روابط عمومیموفقیت

چند پیشنهاد رفتاری در مقابل افراد دروغگو و دغلکار

افراد دروغگو معمولا قصد دارند به اغفال و فریب دیگران بپردازد و آنها را گول بزند، آن چنان که واقعیت ها را درنیابند. این افراد در موضوعات کاری که می خواهند انجام دهند، اشاره مختصری به جزئیات قضیه می کنند. ( چون موردشان ساختگی است و آن را فراموش می کنند پس وارد جزئیات نمی شوند).
افراد دغلکار تمام وجود و مایملک شما را زیر و رو کرده و در خدمت خواست خود می گیرند. این افراد ممکن است شما را وادار به انجام کارهایی کنند که طبق میل و خواست خودشان است در حالی که شما واقعا چنین نمی خواهید.


افراد دروغگو

افراد دروغگو
افراد دروغگو برای متقاعد کردن خودشان، همه ی جزئیات را چندین بار تکرار می کنند تا از خاطرشان نرود. این افراد همیشه هنگام پاسخ دادن به پرسش های شما از جمله ” آیا شما به من اطمینان دارید ؟ ” استفاده می کنند. افراد دروغگو ضمن صحبت با طرف مقابل اغلب بسیار راه می روند، دائما به این طرف و آن طرف حرکت می کنند یا روی صندلی خود جابجا می شوند، به نحوی که تمرکز شما را بر هم بزنند. افراد دروغگو تمام مدت صحبت ، پایین را نگاه می کنند و یا چشمشان را به این طرف و آن طرف می چرخانند و هیچگاه مستقیما به چشم های شما خیره نمی شوند. شاید با این توصیفات به یاد افراد دغلکار هم افتاده باشید. آنها هم چنین صفاتی دارند. مطالعات روانشناسی نشان می دهد این علائم نشان دهنده ی این موضوع است که چنین افرادی، حرف هایشان کذب محض است. به شما پیشنهاد می کنم به مقاله زبان بدن دروغگو مراجعه کنید تا اطلاعات مفیدی در مورد زبان بدن این افراد بدست بیاورید.

راهکارهای تعامل موثر با افراد دروغگو

آدم دروغگو
در برخورد با افراد دروغگو، پیشنهاد می شود راهکارهای زیر را برای اصلاح آنها انجام دهید:

پیشنهاد اول

از افراد دروغگو بخواهید که کارهایش را برنامه ریزی کند و در رمان مقرر به شما تحویل دهد.  زیرا برنامه ریزی و مدیریت زمان، یکی از کلیدی ترین عناصر لازم برای رسیدن به آسودگی خاطر است. وقتی که می داند چه تعهداتی دارد و چه زمانی باید آنها را انجام دهد، بهتر می تواند برای آن برنامه ریزی کند. این طوری، کمتر ممکن است در شرایطی قرار بگیرد که در آینده مجبور به دروغگویی شود.

پیشنهاد دوم

همه ی افراد باید در مقابله با افراد دروغگو ، خونسردی خود را حفظ کنند. وقتی که خونسرد باشند و تمرکز حواس داشته باشند، خیلی راحت تر و بهتر می توانند از مهارت های خودشان استفاده کنند و فریب دروغ افراد را نخورند.

پیشنهاد سوم

سعی کنید که اطمینان و اعتماد از دست رفته اش را باز گردانید و او را در صورت گفتن حقیقت تشویق کنید. شاید با این راهکار فرد دست از دروغ گفتن بکشند. بیشتر افراد به خاطر ترس از حقیقت به دروغ روی می آورند. اما در صورتی که شما در صورت شنیدن حقیقت آنها را تشویق کنید، کم کم این ترس از بین می رود.

پیشنهاد چهارم

رفتار با ادم درغگو
باید برای این افراد فضایی ایجاد شود که از عذرخواهی نترسند. وقتی اشتباهی مرتکب شدند، اشتباه خود را بپذیرند و بابت عمل یا رفتار اشتباه خود عذرخواهی کنند. عذرخواهی نه تنها احساس گناه و استرس را از افراد دروغگو دور می کند، بلکه باعث می شود آسیب ها و خسارت های احتمالی نیز جبران شود. به علاوه، اعتراف به اشتباه و عذرخواهی کردن، دو نشانه ی مهم از شخصیت قوی و روحیه ی بالا برای انسان ها می باشد.

پیشنهاد پنجم

در برخورد با دروغگویی ابتدا باید اضطراب و خشم درونی خود را کنترل کنیم. در نتیجه وقتی دروغ می شنویم باید دروغ را از کل هویت فرد جدا کنیم وقتی کسی دروغ می گوید باید از او پرسید که ” چه شد که این را به من گفتی؟ ” و نه اینکه ” چرا این حرف را به من زدی؟ ” کلمه ” چرا ” باعث می شود شخص بیشتر مقاومت کند و بترسد به همین دلیل به جای ” چرا ” می گوییم ” چه شد ” .

افراد دروغگو برای متقاعد کردن خودشان، همه ی جزئیات را چندین بار تکرار می کنند تا از خاطرشان نرود. این افراد همیشه هنگام پاسخ دادن به پرسش های شما از جمله ” آیا شما به من اطمینان دارید ؟ ” استفاده می کنند.

افراد دغلکار

شاید شما نیز با افراد دغلکار رو به رو شده باشید و از این که به سادگی فریفته شده و گول ظاهر شخص یا چیزی را خورده اید خود را نکوهش و سرزنش کرده باشید ؛ ولی باید گفت پیش از آن که شما زیان کرده و دغلکار سود برده باشد، شما سود برده و دغلکار زیان کرده است، زیرا اعتبار خود را نزد شما از دست داده است. این در حالی است که اعتبار مهم ترین سرمایه اجتماعی هر کسی است. از امام رضا ( ع ) روایتی است که وی از امیرمومنان علی ( ع ) روایت نموده است : من از هرکسی که در مشورت با مسلمانان دغلکاری کند، بیزارم.

راهکارهای تعامل موثر با افراد دغلکار

افراد دغلکار
در برخورد با افراد دغلکار راهکارهای زیر پیشنهاد میگردد:
پیشنهاد اول
” احساس می کنم با من راحت نیستی ” کسی که فریب کار باشد احتمالا فقط تلاش ( ناشیانه ) می کند شایسته باشد و مورد علاقه شما قرار بگیرد. وقتی این جمله را بر زبان بیاورید، به افراد دغلکار فرصت می دهید تا درباره ی سطح راحتی خودش با شما و دیگران صحبت کند. اگر واکنش فرد دغلکار این باشد که همچنان خود را آن کسی که نیست وانمود کند، می فهمید که او در حال طرح ریزی تصویری است که با آن راحت است. تلاش برای اینکه آنها را ترغیب کنید سپر دفاعی شان را کنار بگذارند، می تواند چالش برانگیز باشد.پیشنهاد دوم

حالات دغلکارانه و کلام آنها را تقلید کنید . زمانی که لبخندی مصنوعی را که در صورت آدم های دغلکار می بینید، عینا تقلید کنید و همان زبان مصنوعی را به خودش برگردانید، فرد دغلکار اغلب شگفت زده می شود. تلاش برای بازی کردن نقش آنها چیزی نیست که انتظارش را داشته باشند. به این ترتیب، به افراد دغلکار نشان می دهید که شما هم می توانید یک بازیگر خوب باشید.

حیله گر

پیشنهاد سوم

چیزی که دوست دارید یا لازم دارید را از افراد دغلکار درخواست کنید. یک آدم دغلکار معمولا تلاش می کند شما را کنترل کند. حتی اگر مطمئن نباشید که آنها با فریب کاری به چه چیزی می خواهند دست یابند، چیزی از آنها درخواست کنید. درخواست کمک نیز یک شیوه ی اجتماعی برای برقراری ارتباط صادقانه با دیگران است.

زمانی که لبخندی مصنوعی را که در صورت افراد دغلکار می بینید، عینا تقلید کنید و همان زبان مصنوعی را به خودش برگردانید، فرد دغلکار اغلب شگفت زده می شود. تلاش برای بازی کردن نقش آنها چیزی نیست که انتظارش را داشته باشند.

پیشنهاد چهارم

باید با من صادق باشی! به زبان آوردن لزوم صادق بودن شخص مقابل ،ساده ترین و راست ترین شیوه ای است که می توانید به کار ببرید. این که از کسی بخواهید به جای تحویل دادن یک مشت رفتار مصنوعی، احساسات صادقانه و واقعی خود را بیان کند، درخواستی است برای این که با شما محترمانه رفتار شود.

پیشنهاد پنجم

قدردانی خود را نسبت به آدم های قابل اعتماد نشان دهید. درباره ی این که بودن در میان آدم هایی که با خودشان صادق هستند ، چه قدر برای شما مهم است، صحبت کنید. آنقدر در این باره صحبت  کنید تا افراد دغلکار ماسک خود را کنار بگذارد و به سراغ فرد دیگری برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا