بیماری هابیماری‌های عفونی

آبله میمون چیست {ِآیا کشنده است} + علائم و عکس

آبله میمون یک بیماری عفونی است که توسط ویروس ایجاد می شود. می تواند باعث بثورات پوستی، بزرگ شدن غدد لنفاوی و تب شود. این ویروس از خانواده ویروسی است که باعث به وجود آمدن آبله مرغان می شود اما این دو با یکدیگر متفاوت هستند. این بیماری بین انسان ها و حیوانات مشترک است و به همین دلیل از حیوانات به انسان ها قابل انتقال است. در این مقاله قصد داریم روش های تشخیص و واکسن های آبله میمون را مورد بررسی قرار دهیم.

تصاویر و عکس آبله میمون را مشاهده می کنید:

نحوه انتقال آبله میمون

آبله میمون می تواند از فردی به فرد دیگری منتقل شود :

  • هرگونه تماس فیزیکی نزدیک با ضایعات پوستی ناشی از آبله میمون(از جمله در هنگام تماس جنسی، بوسیدن، در آغوش گرفتن یا گرفتن دست ها)
  • دست زدن به لباس، رختخواب یا حوله های استفاده شده توسط افراد مبتلا به آبله میمون
  • سرفه یا عطسه یک فرد مبتلا به آبله میمون

آبله میمون می تواند از حیوانات به انسان ها منتقل شود (مانند میمون ها، موش‌ها و سنجاب‌ها) :

  • از طریق گاز گرفتگی
  • از طریق لمس خز، پوست، خون، مایعات بدن، لکه ها، تاول ها یا دلمه های آنها
  • خوردن گوشت پخته نشده آنها

انتقال آبله میمون از طریق حیوانات بیشتر در قسمت های غرب و مرکز آفریقا اتفاق می افتد.

علائم آبله میمون

علائم آبله میمون

اگر به بیماری آبله میمون آلوده شوید، معمولا بین 5 تا 21 روز طول می کشد تا اولین علائم ظاهر شوند. علائم اولیه آبله میمون شامل:

به طور معمول آبله میمون با تب، درد عضلانی و گلودرد شروع می شود. بثورات پوستی از صورت شروع می شود و در سراسر بدن پخش می شود و تا کف دست ها و کف پا گسترش می یابد و طی 2-4 هفته در مراحل – لکه پوستی،سفید دانه، ریز کیسه و چرک دانه تکامل می یابد.

بثورات پوستی معمولاً 1 تا 5 روز پس از اولین علائم ظاهر می شوند. بثورات پوستی ناشی از آبله میمون گاهی با آبله مرغان اشتباه گرفته می شوند. این بثورات به صورت یک زخم صاف شروع می شوند که به مرور زمان به تاول های پر از مایع تبدیل می شوند و ممکن است همراه با خارش و درد باشند. با بهبودی بثورات، ضایعات خشک می شوند، پوسته پوسته می شوند و می ریزند.
برخی افراد ممکن است دچار یک یا چند ضایعه پوستی شوند ضایعه های پوستی می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند مانند:

  • کف دست و کف پا
  • صورت، دهان و گلو
  • کشاله ران و نواحی تناسلی
  • مقعد

برخی از افراد همچنین تورم دردناک مقعد یا درد و مشکل هنگام ادرار کردن دارند. کودکان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به آبله میمون هستد. علائم آبله میمون معمولاً 2 تا 4 هفته طول می کشد اما ممکن است در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر طول بکشد.، تا زمانی که علائم در بدن وجود دارند این ویروس قابل انتقال است.
در شیوع جهانی آبله میمون در سال 2022 ، این بیماری در برخی افراد متفاوت شروع میشد. در بیش از نیمی از موارد، بثورات ممکن است قبل یا همزمان با علائم دیگر ظاهر شوند و همیشه در بدن پیشرفت نمی کنند. اولین ضایعه می تواند در کشاله ران، مقعد یا داخل یا اطراف دهان باشد.

عوارض آبله میمون

افراد مبتلا به آبله میمون ممکن است بسیار بیمار شوند و عوارضی را تجربه کنند، از جمله :

  • آبسه پوستی یا سایر مشکلات پوستی
  • ذات الریه
  • عفونت قرنیه
  • درد یا مشکل در بلع، استفراغ و اسهال که باعث کم آبی شدید یا سوء تغذیه می شود.

افرادی که با HIV زندگی می کنند و به خوبی کنترل نمی شوند یا درمان نمی شوند، اغلب علائم و عوارض شدیدتری از آبله میمون را تجربه می کنند.

تشخیص آبله میمون

شناسایی آبله میمون می تواند به دلیل شباهت آن به سایر بیماری هایی مانند آبله مرغان، سرخک، عفونت های باکتریایی پوست، گال، تبخال، سیلیس و سایر عفونت های مقاربتی دشوار باشد. فرد مبتلا به آبله میمون ممکن است یک عفونت مقاربتی دیگر مانند تبخال نیز داشته باشد. از طرف دیگر، یک کودک مشکوک به آبله میمون نیز ممکن است همزمان آبله مرغان داشته باشد. به این دلایل، تشخیص این ویروس ممکن است دشوار باشد.
در حال حاضر، آزمایش آبله میمون با استفاده از یک روش آزمایشگاهی به نام واکنش زنجیره‌ای پلیمر (PCR) انجام می‌شود. از این آزمایش به طور گسترده برای تشخیص بسیاری از عفونت ها استفاده می شود. در این روش از بثورات پوستی، مایع یا پوسته‌ها به طور مستقیم نمونه برداری می شود. آزمایش خون برای تشخیص آبله میمون توصیه نمی شود.

مراقبت ها و پیشگیری از آبله میمون

کارهایی که باید برای کمک به علائم و جلوگیری از آلوده کردن دیگران انجام دهید:

  • در صورت امکان در خانه و اتاق خود بمانید.
  • دست ها را اغلب با آب و صابون یا ضدعفونی کننده دست بشویید، به خصوص قبل یا بعد از دست زدن به زخم ها.
  • ماسک بزنید و ضایعات را در اطراف افراد دیگر بپوشانید تا زمانی که بثورات شما بهبود یابد.
  • پوست را خشک و بدون پوشش نگه دارید (مگر اینکه در اتاق با شخص دیگری باشید)
  • از دست زدن به وسایل در فضاهای مشترک خودداری کنید و مکان های مشترک را مرتب ضدعفونی کنید.
  • از شوینده های آب نمک برای زخم های دهان استفاده کنید.
  • از حمام سیتز یا حمام گرم با جوش شیرین یا نمک اپسوم برای زخم های بدن استفاده کنید.
  • از داروهای بدون نسخه برای درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

این کارها را انجام ندهید :

  • ترکاندن یا خراشیدن ضایعه های پوستی، این کار می تواند بهبود را کند کند، بثورات را به سایر قسمت های بدن گسترش دهد و باعث عفونی شدن زخم ها شود.
  • نواحی دارای زخم را تا زمانی که ضایعه های پوستی التیام یابند و پوست جدیدی در زیر آنها به وجود آید شیو نکنید زیرا این کار باعث گسترش بثورات پوستی به سایر قسمت های بدن می شود .

واکسن آبله میمون

واکسن آبله میمون

واکسن های تولید شده برای آبله می توانند در برابر آبله میمون نیز کار کنند. این واکسن ها عبارتند از: واکسن آبله مرغان، واکسنی که در دهه 1930 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به آن مجوز داده شده است. واکسن ACAM2000،که سال 2007 مجوز گرفت و واکسن جدیدتری که برای آبله ساخته شده است که با نام MVA-BN شناخته شده است و توسط مقامات نظارتی ملی اتحادیه اروپا، کانادا و ایالات متحده برای جلوگیری از آبله و آبله میمون تایید شده است.
برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که در برابر آبله واکسینه شده‌اند، می‌توانند محافظت در برابر آبله میمون داشته باشند. این افراد ممکن است نیاز به یک دوز تقویت کننده داشته باشند.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی:
In the past month, over 100 laboratory-confirmed cases of clade 1b have been reported in four countries neighbouring the DRC that have not reported mpox before: Burundi, Kenya, Rwanda and Uganda.
ترجمه : در ماه گذشته، بیش از 100 مورد تایید شده آزمایشگاهی در چهار کشور های همسایه جمهوری کنگو که قبلاً آبله میمون را گزارش نکرده بودند، از جمله بوروندی، کنیا، رواندا و اوگاندا، آبله میمون گزارش شده است.

https://www.who.int/news/item/14-08-2024-who-director-general-declares-mpox-outbreak-a-public-health-emergency-of-international-concern

سوالات پرتکرار در مورد آبله میمون

آیا آبله میمون باعث مرگ می شود؟

در بیشتر موارد، علائم آبله میمون به خودی خود در عرض چند هفته از بین می رود و به ندرت کشنده است، اما در برخی افراد می تواند منجر به عوارض شدید و حتی مرگ شود. نوزادان، کودکان و افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینه ای ممکن است در معرض خطر علائم جدی تر و مرگ ناشی از آبله میمون باشند.

آیا کودکان به آبله میمون مبتلا می شوند؟

کودکان معمولاً بیشتر از نوجوانان و بزرگسالان مستعد ابتلا به علائم شدید آبله میمون هستند. این ویروس همچنین می تواند از طریق تولد یا تماس فیزیکی اولیه به نوزاد منتقل شود.

آیا راه درمانی برای آبله میمون وجود دارد؟

علائم آبله میمون اغلب خود به خود و بدون نیاز به درمان برطرف میشوند. درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد فقط باید مراقبت های لازم را رعایت کرد . یک داروی ضد ویروس به نام تکوویریمات در سال 2022 برای درمان آبله میمون تایید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا