روابط عمومیموفقیت

چگونه با افراد زودرنج رفتار کنیم؟

این افراد به اندازه افراد عادی تاب تحمل ندارند. آنها حتی می توانند فکر دوستان و اعضای خانواده شان را هم بخوانند. حتی می توانند شخصیت و خصوصیات افراد غریبه را هم تشخیص دهند.


افراد زودرنج

ویژگی افراد زود رنج
از ویژگی های اصلی افراد زودرنج این است که شدیداً تحت تاثیر نور،رایحه های عجیب، صداهای ناهنجار و بلند هستند. سریع از کوره در می ورند، عصبانیتشان خیلی کند فروکش می کند، اگر بخندی؛ فکر می کند مسخره اش می کنی. اگر ساکت باشی؛ فکر می کنند خودت را برایش گرفته ای. اگر صحبت کنی؛ فکر می کند تحویلش نمیگیری. اگر بلند صحبت کنی؛ فکر می کند میخواهی تضعیفش کنی. اگر با طنز و شیرین صحبت کنی؛ فکر می کند به او متلک میندازی. اینها علائم انسان های زودرنج و نازک نارنجی هستند که هر کار انجام دهی از راه دیگر وارد می شوند و تو را محکوم میکنند.

باید به فرد زودرنج بفهمانید که نباید فکر دچار مشکل است. تنها او نیست که با این مسئله روبرو است، افراد دیگر هم تا حدودی این حالت را تجربه کرده اند.

راهکار تعامل موثر با افراد زودرنج

رفتار با افراد زودرنج
مهمترین راهکاری که برای افراد زودرنج مفید است تمرین برای سازگاری با افراد و شرایط مختلف است. فرد زودرنج نیاز دارد تا به خودش آموزش دهد که “ قرار نیست همه شرایط طبق میل من پیش رود. این منم که باید شرایط گوناگون را تجربه کنم و قدرت کنار آمدن را بالا ببرم.” البته برای پیدایی این رویه نیاز به تمرین داریم. و سازگاری با شرایط مختلف یک شبه به وجود نمی آید. باید بر احساسات منفی غلبه کرد. و اجازه ندهید حوادث محیطی تاثیری بر خلق و عواطف فردی وی بگذارد.اما در برخورد با افراد زودرنج چه باید کرد:
  • باید به افراد زودرنج بفهمانید که نباید فکر دچار مشکل است. تنها او نیست که با این مسئله روبرو است، افراد دیگر هم تا حدودی این حالت را تجربه کرده اند. آن چه خطرناک است و جای نگرانی دارد، باقی ماندن در این حالت است.
  • او باید بداند « زودرنجی» قابل کنترل است؛ بخشی از آن بر اثر بالا رفتن سن و کسب تجربه و پختگی بیشتر، و بخشی دیگر نیز بر اثر مراقبت های ویژه کمتر می گردد. به طور طبیعی باید به گونه ای برنامه ریزی نمایید که حالت زودرنجی پس از مدت زمان کوتاهی در او خاموش شود و گرنه ممکن است در دراز مدت، مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد، که از جمله آنها اعتماد به نفس ضعیف است، افسردگی، یاس، ناامیدی و … می باشد.
  • کاهش انتظارات از دیگران؛ عزت و سربلندی انسان در گرو عدم درخواست های مکرر از دیگران است. تا می تواند به خود متکی باشد و به آنچه هست و دارد، اکتفا کند.
  • اعتماد به نفس و داشتن روحیه خودباوری ، بخشی از عوامل موفقیت او محسوب می شود؛ لذا سعی کنید اعتماد به نفس افراد زودرنج را تقویت کنید.
  • بینش مثبت نسبت به دیگران؛ ممکن است علت رنجش او از دیگران این باشد که نسبت به آنها دید منفی داشته و فکر می کند همه مخالف او هستند و او را دوست ندارد، این تصور باعث می شود که بدون دلیل از دیگران برنجید. سعی کنید نگرش او را نسبت به دیگران تغییر دهید، طوری که بپذیرد همه او را دوست دارند اگر هم در مواردی به او تذکر می دهند یا سخت می گیرند، از آن جهت است که او برای آنها مهم است و همه نگران حال او هستند و از باب دلسوزی به او تذکر می دهند.
  • او را متوجه پیامدهای منفی حالت حساسیت و رنجش از دیگران کنید؛ از او سوال کنید که با حساسیت و رنجش از دیگران چه چیزی نصیبش می شود؟
  • در گفتگوهای دوستانه شرکت کرده و با ذکر لطیفه های زیبا و خنده دار جمع دوستان را رونق بیشتری ببخشد. سعی کنید همیشه شاد و خندان باشد.
  • از سوءظن های دیگران اجتناب کنید،رفتارهای دیگران را حمل بر صحت کند و تفسیر بدبینانه از رفتار دیگران نسبت به خود نکند.
  • خود  را تافته جدا بافته نداند، سعی کند با دیگران بیشتر معاشرت داشته باشد.

رفتار با افراد دشوار- دکتر میر مهرداد پیدایی – احمد رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا