سبک زندگیمد و زیبایی

چگونه پوستی صاف و زیبا داشته باشیم؟ جلوگیری از پیری پوست

بهترین راهکار برای مقابله با پیرشدن پوست تغذیه خوب آن است. اگر هزینه زیادی را صرف خرید محصولات مراقبت های پوستی کرده اید، اما هنوز هم علایم آن ( چروک، شل شدگی، از بین رفتن نرمی و قابلیت ارتجاعی پوست ) از بین نرفته است، پولتان را هدر داده اید چون تغذیه مورد نیاز آن را به او نداده اید.


تغذیه پوست

پیری پوست مثل هر چیز دیگر، چند دلیل اصلی دارد و گرنه دلیل اصلی آن پیر شدن نیست. دلیل آن این است که سال ها تغذیه مورد نیاز پوست که موجب بهبودی، بازسازی و درخشش آن در دوران جوانی می شود را در اختیار آن قرار نداده اید. ترکیبات سازنده یک پوست سالم، در هر سن و سال عبارتند از :

  • کلاژن و الاستین، پروتئین هایی که به اتفاق هم مسئول استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست هستند.
  • اسید هیالورونیک یا هیالورونان، که به وفور در پوست های سالم وجود دارد.
  • مقدار زیادی از آنتی اکسیدان های طبیعی که تاثیرات مخرب رادیکال های آزاد در پوست از بین میبرد.

اگر پوستتان در حال پیر شدن است، یعنی فاقد این ترکیبات و عناصر سازنده است و احتمالاً این کمبود سالها است که ادامه دارد. بهترین راه برای جلوگیری از پیری پوست جایگزین کردن این مواد و ترکیبات لازم، برای سالم کردن آن است و این شامل بهترین مواد موجود در مواد غذایی و هم در کرم های مخصوص مراقبت های پوستی می شود.

یک نکته در مورد رژیم غذایی

رژیم غذایی
یک رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E,C,A ، کوآنزیم های Q10 و سایرین می شود. روغن امگا 3 ضدالتهابی هم بسیار سالم هستند. همه ی اینها در مکمل های غذایی باکیفیت وجود دارد و همه ی آنها هم برای کمک به بدن برای ساختن یک پوست سالم مورد نیاز هستند.به طور خلاصه بهترین درمان پوستی برای جلوگیری از پیری پوست باید حاوی مواد و ترکیباتی  باشد که پوست را برای رشد سلولهای نو، کلاژن و الاستین بیشتر و مقدار زیادی اسید هیالورونیک و آنتی اکسیدانها تحریک کند که به چند نمونه اشاره می کنیم:
  • ترکیباتی که پوست را برای بازسازی کلاژن و الاستین تحریک می کنند نیازی به خرید کرم هایی که حاوی کلاژن است نیست، چون پوست نمی تواند کلاژن را جذب کند. یک محرک خیلی خوب کلاژن و الاستی  Cynergy Tk است که حاوی پروتئین هایی است که عمیقاً به پوست نفوذ می کند و ساختار پروتئین های طبیعی آن را حفظ کرده و به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می کند. یک تحقیق نشان داده است که این ماده 14% بهبودی حفظ رطوبت پوست و 42% حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را در 18 روز به دنبال داشته است.
  • واکامه که یک کتانجک ژاپنی است با یک آنزیم مضر که اسید هیالورونیک را در پوست تجزیه می کند، مقابله می کند. با قطع فعالیت هیالورونیداز، میزان اسید هیالورونیک در پوست بالا رفته و پوست بازسازی می شود.
  • آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین E  طبیعی و کوآنزیم Q10
  • رادیکال های آزاد اضافی که موجب تخریب پوست می شوند را از بین می برد.

 انواع ویتامین های مفید برای جلوگیری از پیری پوست

ویتامین های مفید
  1. ویتامین A

بافت های محافظ پوست را تقویت کرده و به آنها استحکام می بخشد و از بروز جوش ها جلوگیری می کند.میزان توصیه شده برای مقابله با جوش، 10000 IU ( واحد بین المللی ) است که تولید چربی در غدد چربی را کاهش می دهد. این ویتامین ماده ای ضروری و لازم برای ترمیم و احیای بافتها است که پوست نیز از آنها ساخته شده است. در ضمن آنتی اکسیدانی قوی که رادیکال های آزاد و سمومی را که باعث ایجاد چین و چروک در پوست می شوند را از بدن پاک کرده و شستشو می دهد و به جلوگیری از پیری پوست کمک می کند.

  1. ویتامین B

به ترمیم و احیای رنگ پوست کمک می کند. همچنین در تسکین استرس و نگرانی مفید میباشد، با جوش ها مقابله می کند و برای سلامت پوست ضروری و لازم است چون باعث افزایش جریان خون و متابولیسم بدن می شود و در فعال نمودن سیستم ایمنی و افزایش تولید گلبول های سفید بسیار اهمیت دارد.

اگر پوستتان در حال پیر شدن است، یعنی فاقد ترکیبات و عناصر سازنده است و احتمالاً این کمبود سالها است که ادامه دارد. بهترین راه برای جلوگیری از پیری پوست جایگزین کردن مواد و ترکیبات لازم برای سالم کردن آن است.

  1. ویتامین C

به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و در درمان زخم ها و جراحت ها لازم و ضروری است. زیرا میزان کلاژن را در پوست تثبیت کرده و به حالت موازنه در می آورد. برای حفظ ظاهر لازم است چون به ظاهر افراد طراوت و شادابی می دهد. اگر برای مشکل موضعی بر روی پوست به کار برده شود، می تواند چین و چروک ها و خطوط ریزی که بر روی پوست به وجود آمده اند را کم کند.

  1. ویتامین E

یک آنتی اکسیدان دیگر که ممکن است تاثیرات ضدالتهابی نیز بر روی پوست شما داشته باشد. وقتی به طور موضعی استفاده شود خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی از خود نشان می دهد و به پوست نرمی و لطافت داده و همچنین در برابر تشعشعات مضر خورشید نیز از پوست محافظت می کند و مانع از پیری پوست می شود.

منبع : چگونه پوست زیبایی داشته باشیم؟ ( پوست و زیبایی )

تالیف و تدوین : رقیه کشتار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا