بیماری هابیماری های چشمدیابت

رتینوپاتی دیابتی: صدمه دیدن رگ های کوچک چشم در بیماران دیابتی

رتینوپاتی دیابتی عارضه ای است که ناشی از دیابت می باشد و موجب تغییر در رگ های خونی می شود، در واقع می توان گفت عروق خونی در شبکیه چشم آسیب دیده و این امر موجب نشت خون یا مایع شده و تخریب شبکیه چشم را به دنبال دارد، این بیماری یکی از علت های کاهش دید است و افرادی که دیابت درمان نشده دارند 25 درصد شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری خواهند داشت.


رتینوپاتی دیابتی

مشکلات چشم ناشی از دیابت
اگر شما دچار دیابت هستید، احتمال بروز رتینوپاتی یعنی صدمه دیدن رگ های کوچک خونی در شبکیه چشم شما زیاد می باشد. مرض قند می تواند باعث ایجاد اختلال در رگ های خونی کوچک در هر جایی در بدن شود. اگر رگ های خونی موجود در شبکیه که یک غشاء حساس به نور در پشت چشم می باشد آسیب ببیند، رتینوپاتی دیابتی ایجاد می شود. این وضعیت معمولاً هر دو چشم را گرفتار می کند. در ابتدا رگهای خونی موجود در شبکیه دچار نشتی می شوند سپس ممکن است رگهای خونی جدید و شکننده ایجاد شوند. اگر این وضعیت درمان نشود کاهش بینایی و در نهایت کوری ممکن است ایجاد گردد.هرچه بیماران مدت زمان بیشتری باشد که دچار مرض قند شده باشند و هر چه کنترل بیماری شان بد انجام شده باشد، احتمال رتینوپاتی بیشتر خواهد بود.

جراحی لیزری می تواند با از بین بردن قسمتهای غیر طبیعی شبکیه و جلوگیری از ساخته شدن رگ های خونی جدید برای درمان رتینوپاتی مورد استفاده قرار گیرد.

علائم رتینوپاتی دیابتی

علائم رتینوپاتی دیابتی ممکن است تا هنگامی که شبکیه به صدمه شدیدی دچار شود بدون توجه باقی بماند گرچه ممکن است قسمت هایی از بینایی دچار تاری دید شده باشد. همچنان که این بیماری پیشرفت می کند، ممکن است به علت پارگی یکی از رگ های جدید شکننده در شبکیه و یا کنده شدن شبکیه از بافت زیرینش، بینایی بطور ناگهانی در یک چشم از دست برود. اگر شما دچار مرض قند هستید حداقل سالی یکبار باید چشمهایتان توسط چشم پزشک معاینه شود. اگر بطور ناگهانی دچار از دست دادن بینایی شده اید سریعا به چشم پزشک مراجعه نمایید.برای تشخیص این بیماری لازم است در فواصل منظم چشم توسط پزشک معاینه گردد، برای معاینه پزشک از وسیله ای به افتالموسکوپ استفاده نموده و ممکن است از آزمایش های آنژیوگرافی و فلوئورسین استفاده نماید تا عکس های مخصوصی را از چشم شما بگیرد.

نحوه درمان رتینوپاتی دیابتی

درمان رتینوپاتی دیابتی
اگر پزشک مشکوک به وجود رتینوپاتی شود، اقدام به انجام آنژیوگرافی فلورسئین می کند. در این روش با تزریق داخل وریدی ماده ای رنگی، جزئیات رگهای خونی شبکیه مشخص می گردند.
یکی از راه های درمان این بیماری کرایوتراپی یا سرد کردن است، این روش با سرد کردن شبکیه می تواند موجب کوچک تر شدن رگ خونی غیر طبیعی شود.
جراحی لیزری می تواند با از بین بردن قسمتهای غیر طبیعی شبکیه و جلوگیری از ساخته شدن رگ های خونی جدید برای درمان رتینوپاتی مورد استفاده قرار گیرد. کاهش بینایی که در رتینوپاتی
ایجاد می شود معمولاً دایمی خواهد بود. با انجام جراحی لیزری می توان از بدتر شدن کاهش بینایی پیشگیری نمود اما ممکن است لازم باشد که چند بار این عمل انجام شود.راهنمای پزشکی خانواده بیماری های چشم، گوش، حلق و بینی- تالیف : دکتر تونی اسمیت- ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا