بیماری هابیماری های گوارشی

التهاب کیسه صفرا چه علائمی دارد و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

التهاب کیسه صفرا یا کوله سیستیت بر اثر التهاب دیواره های کیسه صفرا ایجاد می شود و معمولاً بر اثر انسداد مجرای خروجی کیسه به علت سنگ بروز می نماید و جلوی خروج صفرا از کیسه صفرا را می گیرد. وقتی صفرا در داخل کیسه به دام می افتد و راه خروج ندارد باعث التهاب دیواره های کیسه می شود. سپس یک عفونت باکتریایی ممکن است به این صفرای حبس شده اضافه گردد. در موارد نادری ممکن است بدون وجود سنگ نیز التهاب کیسه صفرا دیده شود.
هر فردی که دارای سنگهای صفراوی باشد در خطر ابتلا به التهاب کیسه صفرا می باشد. سنگهای صفراوی در افراد بالای 40 سال و در خانم ها شایعتر هستند. همچنین این سنگها در افراد چاق، افرادی که از رژیم غذایی پر چربی استفاده می کنند و در بیمارانی که دچار نوعی کم خونی که باعث انهدام گلبول های قرمز هستند بیشتر دیده می شود.


علائم و نشانه های التهاب کیسه صفرا

علائم التهاب کیسه صفرا
علائم التهاب کیسه صفرا در افراد مختلف می تواند دارای شدت های متفاوتی باشد. این علائم معمولاً در طی چند ساعت ایجاد می شوند و شامل موارد زیر هستند:
  • درد ثابت در قسمت راست شکم ( درست زیر دنده ها )
  • تهوع و استفراغ
  • تب و لرز

گاهی اوقات در این افراد یرقان ایجاد می شود و سبب زرد شدن چشمها و پوست بدن می گردد. این علائم اغلب در طی چند روز بهبود یافته و بعد از یک هفته بطور کلی ناپدید می شوند. با این حال در بعضی موارد  این علائم به تدریج بدتر شده و نیاز به درمان فوری خواهد داشت.

به ندرت یک عفونت باکتریایی ممکن است باعث سوراخ شدن کیسه صفرا شود این وضعیت باعث می شود که صفرا که یک ماده محرک می باشد به داخل محوطه شکم نشت کرده و باعث بروز مشکلی به نام پریتونیت شود. در این وضعیت پریتوان یا همان صفاق ( پرده ای نازک که محوطه شکم را می پوشاند) دچار التهاب می گردد.التهاب کیسه صفرا ممکن است همراه با التهاب حاد لوزالمعده باشد که در این صورت لوزالمعده بطور ناگهانی دچار التهاب می گردد.

نحوه تشخیص التهاب کیسه صفرا

تشخیص التهاب کیسه صفرا
پزشک شما با توجه به علائمی که شما دارید و بعد از معاینه بدنی شما ممکن است به وجود التهاب کیسه صفرا مشکوک شود. برای اینکه تشخیص این بیماری تایید شود نیاز به انجام سونوگرافی و یا استفاده از روش ایی آر سی پی ( ERCP ) می باشد که در این صورت محل دقیق سنگها نیز مشخص می گردند.

التهاب کیسه صفرا ممکن است همراه با التهاب حاد لوزالمعده باشد که در این صورت لوزالمعده بطور ناگهانی دچار التهاب می گردد.

نحوه درمان التهاب کیسه صفرا

درمان التهاب کیسه صفرا
اگر علایم شما خفیف باشند پزشک ممکن است با تجویز آنتی بیوتیک ها و مسکن ها شما را در خانه تان درمان نماید. اما اگر علایم شدید باشید نیاز به بستری شدن در بیمارستان و تزریق سرم و تزریق آنتی بیوتیک و مسکن دارید. ممکن است یک لوله از طریق بینی به داخل معده فرستاده شود تا محتویات معده به بیرون کشیده شود این امر باعث می شود که جلوی ورود شیره معده به اثنی عشر گرفته شود زیرا ورود آن باعث می گردد که کیسه صفرا منقبض شود.گرچه التهاب کیسه صفرا اغلب بعد از درمان با آنتی بیوتیک ها برطرف می شود اما معمولاً به این افراد توصیه می گردد که با انجام عمل جراحی کیسه صفرا را بیرون بیاورند تا از عود دوباره این وضعیت جلوگیری شود. در صورت وقوع عوارضی مثل سوراخ شدن کیسه صفرا، جراحی در چنین مواقعی همیشه لازم می باشد.عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا در هنگامی که التهاب کیسه صفرا رخ می دهد و یا چند هفته بعد، از عود مجدد این التهاب جلوگیری می کند.برداشتن کیسه صفرا هیچ تاثیر بدی در سلامت آینده و هضم غذای فرد نخواهد داشت.برگرفته از کتاب بیماری های دستگاه گوارش – نگارش تونی اسمیت، فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا