بیماری هابیماری های پوست و مو

درمان شپش سر ، با این نسخه های خانگی و طب سنتی در سریع ترین زمان

یکی از ناخوانده ترین مهمانان بدن شما می تواند شپش سر باشد که قطعا شنیدن نام آن شما را نگران و مضطرب می کند. آلودگی شپش سر یکی از شایع ترین آلودگی هایی است که در مدارس و موسسات به وفور به چشم می خورد و علت اصلی ایجاد آن نوعی انگل بسیار مقاوم است. پوست سر شما بهترین و مناسب ترین مکان برای زندگی و تخم گذاری این انگل است. او می تواند از خون شما تغذیه کند و به زندگی خود ادامه دهد.
اما برای رهایی از شر این مهمان ناخوانده به کوتاه کردن و تراشیدن موها نیازی نیست. راه هایی برای فرار این موجودات ناخوانده وجود دارد. به راحتی می توانید از برای همیشه از شر آن رها شوید. با ما در ادامه همراه باشید تا با بهترین روش های درمان شپش سر آشنا شویم.


شپش سر چیست ؟

شپش سر که با نام علمی  Pediculus humanus capitis می شود یکی از گونه های انگلی است که پوست سر و موهای آن را برای زندگی و تخم گذاری خود انتخاب میکند و تمام عمر خود را در میان موهای سر، ابرو و مژه های شما می گذراند.این موجود زنده که طول آن بین 2 تا 3 میلی متر است روزانه در حدود 3 الی 4 تخم می گذارد و متوسط چرخه ی تکامل آن 18 روز است . فردی که به شپش سر آلوده شده است می تواند این آلودگی را به سایر افراد منتقل کند و در صورت استفاده از شانه، حوله ، لباس، روتختی و بالش ، کلاه، روسری و گل سر و تمامی وسایل شخصی افراد آلوده به شپش،  احتمال انتقال شپش بسیار بالاست.

شپش سر بالغ تا 1 ماه می تواند بر روی لباس های فرد باقی بماند و تا 7 روز امکان زنده ماندن او بدون دریافت تغذیه وجود دارد. از این رو برای درمان شپش سر باید آنها را از موهای خود دور کنیم.

علائم شپش سر

عکس شپش سر

برخلاف تصور عامه ی مردم این موجودات ناخوانده فقط به سراغ افراد کثیف و بدبو نمی روند و ممکن است حتی تمیز ترین افراد هم در کمال ناباوری با شپش سر مواجه شوند.

این مهمانان ناخوانده نه پرواز میکنند و نه می پرند. کافیست با یک شانه ی دندانه ریز به آرامی موهای خود را از فرق سر جدا کرده و کف پوست سر و موها را خوب بررسی نمایید. در صورت میزبانی شما، شپش ها به راحتی قابل رویت اند.

برای شناخت شپش سر موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سایز شپش ها تقریبا به اندازه ی دانه ی کنجد است.
  • رنگ شپش سر معمولا به رنگ های سفید، قهوه ای یا خاکستر تیره است.
  • ممکن است در کف پوست سر خود احساس خارش داشته باشید.
  • تخم شپش گرد یا بیضی شکل است و در حوالی ساقه ی موها یافت می شوند.
  • خاراندن مداوم می تواند پوست سر شما را قرمز و ملتهب کند.
  • ممکن است در پوست کف سر خود برآمدگی های قرمز رنگی مشاهده کنید.
  • خواب راحتی ندارید.

فردی که به شپش سر آلوده شده است می تواند این آلودگی را به سایر افراد منتقل کند و در صورت استفاده از شانه، حوله ، لباس، روتختی و بالش ، کلاه، روسری و گل سر و تمامی وسایل شخصی افراد آلوده به شپش،  احتمال انتقال شپش بسیار بالاست.

نسخه های خانگی درمان شپش سر

شپش بدترین اتفاق ممکن است که می تواند برای شما رخ دهد. بچه ها بیشترین آسیب پذیری را در برابر این موجودات ناخوانده دارند و در مدرسه و مهدکودک به راحتی می توانند آن را به یکدیگر انتقال دهند. روش های درمانی زیر از قدرتمندترین روش هاست تا این مهمانان ناخوانده را از موهای سر بیرون کنید.6 روش درمان خانگی قدرتمند و موثر برای درمان شپش سر

1- روغن درخت چای

درمان خانگی شپش سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضدعفونی کننده ی بسیار قوی است که می تواند بسیاری از عفونت ها و موجودات زنده ی ناخوانده را در بدن ما از بین ببرد. روغن درخت چای می تواند انواع شپش ها و تخم آنها را به طور کامل از بین ببرد. طی یک بررسی در سال 2012 میلادی مشخص شد که با ریختن روغن درخت چای بر روی شپش ها و تخم آنها، این مهمانان ناخوانده 100 درصد از بین رفتند. اگر به دنبال راه درمان شپش هستید روغن درخت چای یکی از بهترین پیشنهاد هاست.

آنچه نیاز دارید

  • روغن درخت چای
  • حوله ی تمیز و خشک
  • شانه ی دندانه ریز

دستورالعمل

چند قطره روغن درخت چای را بر روی پوست کف سر و موهای خود مالش دهید. حوله را بر روی بالش خود قرار داده و بخوابید. صبح موهای خود را به آرامی شانه کرده و بشویید. این کار را می توانید برای مدت 3 تا 7 شب ادامه دهید تا شپش های سر شما به طور کامل از بین بروند.

2- سرکه

روش درمان شپش با سرکه از توصیه های اطبای مصر باستان است. سرکه یک ضدعفونی کننده ی بسیار قدرتمند و طبیعی برای مقابله با انواع عفونت ها و میکروب هاست و برای درمان شپش سر کاربردهای گسترده ای دارد. اسید موجود در سرکه می تواند شپش های موجود در سر شما را از بین ببرد و برای احیای موهای شما بسیار موثر است.

آنچه نیاز دارید

  • کمی سرکه ی سفید یا سرکه ی سیب
  • کمی آب
  • حوله ی تمیز
  • شانه ی دندانه ریز

دستورالعمل

سرکه را با آب ترکیب کنید و آن را بر روی موها و پوست کف سر خود بمالید. با حوله ی تمیز موها و کف سر خود را پوشانده و 30 دقیقه صبر کنید. پس از آن به وسیله ی شانه ی دندانه ریز به آرامی موهای سر خود را شانه کرده و بشویید. این کار را هر روز ادامه دهید تا اثری از شپش روی سر شما باقی نمانده باشد.

3- الکل

شاید جالب باشد بدانید الکل می تواند شپش های موجود در سر شما را از بین ببرد و تخم آنها را نابود کند. الکل و مشتقات آن از جمله بنزیل الکل حاوی ترکیباتی است که می تواند بسیاری از انگل ها و عفونت ها را نابود کند و برای درمان شپش سر یکی از بهترین پیشنهادهای ماست.

آنچه نیاز دارید

  • الکل
  • شانه ی دانه ریز

دستورالعمل

الکل یا محلول بنزیل الکل را بر روی موها و پوست کف سر خود بمالید و اجازه دهید 10 دقیقه بر روی آن قرار بگیرد. سپس به زیر دوش بروید و به آرامی همراه با آب گرم موهای خود را شانه کنید.

4- سس مایونز

درمان شپش سر با سس مایونز

سس مایونز از لذیذترین چاشنی هاست ولی برای شپش ها یک دشمن درجه 1 قوی به حساب می آید و برای درمان شپش سر دارای خواص فوق العاده ای است. اگر می خواهید به جنگ شپش ها بروید می توانید دست به کار شوید. در ضمن اینکه سس مایونز برای تقویت موهای شما یکی از بهترین پیشنهاد هاست.

آنچه نیاز دارید

  • سس مایونز
  • کلاه دوش

دستورالعمل

سس مایونز را مانند شامپو به موهای خود بمالید و پوست کف سر خود را به آرامی ماساژ دهید. کلاه دوش را بر روی سر خود بگذارید و به رختخواب بروید. صبح با شانه ای دانه ریز به آرامی موهای خود را زیر دوش شانه کنید. ترکیبات سس مایونز می تواند شپش ها را خفه کند و از بین ببرد.

5- درمان شپش سر با اسپند

اسپند در طب سنتی ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است اما شاید برای شما جالب باشد که درمان شپش با اسپند یکی از ویژه ترین کاربردهای آن است. اسپند یک ضدعفونی کننده ی بسیار قوی است که می تواند بسیاری از میکروب ها و عفونت ها را از بین ببرد از جمله شپش ها.

آنچه نیاز دارید

  • 1 قاشق غذاخوری اسپند آسیاب شده
  • 1 لیوان آب جوش

دستورالعمل

اسپند آسیاب شده را با 1 لیوان آب جوش ترکیب کرده و اجازه بدهید 15 دقیقه دم بکشد. اگر موهای شما بلند است می توانید مقدار اسپند و آب را افزایش دهید. تمام موها و پوست کف سر خود را با این ترکیب آغشته کنید و یک کلاه پلاستیکی بر روی سر قرار دهید. اجازه دهید این ترکیب 45 دقیقه بر روی آن قرار بگیرد و سپس با شانه ی دندانه ریز موها را شانه کرده و با آب گرم بشویید.

6- جوش شیرین

جوش شیرین به راحتی در کابینت هر خانه ای یافت می شود. شما با بسیاری از خواص این ماده ی جادویی آشنا هستید ولی شاید ندانید که با همین جوش شیرین می توانید به جنگ شپش ها بروید. جوش شیرین و کاندیشنر مو یک ترکیب قوی و موثر برای درمان شپش های موی سر شماست.

آنچه نیاز دارید

  • جوش شیرین
  • کاندیشنر مو
  • حوله ی تمیز یا دستمال کاغذی حوله ای
  • شانه ی دندانه ریز

دستورالعمل

در ابتدا دقت کنید مقدار جوش شیرین و کاندیشنر ترکیبی شما باید 1 به 3 باشد. مقدار کمی جوش شیرین را در ظرف بریزید و 3 برابر آن کاندیشنر به ظرف اضافه کرده و خوب ترکیب کنید. این ترکیب را مانند شامپو به موهای خود آغشته کنید و حوله را بر روی آن قرار دهید. سپس با شانه ی دندانه ریز موهای خود را شانه کرده و با آب گرم بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا