتئین ایزوله سویا را تهیه نمایید، که می‌ تواند به صورت پودر، مایع و یا مکمل یافت شود.

بروکلی

خاصیت بروکلی
به طور کلی می توان گفت همه سبزیجات دارای رنگ سبز دارای مقادیر زیادی ویتامین C هستند، اما بروکلی یک سوپر فود به شمار می رود زیرا که این سبزی دارای مقادیر زیادی از  آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی می باشد.بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که به عنوان از بین برنده ی سرطان شناخته می شود، و با آنتی اکسیدان های خود از مغز در برابر  آسیب رادیکالهای آزاد محافظت می کند. به علاوه این سبزی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین K می باشد که به عنوان تقویت کننده عملکرد شناختی مشهور است.

ویتامین، مکمل و مواد معدنی

مصرف ویتامین B شامل مصرف B6 و B12 می تواند تا حد زیادی در افزایش تمرکز مفید باشد زیرا که این ویتامین سطح هموسیستئین را به شدت کاهش میدهد. (  افزایش هموسیستئین در بیماران مبتلا به اختلالات شناختی مثل آلزایمر و خطر سکته مغزی یافت می شود.). نتایج یک تحقیق بر روی بیماران سالمند مبتلا به اختلال شناختی خفیف، که دوز بالایی از ویتامین های B6 و B12 و اسید فولیک دریافت کرده بودند، نشان داد انقباض مغز به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. از منابع غنی ویتامین B می توان به سبزیجات سبز برگ، جگر، تخم‌ مرغ، سویا، عدس و لوبیا سبز اشاره نمود.از طرفی آهن با افزایش سرعت حمل اکسیژن در مغز، عملکرد آن را افزایش میدهد، زیرا اگر اکسیژن کافی به مغز نرسد، عملکرد آن کند خواهد شد و در این صورت میزان تمرکز و هوش کاهش می یابد. برای دریافت آهن بیشتر لازم است به  رژیم غذایی خود ، گوشت بدون چربی، لوبیا و و غلات غنی شده آهن را بیافزاید. به علاوه به یاد داشته باشید برای جذب آهن لازم است از ویتامین C که جذب آهن کمک می کند به مقدار کافی استفاده نمایید.
ماده معدنی زینک، یکی دیگر از مواد مفید برای تمرکز به شمار می رود زیرا ارتباطات بین نورون ‌ها و هیپوکامپ را کنترل می‌ کند. برخی از منابع عالی زینک یا روی، دانه کدو تنبل، جگر، آجیل و نخود فرنگی می باشد.

مریم گلی و رزماری

طی تحقیقات انجام گرفته مشخص شده است گیاهان رزماری و مریم گلی در حافظه و وضوح ذهنی را افزایش می دهد و در پیشگیری از خستگی موثر هستند، افزودن مقدار کمی از این گیاه به رژیم غذایی می تواند به شکل شگفت انگیزی میزان تمرکز شما را افزایش دهد. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه شامل آنتی اکسیدان های لوتئولین (luteolin) و آپی‌ژنین (آپی ژنین)  رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و مانع از ایجاد استرس اکسیداتیو در قلب، سیستم‌های بدن، پوست، مفاصل، عضلات و حتی مغز می‌شوند.شما می توانید از این گیاه در انواع غذا های خود بهره ببرید.

مصرف جینکوبیلوبا برای افزایش تمرکز

جینکوبیلوبا برای افزایش تمرکز
این گیاه یکی از بهترین مواد برای افزایش تمرکز و پیشگیری و درمان از آلزایمر یا فراموشی به شمار می رود زیرا که می تواند  جریان خون در مغز را با افزایش اکسیژن و حذف رادیکال های آزاد افزایش دهد، گیاه جینکوبیلوبا غنی از آنتی اکسیدان هایی، مثل  فلاوونوئیدها و ترپنوئیدها است که از مغز در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می نماید، همچنین می توان گفت این مواد آنتی‌اکسیدانی در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد ایجادشده در سلول‌های بدن بالاخص اسیدهای چرب نورون‌های عصبی نقش مهمی دارند.  ولی این کار یک شبه امکان پذیر نخواهد بود و برای تقویت حافظه توسط این گیاه نیاز به هفته ها استفاده مداوم از آن می باشد.

چای سبز و سیاه

مصرف چای سبز و سیاه مانع تجزیه استیل کولین می شود،استیل کولین یک ماده شیمیایی کلیدی در افزایش تمرکز است و فقدان آن در بیماران آلزایمری دیده می شود. از طرفی این چای ها با جلوگیری از تجمع سموم در بدن که موجب از بین رفتن سلول های مغز می شود، در تقویت حافظه موثر است. ترکیبات موجود در چای سبز روند رشد تومورهای سرطانی را نیز کند می‌کند. همچنین کافئین موجود در چای سبز موجب افزایش سطح هوشیاری می گردد. اما لازم است بدانید با اینکه هر دوی این چای ها تاثیرات مشابهی در بهبود حافظه دارند اما چای سبز موفق تر عمل خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا