خوراکی ها و آشپزیسبک زندگی

آموزش ساده کاشت سبزی خوردن در گلدان خانه

شاید بتوان گفت یکی از لذت های زندگی مصرف میوه ها و سبزیجاتی است که خودتان پرورش داده اید. ضمن اینکه پرورش سبزیجات و کاشت سبزی خوردن ارگانیک در حفظ سلامت آن ها تاثیرگذار است و هزینه های شما را کاهش خواهد داد. شاید تا به حال برای پرورش انواع میوه و سبزیجات تلاش کرده اما موفق نشده اید، ما قصد داریم در این مقاله به معرفی راهکارهایی ساده بپردازیم تا بتوانید به آسانی و در کمترین فضای ممکن کاشت سبزی خوردن را انجام دهید. پس تا انتها همراه ما باشید :


سبزی ریحان

ریحان سبزی پرطرفدار و کاربردی است که عطر و طعم فوق العاده ای به غذاها و سالادهای شما می بخشد. در ضمن این سبزی خواص دارویی نیز داشته و در از بین بردن عوامل بیماری زا در بدن موثر است.

کاشت ریحان

کاشت سبزی ریحان در گلدان

برای کاشت سبزی خوردن ریحان در گلدان، نیاز به بذر این گیاه است. مدت زمان تعیین شده آفتاب برای رشد این گیاه 6 ساعت در طول روز است. میزان آبیاری ریحان در فصول گرم سال یکبار در روز و در هوای متعادل یک روز در میان است. برای کاشت سبزی خوردن، بذر های آن را در فاصله های 3 الی 4 سانتی از یکدیگر قرار دهید، مقداری خاک روی آنها بریزید، سپس خاک آن را مقدار کمی آب مرطوب نمایید. لازم است گلدان را در فضایی پر نور از قرار دهید. در حدود 3 الی 4 روز زمان نیاز است تا جوانه های گیاه مشاهده شوند، در این مدت باید خاک را مرطوب نگه دارید. جهت افزایش رشد این سبزی نکات زیر را به یاد داشته باشید :

  •  به خاک آن مواد تقویتی نظیر کمپوست چای یا دیگر کوهای ارگانیک را بیافزاید.
  •  هرس منظم به تولید بیشتر می انجامد.
  •  به یاد داشته باشید، برای جدا کردن این سبزی از بوته خود، از هر شاخه تنها چند برگ جدا کرده و هرگز تمام برگ های یک شاخه را نچینید.
  • برای کاشت سبزی خوردن هر مقدار که عمق گلدان بیشتر باشد، محصول بهتری و بیشتری تولید می شود. حداقل ارتفاع گلدان مناسب برای رشد این سبزی 20 الی 30 سانتی متر است.
  • جهت مرطوب نگه داشتن خاک می توانید تا مشاهده جوانه ها بر روی آن پلاستیک بکشید.
  • گیاه ریحان به سرما حساس بوده بنابراین برای رشد بهتر نیاز است که خاک آن مرتباً چک شود تا مرطوب باشد و در معرض کافی نور قرار گیرد.

سبزی تره

سبزی تره جزئی جدا نشدی از سبزی های مورد نیاز برای پخت انواع غذاهای محبوب ایرانی از جمله قورمه سبزی، سوپ، آش و … می باشد. این سبزی محبوب سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین های A و C است.

کاشت تره

کاشت سبزی تره

تره از طریق بذر تکثیر می شود، و بازه زمانی کاشت آن اوایل بهار و پاییز است. تره نیز همانند ریحان نیاز به رطوبت دارد و خاک آن باید هر روز مرطوب شود. برای کاشت سبزی خوردن در گلدان بذر های تره را در فاصله نیم سانتی متری از خاک بکارید، همچنین برای کاشت سبزی خوردن تره نیاز است تعداد انبوهی از بذر این گیاه را در کنار هم قرار دهید. این سبزی در ابتدای رشد بسیار نازک است اما با رشد مجدد ضخیم تر می شود. برای تولید تره هایی با کیفیت بهتر نکات زیر را به یاد داشته باشید :

  • خاک باید تا رشد بذرها و سبز شدن آنها مرطوب نگه داشته شود.
  • برای تقویت رشد این گیاه لازم است به خاک آن کود های مناسب را اضافه نمایید.
  • تره در معرض نور مستقیم خورشید در مقایسه با هوای نیمه آفتابی محصول بهتری را ارائه می دهد.
  • برای افزایش قدرت جوانه زنی بذر تره را برای 24 ساعت در آب خیس کرده و سپس بکارید.
  • برای برداشت تره تمام برگ های یک ساقه را جدا نکنید.

کاشت سبزی خوردن، نعناع به روش بذر روشی رایج محسوب نمی شود، اما می توان برای این کاشت سبزی خوردن بذر آن را تهیه نموده و بر روی سطح خاک بکارید.

سبزی گشنیز

گشنیز از گیاهان خوش طعمی است که در انواع غذاها کاربرد دارد به علاوه از این گیاه می توان به عنوان دارو نیز استفاده نمود. این سبزی سرشار از ویتامین A است که در پیشگیری از انواع بیماری های قلبی و سرطان تاثیرگذار است.

کاشت گشنیز

گشنیز گیاهی است که هم در سرمای شدید از بین رفته و هم در گرمای بیش از حد قابلیت رشد ندارد. بهترین زمان برای کاشت سبزی خوردن گشنیز اواخر بهار است. سبزی گشنیز نیز از طریق بذر کاشته می شود و انتخاب بذر مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. برای کاشت نیاز به گلدانی حداقل به عمق 20 سانتی متر است، حداقل 15 سانتی متر از گلدان را با خاک پر کنید و بذر ها را بر روی خاک پرس نمایید، سپس لازم است تا رشد جوانه ها خاک مرطوب نگه داشته شود.

برای رشد بهتر و سریع تر این سبزی نکات زیر را به یاد داشته باشید :

  • گلدان گشنیز را در معرض نور مستقیم قرار دهید.
  • برای حفظ رطوبت خاک روی آن را با پلاستیک بپوشانید.
  • بهتر است هر روز گلدان را آبیاری نمایید.
  • برای برداشت گشنیز تمامی برگ های یک شاخه را جدا نکنید.
  • گشنیز را نباید دیر برداشت نمود، زیرا که گل می دهد.

سبزی نعناع

شاید کمتر کسی از خواص اعجاب انگیز نعناع برای هضم غذا و بوی بی نظیر آن بی خبر باشد. این سبزی در تسکین سر درد و خواب آلودگی نیز موثر است. کاشت سبزی خوردن نعناع در خانه موجب می شود، عطر عالی این سبزی همیشه در خانه شما ثابت باشد.

کاشت نعناع

کاشت سبزی نعناع

برای کاشت سبزی خوردن، نعناع در خانه نیاز به گلدانی بزرگ تر با عمق حداقل 25 سانتی متر است. نعناع از گیاهانی است که از دو روش قلمه زدن و کاشت بذر به عمل می آید. که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم :

نعناع به روش قلمه زدن

برای قلمه زدن نعناع به ساقه ای قوی و شاداب نیاز است. حدود 10 سانتی متر از انتهای ساقه نعناع در محلی پایین تر برگهای جفتی گیاه را با استفاده از چاقو و بدون له شدگی جدا کنید. برگ هایی که در قسمت پایینی ساقه قرار دارند را جدا کرده و تنها 3 برگ باقی بگذارید، تا از این طریق انرژی آن صرف ریشه دار شدن بشود. سپس تمام ساقه گیاه را در آب قرار داده و آن را در محلی گرم و به دور از تابش خورشید قرار دهید. این قلمه پس از طی دو هفته ریشه دار شده، و قابلیت انتقال به گلدان را دارد. برای کاشت قلمه در گلدان آن را پر از خاک کرده و سوراخی به عمق 3 سانتی متر در آن ایجاد کنید و قلمه را درون آن بکارید، مراقب باشید، ریشه های نعناع آسیب نبینند. بعد از کاشت سبزی خوردن گیاه را آبیاری نموده و در معرض نور قرار دهید.

نعناع به روش کاشت بذر

کاشت سبزی خوردن، نعناع به روش بذر روشی رایج محسوب نمی شود، اما می توان برای این کاشت سبزی خوردن بذر آن را تهیه نموده و بر روی سطح خاک بکارید. لازم است تا رشد کامل بذر ها خاک را مرطوب نگه دارید. نعناع به سرعت رشد کرده و گسترش پیدا می کند. لازم است همیشه خاک نعناع را مرطوب نگه دارید.

بهترین دما برای رشد و کاشت سبزی خوردن، نعناع 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد است در نتیجه از قرار دادن آن در محیط های سرد و یا بیش از حد گرم اجتناب نمایید. این سبزی برای رشد نیاز به نور کافی دارد و حداقل باید زمانی بین 3 الی 4 ساعت در معرض مستقیم نور قرار گیرد. توجه داشته باشید که بذر های نعناع سمی بوده و باید دور از دسترس اطفال باشد.

رزماری

رزماری گیاهی فوق العاده خوش عطر است که استفاده از آن در غذاهای مختلف می تواند تاثیر شگرفی در عطر آنها داشته باشد. این گیاه دارای مقادیر قابل توجهی از کارنوسیک اسید بوده که به متعادل کردن کلسترول و کاهش وزن بدن کمک می کند.

کاشت رزماری

برای کاشت رزماری مانند نعناع نیاز به بذر و یا ساقه رزماری است. جهت کاشت سبزی خوردن رزماری گلدانی که در آن دو برابر خاک گلدان و یک برابر شن درشت ریخته شود، تهیه نمایید. همچنین به جهت قلیایی نمودن خاک به ازاء هر 12 سانتی متر از خاک یک قاشق چای خوری آب‌ لیموی زراعی ریخته شود. بهتر است گلدان را در مکانی نورگیر قرار داده و حداقل 6 ساعت نور در روز بر آن تابیده شود. زمانی که خاک آن خشک بود به گلدان آب اضافه کرده و اجازه ندهید که خاک آن به طور کامل خشک شود.

سبزی شاهی

شاهی یکی دیگر از سبزی های محبوب است که سرشار از املاح معدنی پتاسیم و کلسیم، فسفر، آهن و ویتامین های C و A است. از دیگر مزیت های شاهی می توانیم به خواص اشتها آوری، مدر و تصفيه كنندگی خون اشاره کنیم.

کاشت سبزی خوردن، شاهی

کاشت سبزی شاهی نیاز به آب و هوای مشخصی ندارد و تقریبا در تمامی خاک ها رشد می کند، زمان کاشت سبزی خوردن شاهی بهار و پاییز است. برای کاشت این سبزی بذر آن را در عمق نیم سانتی از خاک به صورت دست پاشی یا ردیفی قرار دهید و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. دوره رشد شاهی 30 الی 40 روز است، از همین روی باید در طول فصل اقدام به کاشت مجدد آن نمود. برای برداشت شاهی های با کیفیت نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • از آنجایی که شاهی برای رشد به رطوبت زیادی نیاز دارد، در خاک های مرطوب، شنی و رسی بهتر رشد می کند.
  • آبیاری شاهی باید مداوم باشد و خاک آن هیچ گاه خشک نشود.
  • برای چیدن گیاه می توان آن را برگ به برگ چید و یا گیاه را کاملاً قطع نمود.
  • هر چه آفتاب بیشتری بر روی برگ های شاهی بتابد احتمال قارچ بر روی برگ ها کمتر است.

اسفناج

کاشت سبزیاسفناج سرشار از آهن و مواد معدنی است. این گیاه به عنوان گیاه روز بلند شناخته می شود، یعنی در طول روز بلند می شود. همچنین این گیاه اسفناج سبزی فصل سرد است و نسبت به سرما مقاومت نشان میدهد.

کاشت اسفناج

سبزی اسفناج نسبت به آب و هوا حساسیت چندانی ندارد. اسفناج در مناطق گرم مانند خوزستان در اواسط پاییز و در نقاط سرد در اواسط بهار کاشته می شود. بذر اسفناج را می توان به صورت دستپاش و یا خطی کاشت. این سبزی نیاز به آب فراوان دارد و باید در طول دوره رشد در زمین های خشک اقدام به آبیاری نمود. آبیاری کافی محصول را افزایش داده و از گل دادن قبل از موعد جلوگیری می کند. تقریبا 2 تا 6 هفته به طول می انجامد تا محصول قابل برداشت شود. برای بهبود کیفیت کاشت سبزی خوردن، اسفناج به نکات زیر دقت کنید.

  • کاشت سبزی خوردن اسفناج در رطوبت کافی در کیفیت آن اثر گذار است.
  • اسفناج در خاک شنی نتیجه بهتری را ارائه میدهد.
  • توجه داشته باشید، اسفناج نسبت به علف های هرز حساس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا