آسم و آلرژیبیماری ها

درمان حساسیت فصلی با انواع داروها

درمان حساسیت فصلی همانند سایر آلرژی ها عبارت است از پرهیز از مواجه شدن با ماده آلرژی زا. از آنجایی که توده های ابر مانند گرده گیاهان به سمت مناطق شهری حرکت می کنند و تعداد آنها بسیار زیاد می باشد، شما نمی توانید از مواجه شدن با آنها جلوگیری نمایید. با این حال برای کاهش این برخورد شما می توانید اقداماتی را انجام دهید.


غذاها، داروها و حساسیت فصلی

چگونه حساسیت فصلی را درمان کنیم؟
آلرژی یا حساسیت غذایی به ندرت ممکن است باعث ایجاد علایمی شبیه حساسیت فصلی شود. با این حال بعضی از افراد متوجه شده اند که با کنار گذاشتن محصولات لبنی مثل شیر یا خامه از رژیم غذایی خود، می توانند تا حدودی از علائم حساسیت به خصوص از ترشحات بینی کم نمایند. بین گرده درخت غان و بعضی مواد آلرژی زای میوه ها (به خصوص سیب) واکنش متقاطع وجود دارد. از هر 20 نفری که به حساسیت دایمی مبتلا است، یک نفر به داروهایی مثل آسپرین، بروفن، دیکلوفناک یا مفنامیک اسید حساسیت دارد و در هنگام مصرف این داروها، علائم آبریزش بینی او شروع شده و باعث رشد پولیپ بینی می شود.

 درمان حساسیت فصلی با تزریق مواد آلرژی زای خاص بدن، روشی است که با افزایش تدریجی تزریق ماده تصفیه شده گرده گیاهان به زیر پوست، کم کم از میزان حساسیت فرد به آن ماده کم می کند.

دارو درمانی در حساسیت فصلی

دارو درمانی حساسیت فصلی
داروهایی که برای درمان حساسیت فصلی به کار میروند را می توان بدون ارائه نسخه از داروخانه تهیه نمود.

داروهای ضد احتقان ( دکونژستانها)

قطره های ضد احتقان بینی مثل نفازولین، افدرین و فنیل افرین که هر 3 یا 4 ساعت دو قطره به داخل هر سوراخ بینی چکانده می شوند در درمان احتقان بینی استفاده می شوند. این قطره ها به سرعت اثر کرده و به پاک شدن و باز شدن راه بینی کمک زیادی می کنند، اما طول اثر آنها کم بوده و بعد از چند ساعت از بین میرود. همیشه بخاطر داشته باشید که از این قطره ها بیشتر از 14 روز استفاده نکنید، زیرا استفاده بیش از حد آنها برای مدت طولانی می تواند باعث آسیب رساندن به مخاط دیواره بینی شود و وضعیت را از قبل بدتر نماید.

آنتی هیستامین ها

اشکال عمده آنتی هیستامین ها، اثر خواب آوری آنها می باشد که با به بازار آمدن نسل دوم داروهای آنتی هیستامین، به میزان زیادی از این مشکل کاسته شده است.

داروهای ترفنادین و آستمیزول ایجاد اختلالات مهمی در ریتم قلبی بعضی از مبتلایان به حساسیت فصلی کرده اند. این مواد به خصوص وقتی که این افراد بطور همزمان از داروهای ضد قارچ کتوکونازول یا آنتی بیوتیک اریترومایسین استفاده کرده اند، بیشتر دیده شده است.

از آنجا که بین اثرات آنتی هیستامین ها تفاوت زیادی وجود ندارد، بهتر است در انتخاب آنتی هیستامین ها از انواعی که عوارض جانبی کمتری دارند، استفاده شود. فکسوفنادین محصول فعال تر فنادین بعد از تجزیه شدن در کبد می باشد و بر خلاف ترفنادین هیچ اثر بدی بر روی قلب ندارد و می توان بجای ترفنادین با خیال راحت از آن استفاده نمود.

داروهای ضد آلرژی

این داروها اساس درمان حساسیت فصلی تشکیل می دهند و باید آنها را بطور منظم مصرف نمود. کرومولین سدیم از آزاد شدن هیستامین ها و لکوترین ها از ماست سل ها جلوگیری می کند. این دارو در حساسیت های دائمی کودکان و بزرگسالان بسیار مفید است و از اسپری آن می توان دو یا چهار بار در روز استفاده نمود. به تازگی این دارو به صورت قطره و پماد چشمی هم به بازار آمده که در درمان کونژونکتیویت های آلرژیک بسیار موثر می باشد.

کورتیکوستروئید ها ( کورتون ها)

کورتون ها موثرترین درمان برای حساسیت های فصلی و شدید هستند، به خصوص وقتی که علائم آن پایدار بوده و شامل انسداد بینی هم باشد. این داروها باعث کاهش التهاب در دیواره بینی شده و تمام علائم را بطور موثر درمان می کنند. بنا به دلایلی که هنوز به درستی مشخص نشده است، اسپری زدن این داروها به بینی به تسکین کونژونکتیویت آلرژیک چشم ها نیز کمک می نماید. اسپری های بینی را باید بطور منظم مصرف نمود.
قرص ضد حساسیت فصلی
کورتون ها را میتوان به صورت قرص نیز مصرف نمود که اثر سریع و خیلی موثری دارد. این قرص ها بهتر است بیش از 14 روز مصرف نشود. کورتون ها باعث می شوند که شما برای مدتی از علائم حساسیت فصلی راحت شوید. تزریق آمپول های حاوی کورتون طولانی اثر به دلیل ایجاد عوارض جانبی معمولاً توصیه نمی شوند.

حساسیت زدایی

درمان حساسیت فصلی با تزریق مواد آلرژی زای خاص بدن، روشی است که با افزایش تدریجی تزریق ماده تصفیه شده گرده گیاهان به زیر پوست، کم کم از میزان حساسیت فرد به آن ماده کم می کند. برای رسیدن به حداکثر کارایی این روش، شما باید هر ماه و به مدت 2 یا 3 سال تزریق داشته باشید.

این درمان می تواند در موارد شدید حساسیت فصلی که به سایر درمان ها پاسخ نمی دهند بسیار موثر باشد. بخاطر وجود خطرات واکنش های شدید، این تزریقات باید در مراکز مجهز بیمارستانی انجام شود تا در صورت بروز این عوارض، به سرعت اقدام به رفع آنها شود. بعد از هر تزریق هم باید به مدت 60 دقیقه بیمار تحت نظر باقی بماند.

آلرژی و انواع حساسیت ها – تالیف : پروفسور رابرت دیویس – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا