بیماری هابیماری های استخوان و مفاصل

فتق چیست ؟ (از درمان خانگی تا جراحی)

فتق یک مشکل رایج است که در اثر ضعف و فشار عضلانی به وجود می آید و معمولا باعث ایجاد برآمدگی موضعی در شکم یا کشاله ران می شود. این برآمدگی موضعی است و ممکن است گاهی ناپدید شود برای مثال زمانی که دراز می کشید یا اینکه عواملی مانند سرفه باعث ظاهر شدن آن شوند. فتق ممکن است با درمان های خانگی و دارویی برطرف شود اما در موارد شدیدتر به جراحی نیاز است. در این مقاله از بیچشک با ما همراه باشید تا با این بیماری و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

فتق چیست؟

فتق زمانی اتفاق می افتد که یک عضو داخلی بدن در درون بافت یا عضله ای که در آن قرار دارد از طریق یک سوراخ یا ضعف برآمده می شود و شروع به فشار وارد کردن می کند. در اغلب موارد فتق در شکم، بین قفسه سینه و باسن ایجاد می شود اما ممکن است در کشاله ران نیز ظاهر شود. احتمال وقوع فتق با بالاتر رفتن سن افزایش می یابد. در بیشتر موارد فتق خود به خود از بین نمی رود و نیاز به درمان دارد.

علل ایجاد فتق 

فتق بر اثر ترکیبی از ضعف و فشار عضلانی به وجود می آید. با توجه به دلیل ایجاد آن، ممکن است با سرعت یا در طول زمان طولانی به وجود آید. برخی از شایع ترین علل به وجود آمدن انواع فتق شامل : 

  • بالا رفتن سن
  • آسیب های ناشی از جراحی
  • آسیب های ناشی از جراحت
  • ورزش کردن شدید
  • بلند کردن مداوم اجسام سنگین
  • بارداری به ویژه در بارداری های چند قلو
  • یبوست
  • اضافه وزن

البته باید توجه داشت که انواع متفاوتی از فتق وجود دارد و بسته به نوع آن این عوامل می توانند متغیر باشند.

انواع فتق 

فتق انواع متفاوتی دارد که برخی از شایع ترین انواع آن شامل فتق کشاله ران، فتق نافی و فتق هیاتال می باشد که در زیر به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

فتق اینگوینال (فتق کشاله ران)

فتق کشاله ران شایع ترین نوع فتق به شمار می رود. این نوع از فتق در بین مردان رایج تر است. فتق اینگوینال زمانی رخ می دهد که روده از طریق یک نقطه ضعیف یا پارگی به کشاله ران نفوذ می کند. فتق کشاله ران به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. در نوع مستقیم، روده وارد کانال اینگوینال نمی شود و مستقیما از دیواره روده عبور می کند و وارد کشاله ران می شود. در نوع غیر مستقیم که بیشتر رایج است روده ابتدا وارد کانال اینگوینال می شود و سپس به کشاله ران نفوذ می کند.

کانال اینگوینال در مردان، ناحیه ای است که بند بیضه ای را از شکم به کیسه بیضه متصل می کند و در زنان این کانال حاوی یک رباط است که باعث میشود رحم در جای خود نگه داشته شود. برخی از علائم فتق کشاله ران شامل : 

  • برآمدگی در دو طرف ناحیه شرمگاهی
  • احساس سوزش و درد در برآمدگی
  • احساس درد در کشاله ران 
  • احساس درد و توردم در اطراف بیضه ها
  • احساس ضعف در کشاله ران

فتق نافی

فتق نافی اغلب نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. این فتق زمانی بروز پیدا می کند که قسمتی از روده از سوراخی در دیواره شکم نزدیک به ناف عبور کند. بزرگسالان نیز در نتیجه فشار مکرر بر روی شکم ممکن است به این فتق مبتلا شوند. برخی از علائم فتق نافی شامل احساس سوزش سر دل (معمولا بعد از غذا خوردن)، بوی بد دهان، احساس نفخ و مشکل در بلع می باشد.

احتمال وقوع فتق نافی در زنان بیشتر از مردان است به ویژه در مواردی که اضافه وزن، بارداری و بیماری آسیت در آنها وجود دارد.

فتق هیاتال

از هر 5 نفر 1 نفر به فتق هیاتال مبتلا می شود. این نوع از فتق در بین افراد مسن و باردار شایع تر است. این فتق زمانی به وجود می آید که دهانه دیافراگم باز می شود و معده از طریق این سوراخ به قفسه سینه فشار وارد می کند. در اغلب موارد این نوع از فتق منجر به ریفلاکس معده می شود و محتویات معده به مری نشت می کند و باعث می شود دچار سوزش سر دل شوید. در این نوع از فتق توده ای به وجود نمی آید.

فتق در کودکان

فتق در کودکان

شایع ترین نوع فتق در بین کودکان فتق ناف است و بین 10 تا 25 درصد از نوزادان با این فتق متولد می شوند. این نوع از فتق در نوزادانی که پیش از موعد به دنیا می آیند یا اینکه کم وزن هستند بیشتر رایج است.

فتق نافی در کودکان زمانی رخ می دهد که ماهیچه های اطراف بند ناف به خوبی بسته نمی شوند و باعث می شوند قسمتی از روده از این سوراخ ها بیرون بزند. فتق ناف کودکان در اغلب موارد بدون درد است اما اگر کودک علائمی مانند استفراغ را نشان دهد باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کرد. این فتق در اغلب موارد تا 2 سالگی از بین می رود اما اگر تا 5 سالگی باقی بماند به احتمال زیاد برای درمان آن به جراحی نیاز است.

فتق در بارداری

بروز فتق در دوران بارداری رایج است زیرا معمولا فتق در اثر فشار بر شکم به وجود می آید و رشد کودک در رحم مادر باعث افزایش فشار وارد بر شکم می شود. در اغلب موارد تا پس از زایمان برای درمان فتق صبر می کنند. ممکن است با بارداری بعدی فتق درمان شده دوباره برگردد. انجام سزارین نیز یکی از عواملی است که می تواند احتمال بروز فتق را افزایش دهد.

عوارض بیماری فتق

اگر فتق درمان نشود می تواند باعث به وجود آمدن عوارض بسیار جدی شود. عدم درمان می تواند باعث شود که فتق رشد کند و باعث ایجاد درد و تورم در ناحیه های اطراف آن شود. روده ممکن است در دیواره شکم گیر کند و با این امر خون کافی به آن نرسد و در نهایت روده عفونت کند. به وجود آمدن این مشکل می تواند تهدید کننده زندگی باشد و به آن فتق خفه شده می گویند. در صورت بروز این علائم باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرد : 

  • تورم و برآمدگی فتق قرمز یا بنفش شود
  • عدم توانایی در دفع گاز یا اجابت مزاج
  • شدیدتر شدن ناگهانی درد
  • حالت تهوع
  • بالا آوردن
  • تب

درمان فتق

روش هایی که برای درمان فتق استفاده می شوند با توجه به شدت و نوع آن می تواند متفاوت باشد. در برخی از موارد با استفاده از روش های خانگی و تغییر در سبک زندگی می توان به درمان فتق کمک کرد اما در موارد شدید برای درمان فتق به جراحی نیاز است. در زیر به بررسی انواع روش های درمان فتق می پردازیم.

درمان خانگی فتق

روش های درمان خانگی نمی توانند فتق را کاملا درمان کنند اما می توانند به کاهش علائم آن کمک کنند. برخی از کارهایی که برای بهبود فتق در خانه می توان انجام داد شامل : 

  • جلوگیری از یبوست : یکی از عوامل موثر در به وجود آمدن فتق وارد شدن فشار به شکم است در نتیجه با درمان یبوست می توانید به کاهش علائم فتق کمک کنید. برای انجام این کار مقدار فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • حفظ وزن سالم : اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به فتق را افزایش می دهد. در نتیجه اگر دچار اضافه وزن هستید با مشورت یک پزشک اقدام به کاهش وزن کنید.
  • تنظیم رژیم غذایی : با توجه به نوع فتق از خوردن غذاهایی که باعث تحریک بیشتر فتق می شود خودداری کنید برای مثال فتق هیاتال باعث بروز ریفلاکس معده می شود در نتیجه از خوردن غذاهایی که معده را تحریک میکنند باید پرهیز کرد.

ورزش برای درمان فتق

ورزش برای درمان فتق

ورزش می تواند برای درمان فتق مفید واقع شود اما باید در انتخاب نوع ورزش عاقلانه تصمیم گرفت زیرا انجام ورزش هایی مانند وزنه برداری باعث می شود به شکم فشار بیشتری وارد شود و در نتیجه برآمدگی ناشی از فتق بیشتر شود. شواهد نشان می دهند پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری و یوگا به بهبود فتق کمک می کنند. بهتر است قبل از انجام هر یک از این فعالیت ها با یک متخصص مشورت شود تا بهترین ورزش انتخاب شود و شیوه انجام درست آن به شما آموزش داده شود.

درمان فتق در طب سنتی و گیاهی

علاوه بر تغییر شیوه زندگی، برخی گیاهان می توانند علائم فتق را تسکین دهند. این جایگزین های طبیعی به تسکین سیستم گوارشی و کاهش التهاب کمک می کنند : 

  • ریشه ختمی
  • نارون لغزنده
  • چای بابونه
  • سرکه سیب
  • جوش شیرین
  • آلوئه ورا
  • شیرین بیان
  • زنجبیل

عمل جراحی فتق

عمل جراحی فتق

معمولا در فتق های کوچک و خفیف پزشک توصیه می کند که جراحی انجام نشود مگر اینکه فتق شروع به بدتر شدن کند. اگرچه انواع  جراحی با توجه  به شرایط فردی از جمله محل فتق می تواند متفاوت باشد، دو نوع جراحی اصلی برای درمان فتق وجود دارد :

جراحی باز یا ترمیمی : این جراحی بسیار معمول و رایج است. در این روش جراح با انجام یک برش پوست را باز می کند و فتق را با فشار به جای خود برمی گرداند و سپس قسمتی که فتق از آن عبور کرده است را بخیه می زند.  

جراحی لاپاروسکوپی :  در این جراحی شکم با یک گاز بی ضرر باد می شود و چند برش کوچک در نزدیکی فتق ایجاد می شود. سپس لاپاراسکوپ وارد بدن می شود و جراحی انجام می شود. معمولاً با جراحی لاپاراسکوپی بهبود سریعتر انجام می شود و فرد یک هفته زودتر از جراحی باز به روال عادی زندگی بر می گردد. 

عوارض جراحی فتق شامل عفونت، درد، لخته شدن خون و مشکل در ادرار کردن می باشد اما احتمال بروز این عوارض بسیار پایین می باشد.

سوالات متداول در مورد فتق

شایع ترین نوع فتق در بین زنان کدام است ؟

فتق کشاله ران و فتق برشی شایع ترین انواع فتق بین زنان می باشند.

عمل فتق چند ساعت طول میکشد؟

بسته به نوع و شدت فتق، مدت زمان جراحی متغیر است. برای فتق های ساده ممکن است در 30 دقیقه جراحی انجام شود و در فتق های شدید و پیچیده تر جراحی ممکن است تا 5 ساعت طول بکشد. 

 بعد از عمل فتق چند روز باید استراحت کرد؟

به طور معمول بعد از عمل فتق 1 تا 2 باید استراحت کرد. اما برای افرادی که شغل آنها نیاز به انجام فعالیت های بدنی زیاد می باشد بین 4 تا 6 هفته استراحت توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا