بیماری هاکرونا

14 باور غلط در مورد کرونا ویروس یا COVID-19

با وجود آنکه در حدود یک سال از همگیری ویروس کرونا میگذرد، ولی هنوز هم اطلاعات کاملی در رابطه با این ویروس در دسترس نیست، این ویروس همچنان به مطالعات بیشتری نیاز دارد. در این میان بسیاری از افراد که علم کافی در مورد این بیماری ندارند، اطلاعات و باور های غلطی را در ذهن مردم جای می دهند. در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات که در حال حاضر در رابطه با این بیماری در دسترس به شما انتقال دهیم. در ادامه به بررسی 14 باور اشتباه در مورد این بیماری می پردازیم:


دست ساز بودن واکسن

باور نادرست : COVID-19 در آزمایشگاه تولید شده است.

واقعیت: دانشمندان هنوز در حال کشف منشا اصلی COVID-19 هستند، اما آنها می دانند بعید است کسی آن را در آزمایشگاه ساخته باشد.

بر اساس مطالعات ویروس کرونا، به احتمال زیاد از خفاش ها شروع شده و در انسان ها تکامل یافته است.

ایمنی واکسن COVID-19

واکسن کرونا

باور نادرست : واکسن های COVID-19 ناامن هستند زیرا شرکت های دارویی در مدت زمان کوتاهی آنها را تولید کرده است.

واقعیت: از آنجا که کرونا یک بیماری همه گیر جهانی است، شرکت های دارویی وقت و هزینه زیادی را صرف ساخت سریع واکسن های COVID-19 کردند. اما این بدان معنا نیست که این واکسن ها ایمن نیستند. تمام واکسن ها در ایالات متحده مطالعات پیچیده ای را برای اطمینان از بی خطر بودن و موثر بودن طی کرده اند و FDA، سازمان بهداشت جهانی، ایمن بودن این واکسن ها را تایید کرده است.

بیماری با واکسن کرونا

باور نادرست : استفاده از واکسن ها من را بیمار می کند.

واقعیت: هیچ یک از واکسنهای COVID-19 که مورد تأیید در ایالات متحده یا سایر شرکتهای در حال توسعه، است ویروس زنده ای ندارند که باعث ایجاد بیماری COVID-19 شود. بنابراین واکسن COVID-19 نمی تواند شما را به این بیماری مبتلا کند.

واکسن COVID-19 و بارداری

باور نادرست : استفاده از واکسن COVID-19 باعث سقط جنین و ناباروری میشود.

واقعیت: این باور اشتباه در شبکه های اجتماعی رو به گسترش است. برخی از افراد ادعا می کند که آنتی بادی های تولید شده از واکسن COVID-19 به پروتئین های جفت (اندامی که به کودک نوزاد متولد نشده و اکسیژن می دهد) متصل شده  و باعث سقط جنین میشود. مطالعات علمی این نظر را تایید نمی کنند، همچنین هیچ مدرکی COVID-19 را به ناباروری پیوند نمی دهد.

مصونیت گروهی

باور نادرست: مصونیت گروهی باعث جلوگیری از شیوع COVID-19 می شود.

واقعیت: مصونیت گروهی زمانی ایجاد میشود که تعداد کافی از افراد جامعه نسبت به بیماری مصون شده باشند تا از گسترش آن در کل جمعیت جلوگیری شود. دانشمندان فکر می کنند برای رسیدن به ایمنی گروهی باید 70٪ ما به ویروس مبتلا شویم. این امر می تواند باعث کشته شدن میلیون ها انسان شود و فشار زیادی بر بیمارستان ها و اقتصاد دنیا وارد خواهد کرد. به علاوه، ایمنی ممکن است فقط 3 تا 9 ماه طول بکشد. پس متخصصان ترجیح می دهند ویروس را با استفاده از واکسن ها از بین ببرند.

مکمل

باور نادرست : مکمل های ویتامین و مواد معدنی می توانند COVID-19 را درمان کنند.

واقعیت: ویتامین های D و C و ماده معدنی مثل روی می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از شما در برابر ویروس ها محافظت کنند. این امر عمدتا در مورد افرادی که کمبود ویتامین دارند، صدق می کند. اما هیچ شواهدی مبنی بر درمان این بیماری وجود ندارد.

نوشیدن آب گرم

باور نادرست : نوشیدن آب گرم ، ویروس COVID-19 را از بین می برد.

واقعیت: در حالی که آب برای سلامت کلی شما حیاتی است، اما این ایده که نوشیدن آب گرم شما را در برابر COVID-19 محافظت می کند ،غیر واقعی است. تنها کاری که ممکن است نوشیدن آب انجام دهد تسکین گلو و کاهش سرفه در صورت بیماری شدن است. بهتر است به جای نوشیدن آب گرم ، دستان خود را مرتباً با آن بشویید.

حمام گرم

باور نادرست: استفاده از حمام گرم می تواند از ابتلا COVID-19 جلوگیری کند.

واقعیت : ایده پشت این افسانه این است که بالا رفتن دما می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد. اما استحمام در آب خیلی گرم می تواند پوست شما را بسوزاند. بهترین راه برای پیشگیری از COVID-19 شستن دست ها با آب و صابون است. شستشو ویروس ها را از بین می برد.

شستشو با آب نمک

شستشوی بینی با آب گرم

باور نادرست : شستشوی بینی با آب نمک می تواند ویروس COVID-19 را نابود کند.

واقعیت: هیچ دلیلی وجود ندارد که شستن بینی با نمک بتواند ویروس COVID-19 را از بین ببرد. این افسانه ممکن است از توصیه هایی که برای استفاده از سرم نمکی در بینی برای درمان سرماخوردگی میشده، ناشی شود، اما در واقع نمک ویروس ها را از بین نمی برد.

جهش های COVID-19

باور نادرست : واکسن های COVID-19 بر روی سویه های جدید ویروس عمل نمی کنند.

واقعیت: تغییر ویروس ها با گذشت زمان امری طبیعی است. دانشمندان چندین سویه COVID-19 را در سراسر جهان، از جمله در انگلیس ، آفریقای جنوبی و برزیل پیدا کرده اند. به نظر می رسد که آنها به راحتی گسترش می یابند ، اما در حال حاضر ، هیچ دلیلی بر این که شما را بیمار می کنند یا باعث مرگ بیشتر می شوند وجود ندارد. دانشمندان هنوز در حال مطالعه هستند که آیا واکسن COVID-19 علیه این جهش ها موثر است یا خیر.

ایمنی در برابر COVID-19

استفاده از ماسک

باور نادرست : من به COVID-19 مبتلا شده ام، بنابراین در برابر این ویروس ایمن هستم.

واقعیت: دانشمندان ویروس های مشابهی را مورد مطالعه قرار داده و می گویند ابتلا به COVID-19 بیش از یک بار امکان پذیر است. آنها هنوز هم در مورد احتمال آلودگی مجدد ، تعداد دفعات بروز آن و احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری مطالعه می کنند.

حتی اگر یکبار به کرونا مبتلا شده اید، باید همچنان در ملا عام ماسک بزنید، از جمعیت دور شوید و دستان خود را بشویید.

واکسن COVID-19 و آلرژی

باور نادرست: من آلرژی دارم، بنابراین نمی توانم واکسن COVID-19 را بزنم.

واقعیت: در موارد نادر، برخی از افراد نسبت به واکسن های COVID-19 واکنش آلرژیک جدی (به نام آنافیلاکسی) داشته اند. اگر به هر ماده ای در واکسن mRNA COVID-19 حساسیت دارید، واکسن را تزریق نکنید. اما اگر به حیوانات، غذا ها ، گرده گل ها یا انواع دیگر مواد آلرژی دارید، می توانید واکسینه شوید.

گردهمایی های کوچک

گردهمایی های کوچک

باور نادرست : گردهمایی های کوچک COVID-19 را انتقال نمی دهد.

واقعیت : اجتماعات کوچک نیز می توانند باعث انتقال کرونا ویروس شوند. بنابراین از حضور در این اجتماعات خودداری کنید و با فاصله گرفتن و ماسک زدن از خود محافظت نمایید.

به خاطر داشته باشید که برخی از افراد مبتلا به ویروس علائمی نشان نمی دهند اما هنوز هم می توانند آن را به دیگران انتقال دهند.

تست منفی COVID-19

باور نادرست: آزمایش COVID-19 منفی به این معنی است که من آلوده نیستم.

واقعیت : اگر تست شما منفی باشد ، این بدان معنی است که احتمالاً هنگام دریافت نمونه COVID-19 نداشته اید. به علاوه محققان دریافتند که برخی آزمایشات نتیجه منفی کاذب را نشان می دهد. حتی اگر تست منفی داشته باشید ، باید از خود در برابر ویروس محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا