بارداریبیماری هادیابتسلامت خانواده

دیابت بارداری ، علائم ، نشانه ها و درمان

بارداری از منحصر به فردترین تجربه های زندگی یک زن است . موجودی که در وجود مادر در حال رشد و نمو است می تواند عوارض متعدد زیادی را ایجاد کند . یکی از این عوارض ، دیابت بارداری است که برای 5 درصد از مادران باردار ممکن است به وجود بیاید .
دیابت بارداری حالتی است که برای اولین بار در زمان بارداری قند خون افزایش می یابد . همه ی ما می دانیم که میزان قند خون باید در رنج مشخصی باشد . این رنج نرمال برای افرادی که به دیابت مبتلا نیستند باید زیر 100 باشد . ولی در زمان دیابت بارداری این میزان در حالت ناشتا به 126 و بیشتر از آن می رسد . آزمایش دیابت بارداری مراحل پیچیده ای ندارد و به وسیله ی گرفتن یک قطره خون به وسیله ی لانست از سر انگشتان شما که هیچ دردی هم ندارد و گلوکومتر می توان میزان قند خون را اندازه گیری کرد . با انجام دادن دوبار آزمایش ناشتای قند خون به منظور حصول اطمینان بیشتر در مادرانی که سابقه ی دیابت نداشته اند می توان به وجود دیابت بارداری پی برد .
در زمان دیابت بارداری بدن مادر توان تحمل گلوکز را ندارد و در نتیجه هورمون انسولین نمی تواند میزان قند خون را به درستی تنظیم کند . سلول های بدن ما برای تامین انرژی مورد نیاز خود از گلوکز یا قند خون استفاده میکنند . انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ( پانکراس ) ترشح می شود و میزان گلوکز خون را تنظیم می نماید. همچنین سلول های بدن برای دریافت گلوکز به هورمون انسولین نیاز دارند . هرگونه مشکلی در ترشح این هورمون از لوزالمعده ایجاد شود و یا اگر سلول های بدن به انسولین مقاوم شوند باعث ایجاد بیماری دیابت می گردد.


علت دیابت بارداری

در دوران بارداری اختلالات هورمونی زیادی در بدن مادر به وجود می آید. برخی از این اختلالات بر اثر ترشح موادی است که از جفت جنین به خون مادر ترشح می شود. برخی دیگر از اختلالات هم به ساختار بدن مادر باز میگردد . برخی از این هورمون ها و اختلالات بر میزان ترشح هورمون انسولین اثر می گذارند و درجات مختلفی از عدم تحمل گلوکز را در بدن مادر به وجود می آورند .در دوران سه ماهه ی سوم بارداری و در فاصله ی هفته های 24 تا 28 ، بهترین زمان برای انجام تست قند خون به منظور تشخیص دیابت بارداری است . دیابت بارداری خود را در سه ماهه ی آخر دوران بارداری نشان می دهد . به همین علت در این مدت باید قند خون مادر به طور مرتب چک شود .بر اساس یک سیستم طبیعی جنین در دوران بارداری از طریق جفت با بدن مادر در ارتباط است و از آن تغذیه می کند. برای جلوگیری از افت قند خون مادر هورمون هایی که از جفت به بدن مادر ترشح می شود باعث میگردد که انسولین کمتری به خون مادر ترشح شود تا قند خون مادر همیشه تنظیم باشد. از طرفی سلول های لوزالمعده ی مادران باردار قادر هستند تا 3 برابر افراد معمولی هورمون انسولین به خون ترشح کنند. تمامی این ها باعث میشود تا عملکرد هورمون انسولین در بدن مادران باردار دچار اختلال شود و دیابت بارداری به وجود بیاید .

دیابت بارداری بیماری حاد و کشنده ای نیست و اگر کنترل شود و تحت نظر پزشک قرار بگیرد هیچ گونه مشکل و عارضه ای برای سلامتی مادر و جنین به وجود نمی آورد. این بیماری هم قابل کنترل است و هم قابل درمان .

علائم و نشانه های دیابت بارداری

در دوران بارداری عوارض متعددی برای مادر باردار به وجود می آید . دیابت بارداری علائم و نشانه های خاصی ندارد و در اکثر موارد مادر متوجه وجود دیابت نمی شود . در برخی از مادران مبتلا به دیابت بارداری علائمی مثل تشنگی و خستگی زودرس دیده می شود . این علائم از نشانه های عمومی بارداری هم هست به همین علت صرف وجود چنین نشانه هایی نمی توان دیابت بارداری را تشخیص داد . در هفته های 24 تا 28 بارداری چک کردن مرتب میزان قند خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

درمان دیابت بارداری

دیابت بارداری بیماری حاد و کشنده ای نیست و اگر کنترل شود و تحت نظر پزشک قرار بگیرد هیچ گونه مشکل و عارضه ای برای سلامتی مادر و جنین به وجود نمی آورد. این بیماری هم قابل کنترل است و هم قابل درمان . مهم ترین نکته ای که در رابطه با آن باید توسط مادران باردار رعایت شود کنترل وزن و انتخاب رژیم غذایی مناسب است. برای اطلاعات بیشتر در مورد نکات تغذیه ای می توانید به مقاله باید ها و نبایدهای دوران حاملگی مراجعه کنید. اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید باید موارد زیر را در نظر داشته باشید :

  • مصرف چربی ها ، شیرینی ها و نمک را بسیار محدود کنید .
  • از منابع غنی فیبر مثل میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی خود استفاده کنید .
  • روزانه 8 الی 9 لیوان آب بنوشید .
  • انجام ورزش هایی مثل پیاده روی منظم به طور روزانه می تواند تاثیر زیادی بر روی کنترل قند خون شما داشته باشد .
  • مصرف صحیح و مرتب انسولین در صورت تجویز پزشک
  • کنترل وزن
  • چک کردن و پایش مرتب قند خون به صورت منظم و روزانه در ساعات ناشتا و پس از صرف غذا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا