رشد فردی و اجتماعیموفقیت

زبان بدن دروغگو ؛ تشخیص دروغ با خواندن زبان بدن

دکتر لیلیان، تحلیلگر رفتاری، متخصص زبان بدن، و نویسنده «زبان بدن دروغگو» بیان می کند: هنگام تلاش برای فهمیدن اینکه کسی دروغ میگوید، ابتدا باید بدانید که شخص چگونه عمل میکند و عادت های خاص، مانند اشاره کردن بشناسید.
متاسفانه، هیچ راهی برای تعیین اینکه آیا فرد با اطمینان 100٪ صادق است یا خیر، وجود ندارد. اما برخی از نشانه های واضح وجود دارد که وجود دارد، که نشان میدهد احتمالاً فرد در حال دروغ گفتن است،به یاد داشته باشید که این نشانه ها تنها شاخص های احتمالی دروغ گفتن هستند و اثبات قطعی به شمار نمی رود. برای خواندن لیستی از علائم میتوانید، این موارد را مطالعه نمایید.


تشخیص دروغ

نشانه های افراد دروغگوافراد دروغگو معمولاً از نظر ظاهری شباهت بسیاری به یکدیگر دارند که این خصوصیات موجب شده بتوان آن ها را به راحتی از دیگران تشخیص داد. برخی علائم و روش هایی که می توان از طریق آن افراد دروغگو را شناخت به این شرح است:

1- افرادی که دروغ می گویند تمایل دارند موقعیت سر خود را به سرعت تغییر دهند

به طور معمول زمانی که به طور اتفاقی از فرد سوالی می پرسید و او قصد دروغ گویی دارد، « سرش به عقب برمی گرداند یا سر او به سمت عقب تمایل دارد ، به طرف پایین می افتد، یا خم می شود و به یک سمت کج می شود.» . این عمل احتمالا قبل از بیان جملات اتفاق می افتد.

هنگام تلاش برای فهمیدن اینکه کسی دروغ میگوید، ابتدا باید بدانید که شخص چگونه عمل میکند و عادت های خاص، مانند اشاره کردن بشناسید. متاسفانه، هیچ راهی برای تعیین اینکه آیا فرد با اطمینان 100٪ صادق است یا خیر، وجود ندارد.

2- تنفس آنها ممکن است تغییر کند

وقتی کسی دروغ می گوید، ممکن است با شدت نفس بکشد. “این اقدام عکس العمل غیر ارادی است.” در واقع وقتی تنفس فرد تغییر می کند و صدایش کم می شود، می توان گفت : نفس خود را بیرون میدهد و ضربان قلب و جریان خون تغییر می کنند زیرا  وقتی بدن در معرض تنش عصبی قرار می گیرد، شروع به این واکنش ها می کند.

3- آنها تمایل به ایستادن ساکن و بی حرکت دارند

نشانه های دروغگو

در حالت کلی می توان گفت  افراد در حالتی که عصبی هستند، بیقرار می باشند، بنابراین زمانی که فرد بی حرکت است می توان گفت سعی می کند، ساکن و بی حرکت باشد که این امر نوعی واکنش مغز به دروغگویی می باشد در واقع میتوان گفت فرد در حفظ خونسردی خود دچار مشکل می شود.

4- آنها ممکن است کلمات یا عبارات را تکرار کنند

یکی از راهکار های تشخیص دروغ این است که افراد به سبب اینکه در تلاش هستند تا شما را متقاعد کنند و دروغ را در ذهن خود تایید کنند، پس مدام صحبت های خود را تکرار میکنند از طرفی تکرار جملات نوعی خرید وقت یا وقت تلف کردن است تا به افکار خود نظم دهند همچنین ممکن است در حین صحبت تپق زده  و اشتباهات گفتاری بسیاری داشته باشند.

5- آنها بیش از حد توضیح میدهند.

اگر فردی بیش از حد نیاز بدون اینکه از او سوال شود شروع به تعریف نموده و به جزئیات توجه می نماید و همه ی آن را بیان میکند، احتمالا دروغ می گوید و قصد دارد تا شما را در این زمینه قانع کرده تا حرفای او را بپذیرید. راه دیگر تشخیص دروغ این است که فرد مبهم و نامفهوم صحبت می کند تا فرد مقابل نتواند حرف های او را تجزیه کند.

6- آنها ممکن است دهان خود را لمس یا پوشش دهند

تشخیص دروغگویی افراد

یکی از نشانه های دروغ گویی این است که فرد به صورت خودکار دست روی دهان خود می گذارد در واقع این واکنشی است که نشان میدهد فرد نمی خواهد با مسئله مقابل کند و یا سوال را پاسخ دهد. هنگامی که فردی دست خود را روی دهانش می گذارد به این معنی است که قصد دورغ گویی ندارد و تنها نمی خواهد راستش را بگوید.

7- آنها تمایل به پوشش دهی نقاط آسیب پذیر بدن دارند.

یکی از موارد زبان بدن دروغگو این است که سعی می کند نواحی مثل گلو، سینه، سر و شکم را پوشش دهد. در اغلب موارد مشاهده شده زمانی که فرد شروع به دروغگویی می کند عصبی شده و پس از طی مدتی دست خود را سپر بدن می کند.

8- آنها بی قرار شده و مداوم قدم میزنند

بی قراری و قدم زدن یکی از نشانه های زبان بدن دروغگو است که این عمل یکی از راهکار های کلیدی برای شناسایی دروغگویی است و نوعی واکنش بدن است که نشان میدهد فرد دروغگو عصبی شده و می خواهد وضعیت را ترک نماید. حتی ممکن است سوال شما را بشنوند ولی وانمود کنند که متوجه سوال نشده اند.

9- ممکن است صحبت کردن برای آنها سخت باشد.

صحبت کردن افراد دروغگو

مهمترین نشانه ی زبان بدن دروغگو اختلال در صحبت کردن است، اگر تا به حال فیلم بازبینی مظنون به جرم را دیده باشید، متوجه میشوید که صحبت کردن برای آنها بسیار سخت شده است زیرا که سیستم عصبی به صورت خودکار جریان خون را افزایش داده و ترشح بزاق را کاهش میدهد در نتیجه دهان خشک شده و صحبت کردن برای آنها سخت می شود. این رفتار معمولا با گزش لب ها همراه است.

10- آنها ممکن است به شما خیره شوند بدون اینکه پلک بزنند.

اینکه برخی از افراد هنگام دروغ گفتن به چشمان فرد نگاه نمی کنند امری طبیعی است و یکی از نشانه های زبان بدن دروغگو است، اما در برخی موارد دیگر فرد برای اثبات سخنان خود و جلب اعتماد در چشم های فرد مقابل خیره می شود.در صورتی که فردی به نقاط دور خیره شده و با شما صحبت می کند احتمالا با شما روراست است. از سوی دیگر، دروغگوها از یک نگاه سرد و پایدار، بدون پلک زدن و کنترل استفاده می کنند.

11- آنها ممکن است یک لبخند تصنعی داشته باشند.

این افراد معمولاً برای اینکه حقیقت را پنهان کنند همیشه لبخند بر لب دارند اما برای تشخیص دروغ از طریق لبخند می توان گفت، لبخند واقعی زمانی است که فرد هنگام خندیدن علاوه بر چین خوردن در گوشه های لب، گوشه چشمانش نیز چین می خورد اما در لبخند دروغین تنها گوشه لب ها چین می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا