سلامت خانوادهسلامت فرزندان

این چه حرفی بود که زدی ! کودک بد دهن و نحوه رفتار با او

بچه ها هر چیز جدیدی را که یاد می گیرند برایشان جذاب و جالب است و سعی می کنند که آن را مدام تکرار کنند. کودکان اغلب از گروه همسالان خود ناسزا گفتن را یاد می گیرند. البته گاهی هم خواهر یا برادر بزرگتر و یا حتی خود والدین در حرف های خود خیلی از فحش و ناسزا استفاده می کنند. بعضی از کودکان برای نشان دادن تصویری خشن و پرخاشگرانه از خود، به فحش دادن روی می آورند. آنان به جای استفاده از خشونت به طور مستقیم، با ناسزا گفتن سایر کودکان را می ترسانند و وادار به فرمانبرداری از خود می کنند. اما کودک بد دهن را می توان از بد دهنی دور کرد.


علل و ریشه ی بد دهنی در کودک بد دهن

کودک فحاش
باید توجه داشته باشید که کودک بد دهن می تواند آیینه ای از خود شما باشد.فحش دادن در خانه ممکن است برخاسته از انفجار خشم و عصبانیت باشد. ناسزا گفتن ممکن است شکلی از خشونت و بدرفتاری نسبت به خواهر یا برادر و به ندرت نسبت به والدین باشد. والدین ممکن است بعضی از ناسزا ها را اهانت آمیز و زننده بدانند. در حالی که به کار بردن بعضی دیگر ناسزا ها برای آنان مسئله ساز نیست و حتی خود آنان نیز ممکن است از این جملات استفاده کنند. شما باید واقعاً تصمیم بگیرید که استفاده از چه لغات، عبارات یا جملات ناپسندی در خانه مجاز و قابل قبول است و کدام یک نیست. کودک شما هر آنچه بگویید به خاطر می سپرد و بدون اینکه از بد و خوب آن آگاه باشد آن را هرجایی بر زبان خواهد آورد.

راه کارهایی برای تعامل با کودک بد دهن

بد دهنی در کودکان
کودک بد دهن نیاز به مراقبت و مشاوره دارد و این عادتی نیست که نسبت به آن بتوان بی تفاوت بود. چنین مساله ای با گذشت زمان کمرنگ تر نمی شود و شدت بیشتری هم می گیرد. کودک بد دهن نه از طرف مدرسه، نه از طرف همسالان و دوستان و نه از طرف جامعه به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و قطعا طرد خواهد شد. والدین و اولیای مدرسه می توانند بزرگ ترین راهنما و مشاور برای کودک بد دهن باشند و کمک کنند تا او به تدریج این عادت غلط را کنار بگذارد. رهنمودهایی که در زیر آمده به کودک بد دهن شما کمک می کند عادت بد دهنی خود را کنار بگذارد و عباراتی را یاد بگیرد که از لحاظ اجتماعی بیشتر قابل قبول است.

با کودک بد دهن خود درباره فحش دادن صحبت کنید و نظر خود را در مورد این مشکل بیان کنید.

بی توجهی

بیش از حد به کودک بد دهن و ناسزا گفتن های او توجه نشان ندهید. به کودکتان به طور خیلی جدی و با قدرت بگویید که اصلا دوست ندارید او چنین کلماتی را که مناسب شخصیت او نیست به کار ببرد. به کلمه های بی ضرر بی اعتنایی کنید، البته به کارگیری کلمات زشت و ناسزا نباید نادیده انگاشته شود، چون به کار بردن آنها می تواند در خارج از منزل، برای کودک دردسر ایجاد کند.

جایگزین های مناسب را به کودک بیاموزید

برای کودک بد دهن خود توضیح دهید که وقتی کسی به او ناسزا می گوید،در واقع فقط یک حرف ناجور شنیده و حرف نمی تواند به انسان آسیب برساند. کودکتان را طوری آماده کنید که بتواند برخورد درستی با این موضوع داشته باشد. در مورد فحش با کودکتان صحبت کنید. به کودکتان بگویید که فلان فحش دقیقاً چه معنایی دارد و چرا نباید از این استفاده کنید.همچنین به او بگویید چرا این عبارت خاص می تواند احساس دیگران را جریحه دار کند و برای او دردسر ساز باشد.
با کودک فحاش چه کنیم؟

مطمئن شوید خودتان الگویی از فحش و ناسزا گفتن، نیستید

از بدو تولد کودک، کلمه هایی را که به کار میبرد، به دقت انتخاب کنید. اگر از لغات و عبارات زشت و زننده استفاده می کنید، نمی تواند از فرزند خود انتظار داشته باشید که فحش و ناسزا ندهد و شما باید انتظار یک کودک بد دهن را داشته باشید.

به کودک خود برچسب نزنید

هرگز به کودک بد دهن خود برچسب « ننر» یا « خنگ» یا هر واژه دیگری از این قبیل نزنید. چون با این کار نه تنها یاد می گیرد که افراد دیگر را با چنین عناوینی صدا کند، بلکه با تکرار این حالت، کودک باورش می شود، ننر یا خنگ است.

مقررات را برای کودک شرح دهید

با کودک بد دهن خود درباره فحش دادن صحبت کنید و نظر خود را در مورد این مشکل بیان کنید. به او بگویید اصلا دوست ندارم این لغت را به زبان بیاوری، دیگر حق نداری از این لغات استفاده کنی. اگر مجبور هستی این طوری صحبت کنی، می توانی بگویی …. ( به کودک لغات مجاز را بگویید.)

برگرفته از کتاب: اختلالات رفتاری کودکان – تألیف: زهرا سعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا