روابط عمومیموفقیت

باج گیری عاطفی : باجگیران عاطفی را بشناسید و از دام آنها رها شوید.

شاید برای هر فردی حداقل برای یک مرتبه پیش آمده باشد که در روابط عاطفی و احساسی و یا خانوادگی خود متوجه شود که فرد مقابل او قصد باج گیری عاطفی از وی را داشته و از طریق تهدید و با القای احساس گناه،سعی در رسیدن به اهداف خود را داشته باشد. این افراد می توانند از نزدیکان شما همانند خواهر، برادر، همسر، پدر، مادر و … باشند. برای آشنای بیشتر با باج گیری عاطفی با بیچشک همراه شوید.


باج گیری عاطفی چیست ؟

باج گیری عاطفی چیست؟
باجگیران عاطفی را می توان افرادی با این ویژگی تعریف نمود که تا زمانی که به خواسته های آنها عمل می کنید، از نظر آنها دوست داشتنی خواهید بود ولی به محض آنکه با خواسته های آنان مخالفت کنید،با تهدید و یا القای احساس گناه از سوی آنها مواجه خواهید شد. این افراد سعی در استثمار دیگران داشته و با مهارت سلطه جویی از دیگران سعی در رسیدن به اهدافشان دارند. امروز بیشتر مشکل ما در روابط عاطفی بخاطر ارتباطی است که با دیگران داریم و به علت نداشتن روابط درست دچار احساساتی از قبیل ترس، خشم، غم و … خواهیم شد.

افرادی با ویژگی باج گیری عاطفی وسوسه کننده معمولاً افرادی باهوش هستند که با وسوسه کردن فرد مقابل و دادن وعده هایی از قبیل پول، ترفیع، محبت و … سعی در راضی کردن شما دارند.

باج گیران عاطفی چه کسانی هستند ؟

باجگیران عاطفی
افراد دارای خصوصیت باج گیری عاطفی به چهار دسته کلی تقسیم می شوند:

دسته اول : تنبیه کنندگان

این گروه از افراد به شکلی خیلی واضح و آشکار از ما باج گیری عاطفی کرده و با مشخص کردن عاقبت کار ما در صورت سرپیچی از خواسته آنها، سعی در باج گیری دارند. بطور مثال مردی که از کار کردن همسر خود ناخشنود است با تهدید کردن وی به طلاق سعی در رسیدن به خواسته خود دارد.

دسته دیگر از تنبیه کنندگان با سکوت وحشتناک خود، ما را تنبیه کرده و سعی در القای احساس گناه به ما دارند، این دسته از افراد به حدی سکوت خود را ادامه می دهند تا در نهایت به خواسته خود برسند.

دسته دوم : خود تنبیه کنندگان

باجگیران خود تنبیه کننده، با وارد آوردن خشم به سمت خود سعی در راضی کردن طرف مقابل دارند.تهدیداتی مانند« اگر مرا ترک کنی خودم را می کشم » از نشانه های مواجه با چنین افرادی می باشد. این نوع از باجگیران عاطفی معمولاً به شدت وابسته هستند و دیگران را مسئول مشکلات خود می دانند، این افراد آنقدر فرد مقابل خود را تحت فشار قرار میدهند تا به هدف خود دست یابند.

دسته سوم : درد کشیدگان

این افراد به گونه ای رفتار می کنند که شما با خود تصور کنید تمامی مشکلات و دردسرهای آنان از جانب شما می باشد در واقع با بیان جملاتی به شما یادآوری می کنند که مسئول تمام مشکلات آنان خواهید بود. این افراد دارای ویژگی های روحی از جمله افسردگی، سکوت هستند و در اغلب از طریق اشک ریختن سعی در راضی کردن شما دارند. بیان عباراتی مثل « من همه بدبختی ها را به خاطر تو تحمل کردم » و یا « بمیرم هم سراغمو نمیگیری» نشان از وجود چنین روحیه ای در این افراد دارد.

دسته چهارم : وسوسه کنندگان

افرادی با ویژگی باج گیری عاطفی وسوسه کننده معمولاً افرادی باهوش هستند که با وسوسه کردن فرد مقابل و دادن وعده هایی از قبیل پول، ترفیع، محبت و … سعی در راضی کردن شما دارند. ای افراد هرگز چیزی را به رایگان به شما نداده و با دادن وعده هایی چرب و نرم سعی در راضی کردن شما خواهند داشت.

چه افرادی بیشتر در معرض باج گیری عاطفی هستند؟

باجگیران عاطفی
شاید باور این موضوع که تنها افرادی بر روی شما تاثیر گذار هستند که از نظر عاطفی به آنها وابسته هستید برای شما مشکل باشد. اما در اغلب موارد تنها اعضای خانواده و دوستان نزدیک قادر به باج گیری عاطفی از شما خواهند بود.اما نکته ای که در این موضوع حائز اهمیت است این است که در اغلب موارد،افراد در مقابل سلطه جویی آسیب پذیر هستند اما در مواردی افراد نسبت به این موضوع ضعیف تر بوده و آسیب پذیر تر هستند. در ادامه به بحث در مورد این گونه از افراد می پردازیم:

افرادی که می خواهند دیگران از آنان راضی باشند.

این مورد یکی از نیاز های عاطفی محسوب می شود که فرد آسیب پذیر به شکل بیمارگونه ای سعی در راضی کردن داشته و تحت هر شرایطی به خواسته های آنان تن میدهد. این افراد نیاز شدیدی به تایید و تصدیق افراد نسبت به خود داشته و هزینه های سنگینی را برای این نیاز خود می پردازند.

افراد معتاد به پذیرش دیگران

نیاز به تایید از سوی دیگران امری طبیعی محسوب می شود که همه افراد به درجه ای از آن نیاز دارند اما اگر این نیاز بگونه ای باشد که فرد نتواند بدون آن زندگی کند، زمینه را برای سو استفاده و باج گیری عاطفی فراهم می کند. افراد سلطه گر در مواجه با این افراد ابتدا به تایید و تصدیق آنها می پردازند و سپس از این نیاز برای رسیدن به اهداف خود بهره می برند.

افرادی که از تعارض و رویارویی می ترسند

افرادی که از تعارض و رویارویی با دیگران واهمه دارند، دچار فوبیای عاطفی هستند، این افراد حاضر خواهند بود، هر گونه بهایی را بپردازند تا از خشم و تعارض در امان بمانند. در این مورد فرد سلطه جو کار بسیار ساده ای دارد زیرا که تنها کافی است کمی صدای خود را بالا ببرد تا سریعاً به هدف خود برسد، به یاد داشته باشید دوری از تعارض و برخورد صحیح نشانه ای از یک رابطه کارآمد و صحیح نخواهد بود بلکه نشان دهنده ی ضعف عاطفی می باشد، پس هرگز از روبه رو شدن نترسید.

چگونه با باجگیران عاطفی برخورد کنیم ؟

رهایی از باج گیری عاطفی
اولین قدم برای رویارویی با افراد باج گیر، شناخت نقاط ضعف خود و حل کردن این مشکل می باشد. در مرحله بعد لازم است به یاد داشته باشید در صورتی که این افراد از شما خواسته ای را طلب می کنند، لازم نیست سریعا به آنها پاسخ دهید، بلکه می توانید کمی فکر کنید تا مطمئن شوید که چه جوابی به طرف مقابل می دهید و با حفظ آرامش و خونسردی، جواب منفی خود را به فرد مقابل منتقل نمایید.همچنین در نظر بگیرید که لازم است در این مورد استقامت خود را حفظ کرده و در برابر اصرار ها و حرف های همیشگی او کوتاه نیایید.به علاوه می توانید با بخشی از خواسته های او موافقت نموده و یا اینکه انجام خواسته های او را به وقتی دیگر موکول کنید اما به یاد داشته باشید شما در « نه » گفتن آزاد هستید و چنانچه تن دادن به خواسته های او مشکلاتی را برای شما ایجاد می کند به راحتی نه بگویید زیرا که شما مجبور نیستید همیشه اطرافیان خود را راضی نگه دارید.فراموش نکنید برای محقق شدن این امر و ایستادگی در برابر باج گیری عاطفی، شاید در نگاه اول مشکل به نظر برسد اما شما می توانید با تمرین آرامش زیادی را نصیب خود کرده و از قید رفتاری آزار دهنده ی اطرافیان خود رهایی یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا