بیماری هابیماری های گوارشی

سرطان کبد و نشانه‌های آن را بیشتر بشناسید

رشد سلول های کبد به صورت توده ای در قسمت فوقانی شکم، سرطان کبد را ایجاد می کند، این سرطان در بین مردان شایع تر بوده و با علائمی مانند زردی و ضعف نمایان می شود.


سرطان کبد

سرطان کبد
سرطان کبد یکی از شایع ترین انواع سرطان در جهان می باشد که فقط در سال 1997 میلادی بیش از 500000 مورد آن دیده شده است. با این حال این بیماری در کشورهای پیشرفته کمتر شایع بوده و اکثر موارد آن در این کشورها به علت سیروز کبدی می باشد که بر اثر مصرف طولانی مدت مشروبات الکلی ایجاد می گردد. در کشورهای عقب مانده و در حال توسعه ، این بیماری ارتباط زیادی با هپاتیت های ویروسی دارد. به ویژه هپاتیت ویروسی نوع بی ( B ) و سی ( C ) . در این کشورها 70 درصد موارد سرطان کبد بر اثر این نوع هپاتیت ها می باشد. افراد مبتلا به بیماری هموکروماتوز ( Hemochromatosis ) بیشتر در خطر ابتلاء به این سرطان هستند. در این بیماری افزایش آهن بدن در کبد رسوب می کند و باعث اختلال در عملکرد آن می گردد.آلودگی مواد غذایی با مواد سرطان زا مثل سم آفلاتوکسین ( Aflatoxin ) که از نوعی قارچ که در دانه ها و غلات ذخیره شده رشد می کند ایجاد می گردد نیز یکی از علل دیگر بروز این سرطان  می باشد. گاهی اوقات نیز سرطان کبد بر اثر عفونت با کرم کبد که در کشورهای خاور دور شایع می باشد، رخ می دهد. کار کردن با مواد شیمیایی در محل کار نیز از علل دیگر ابتلاء به سرطان کبد می باشد.

علائم و نشانه های سرطان کبد

علائم سرطان کبد
بیماران مبتلا به سرطان کبد ممکن است دارای علائم زیر باشند:
  • کاهش وزن
  • تب
  • درد در قسمت بالا و سمت راست شکم
  • زرد شدن پوست و زرد شدن سفیدی چشم ها

وقتی بیماری پیشرفت می کند ممکن است بر اثر تجمع مایعات شکم متورم شود.

این بیماری در کشورهای پیشرفته کمتر شایع بوده و اکثر موارد آن در این کشورها به علت سیروز کبدی می باشد.

نحوه درمان سرطان کبد

درمان سرطان کبد
اگر شما قبلا دچار بیماری سیروز کبدی بوده اید و اکنون دچار علائم خاصی شده اید پزشک تان ممکن است به وجود این سرطان در شما مشکوک شود. پزشک برایتان درخواست آزمایش خون خواهد نمود تا نشانه های سرطان را در آن بررسی نموده و از میزان عملکرد کبد با اطلاع شود. برای تأیید تشخیص این بیماری، سونوگرافی یا ام آر آی ( MRI ) نیز ممکن است درخواست گردد. همچنین نمونه برداری ( بیوپسی ) از کبد نیز انجام می شود تا سلولهای سرطانی در زیر میکروسکوپ دیده شوند و تشخیص سرطان قطعی گردد.عمل جراحی تنها راه معالجه سرطان کبد می باشد. از پیوند کبد نیز ممکن است استفاده شد اما این کار به ندرت انجام می شود زیرا در بسیاری از موارد احتمال زیادی وجود دارد که سرطان دوباره عود نماید. در بیشتر موارد ، هدف از درمان این بیماری، کند و آهسته کردن روند پیشرفت بیماری می باشد که این کا را با شیمی درمانی و جلوگیری از خونرسانی غده سرطانی انجام می دهند تا آن را کوچک نمایند.عواقب بیماران مبتلا به این سرطان زیاد خوب نمی باشد. بسیاری از این بیماران به درمان پاسخ نمی دهند و کمتر از یک سال که از تشخیص بیماریشان می گذرد فوت می کنند.
برگرفته از کتاب بیماری های گوارشی – نوشته تونی اسمیت و ترجمه فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا