بیماری هابیماری های گوارشی

درمان معده درد شدید با روش های خانگی + قرص معده درد

معده درد را می توان مشکل بسیار شایعی معرفی نمود که از علت های مختلفی نشات می گیرد، در نتیجه درمان این درد نیاز به بررسی های پزشکی و پیدا کردن علت آن دارد تا درمان متناسب با علت آن صورت گیرد. در برخی موارد و در صورتی که درد معده شدید نباشد، می توان با استفاده از درمان خانگی معده درد و درمان دارویی مشکل خود را تسکین دهید. برخی از راهکار های درمان معده درد عبارتند از :

درمان معده درد شدید در خانه

روش درمان معده درد شدید در خانه شامل مصرف داروهایی است که می تواند به رفع معده درد بپردازد. ولی به یاد داشته باشید، این روش ها تاثیری در رفع علت معده درد ندارد. مهمترین داروهای خانگی درد معده عبارتند از :
  • عسل : درمان معده درد با عسل، از روش های قدیمی و موثر درمان خانگی معده درد است. برای این منظور می توان از روش های زیر برای درمان استفاده نمود :

تهیه حلوا از آرد گندم، عسل و زعفران

مصرف مخلوط کوبیده ریشه و برگ کرفس و عسل، روزی 3 بار

  • سرکه سیب : سرکه سیب خوراکی قوی است و می تواند باکتری های معده را از بین ببرد. همچنین سرکه سیب در تنظیم اسید معده نیز موثر است. برای درمان خانگی معده درد با سرکه سیب می توانید مقداری از آن را با آب رقیق نموده و در صورت تمایل مقداری عسل به آن بیافزاید.

درمان معده درد با زنجبیل

  • دمنوش زنجبیل : مصرف دمنوش زنجبیل کمک زیادی به رفع معده درد می کند، این دمنوش برای معده درد ناشی از سوء هاضمه بسیار مناسب است.
  • ماست : باکتری های خوب موجود در ماست می تواند به بهبود وضعیت معده کمک نماید.
  • درمان معده درد با گرما : استفاده از گرما می تواند درد معده را در طی 10 الی 15 دقیقه بهبود بخشد. برای این منظور می توانید از پدهای گرمایی و یا کیسه آب گرم استفاده کنید.
  • دارچین : این ادویه دارای خواص گرمی و تسکین دهندگی است و می تواند درد معده را بهبود ببخشد. برای استفاده از دارچین می توانید مقداری از آن را با آب گرم مخلوط نموده و مصرف کنید.
  • آب نارگیل : مصرف آب نارگیل به خنثی کردن اسید معده و درمان خانگی معده درد کمک ویژه ای می نماید.
  • بادام : دانه بادام سرشار از روغن های مفید است که به کنترل اسید معده کمک شایانی می نماید. حداقل در طول روز 4 الی 5 عدد بادام بخورید.
  • آب برنج : شاید درمان معده درد با آب برنج کمی تعجب آور باشد. اما خوب است بدانید برنج به هنگام پخته شدن ترکیباتی را آزاد می کند که می تواند به درد معده کمک نماید. برای انجام این درمان خانگی معده درد کافی است پس از به جوش آمدن آب برنج مقداری از آن را بنوشید و منتظر تاثیرات آن باشید.

درمان خانگی درد معده

  • چای بابونه : این چای در درمان التهاب و درد شکم موثر است. این درمان خانگی معده درد به بهبود دردهای عصبی نیز کمک ویژه ای می نماید.

صرف وعده های غذایی در زمان مشخص و اول وقت می تواند در جلوگیری از معده درد موثر باشد.

درمان پزشکی درد معده

درمان پزشکی درد معدههمان طور که ذکر کردیم بهتر است برای درمان معده درد به پزشک مراجعه کرده و متناسب با علت پدید آورنده آن، دارو مصرف نمایید. تا به رفع مشکل اساسی که عامل این درد شده بپردازید. اما مصرف برخی از قرص ها مثل قرص معده درد میتواند به تسکین موقتی و درمان معده درد شدید کمک نماید. مهمترین داروها و قرص معده عبارتند از :
  • قرص معده درد امپرازول (Omeprazole) : این دارو برای درمان زخم معده، رفلاکس معده و سوزش آن به کار می رود. همچنین این دارو می تواند تولید اسید معده را کنترل نماید. از عوارض قرص امپرازول می توانیم به اسهال، سردرد و تهوع اشاره کنیم.
قرص معده درد
عکس قرص معده درد
  • قرص موتیدون (Motidon) : این قرص معده درد بزرگسالان برای کنترل اسید معده در زمانی که بیش از حد ترشح می شود، کاربرد دارد. مصرف این دارو در مواردی محدود موجب عوارضی از جمله سوزش معده و یا استفراغ، سردرد، افزایش ضربان قلب، افزایش ادرار، لرزش و اختلال در خواب می شود.
قرص موتیدون (Motidon)
عکس قرص برای معده درد
  • قرص فاموتیدین (Famotidine) : این دارو برای درمان زخم معده و رفلاکس به کار می رود. سرگیجه، سردرد و اسهال از مهمترین عوارض مصرف این قرص درد معده  است.
  • قرص رانیتیدین (Ranitidine) : این دارو به عنوان قرص معده درد شناخته می شود و می تواند مشکلات آن را رفع نماید. رانیتیدین در اشکال مختلفی مثل قرص و شربت و حتی آمپول در دسترس است اما مصرف بیش از حد این دارو عوارضی مثل درد قفسه سینه، تب، گلو درد، احساس کوتاه شدن تنفس، سرفه خلط دار، کبودی، ضعف، تغییرات ضربان قلب، اختلال بینایی، تاول پوستی، کاهش اشتها، زردی پوست و چشم، کاهش توانایی جنسی، برادیکاردی، کاهش فشار خون، بیماری عروق محیطی، بثورات پوستی، تهوع، استفراغ، اسهال و کدر شدن ادرار را به دنبال دارد.
  • قرص رابپرازول : معمولاً این قرص برای رفع رفلاکس و سوزش سردل کاربر دارد. این دارو می تواند با کاهش اسید معده، موجب درمان معده درد شدید و رفع سوزش شود. مصرف این دارو به رفع زخم های گوارشی نیز کمک می کند. مصرف این دارو در طی چندین روز می تواند به رفع این علائم کمک کرده و حتی زخم های گوارشی را نیز بهبود ببخشد. البته مصرف این قرص معده درد، موجب عوارضی از جمله ناراحتی گوارشی (‌اسهال‌)‌، سردرد، راش پوستی‌، عوارض CNS شامل منگی‌، سرگیجه‌ و بی‌قراری‌ می شود.

توصیه هایی برای جلوگیری از معده درد

جلوگیری از معده دردمهمترین کار در بحث هر بیماری، جلوگیری از بروز آن است. به همین منظور ما راهکارهایی را پیشنهاد می کنیم که با رعایت آنها دچار معده درد نخواهید شد :
  • رژیم غذایی صحیح : افزون بر نوع غذای مصرفی در هر وعده توجه به مقدار آن نیز اهمیت ویژه ی دارد، چرا که معده دارای حجم مشخصی است و مصرف بیش از اندازه غذاها می تواند به معده درد بیانجامد. همچنین لازم است از مصرف غذاهای درهم پرهیز کنید.
  • سر وقت غذا بخورید : صرف وعده های غذایی در زمان مشخص و اول وقت می تواند در جلوگیری از معده درد موثر باشد، برای این منظور صبحانه را اول صبح، ناهار را در زمان معین و شام را اول شب صرف کنید. همچنن بعد از صرف غذای مدت کوتاهی پیدا روی کنید و بلافاصله دراز نکشید.
  • شهد مربا ممنوع : یکی از مواردی که شاید کمتر کسی به آن توجه کند مصرف شهد مربا است. افرادی که دچار مشکلات معده هستند نباید این شهد را مصرف کنند زیرا می تواند به تحریک اسید معده کمک نماید.
  • مصرف چای را متوقف کنید: چای به خصوص اگر زیاد مصرف شود، اسید معده را تحریک کرده و مشکلات بعدی را به همراه دارد.
  • مصرف میوه : مصرف میوه ها اگر به اندازه و مناسب باشد در پیشگیری از مشکلات معده موثر است. مصرف میوه هایی مانند سیب و به، زالزالک، انار در جلوگیری و درمان معده درد موثر است.
  • غذاهای محرک را فراموش کنید : مصرف برخی خوراکی ها موجب تحریک معده شده و افزایش ترشح اسید آن را به دنبال دارد. این خوراکی شامل سرخ کردنی ها، غذاهای چرب، گوشت قرمز، شیرینی خامه ای، قهوه، نوشابه، چای، نسکافه، شکلات و … می شود که باید از مصرف آن پرهیز نمود.

‫22 دیدگاه ها

  1. سلام من ۴۰ سالمه و وزنم ۹۰ کیلو هست من دوساله مشکل درد معده دارم قبلا دردش واقعا اعذاب آور بود که دفع مدفوع نمی تونستم انجام بدم و باید حتما بالا می اوردم تا ساکت بشه ولی ی مدته درد می کنه ولی فقط انگار ی بادکنک شده چای نعناع می خورم گرم می کنم اروم میشه چند روز پیش توی خواب درد گرفت علتش چیه من اروپا هستم و دکترهاش خوب نیستن و تاحالا نتونستن علت رو بفهمن من روزی دوتا پرازامول هم می خورم قبل غذا،ممنون میشم کمکم‌کنید برای درمان معده درد چه کنم

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است شما یبوست هم داشته باشید و یا معده دردتان به علت ورم معده، اسید معده و عدم تحمل لاکتوز باشد. چای لیمو نعناع فلفلی، رازیانه، زنجبیل، چای دارچین، استفاده از کیسه آب گرم و یا برخی حرکات کششی و یوگا می تواند به بهتر شدن شما کمک کند.

  2. برای درمان معده درد بهترین کار اینکه صبحانه 8صبح ناهار 1شام 6 عصر و استفاده زیاد از سبزیجات و میوهاست و آب روزی 2لیتر🙃

  3. سلام میشه بگین برای درمان معده درد چه غذایی بده و چه غذایی خوبه و از چه چیزها باید پرهیز کرد لطفا جواب بدین خیلی احتیاج دارم ممنون میشم از شما

    1. سلام دوست عزیز
      غذاهای خیلی چرب و یا خیلی تند، کافئین، مواذ غذایی اسیدی مثل گوجه ، مرکبات و یا نوشابه (سودا) برای معده درد مضر هستند و موادی مثل موز، زنجبیل، رازیانه، نعنا، ماست و … برای درمان معده درد مفید هستند.

  4. برای درمان معده درد شدید در خانه عرض کنم بهتربن دارو گیاهی عرق گلاب وسیا دانه است. حتما امتحان کنید به هیچ قرصی نیاز نیست

  5. سلام و خسته نباشید آیا سفیدی زبان (بار زبان) هم به معده ربط داره والبته بوی بد دهان
    من این موارد رو رعایت می کنم که شما فرمودید وگرنه خیلی اسید معده ام زیاد میشه ومیسوزه و معده درد می گیرم دکترم پیشنهاد های شمارو به هم کرد وگفت روی غذات یک ذره جوش شیرین بریز ولی من جوش شیرین نریختم .حالابار زبانم روبا جوش شیرین مسواک میزنم تمیز میشه ولی بعد از چند ساعت دوباره سفید میشه
    خیلی ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      سفیدی زبان جای نگرانی ندارد، برای اطمینان از پزشک بخواهید آزمایش خون تجویز نماید اگر عفونت پنهانی هم باشد در آزمایش مشخص خواهد شد.

  6. درود بر شما ! من درد معده دارم خیلی ساله … همنجور که گفتید وقتی کمی پر خوری میکنم ..معده درد میگیرم یا وقتی عصبی میشم .. ..وقتی معده درد میگیرم خیلی باده داخل روده هام جمع میشه ..
    با یک دکتر طب سنتی در ایستاگرام آشنا شدم .. گفت که معده من سرد و این باعث میشه که درد معده بگیرم و غیره .. پیشنهاد داد گیاهان دارویی و طب سنتی باید مصرف کنیم به مدت ۶ ماه … که یکی از اون گیاه ها رو آویشن نام برد … بابت هر دو ماه گیاه از من ۸۵ یورو پول میخواد … 😄
    می خواستم بدونم گیاهی هست که واقعا به رفلکس کمک کنه … البته این رو راست گفت معده من سرد … اگر واقعا راست بگه حاضر بودم هزینه کنم ..‌ اما شک دارم !

    1. سلام دوست عزیز
      تشخیص ایشان تا حدودی درست است و ممکن است به علت سردی باشد اینکه باید به او اعتماد کنید و هزینه کنید یا نه موضوعی است که خودتان باید با توجه به اعتبار آن فرد اقدام نمایید.

  7. مشکل معده من اینه علاوه بر ریفلاکس معده ٫وقتی معده م درد میکنه میزنه به پشتم ٫پشتم ب شدت درد میکنه وقلنج میکنم حالا باید چ کار کنم برای داروی معده درد چه پیشنهادی دارید ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      از دلایل اصلی قولنج پشت معده مصرف غذاهای با طبع سرد و یا در معرض باد قرار گرفتن می باشد. بهتر است موادی مثل عصاره زنجبیل، زنیان، ترکیب کنجد و سرکه و یا ترب و آبلیمو را برای درمان سردی مصرف کنید.

    2. سلام من معدام زو بهم میخوره ورفلکس معده دارم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

      1. سلام دوست عزیز
        رفلاکس معده در اثر بازگشت اسید معده به مری اتفاق میفتد و علائمی مثل سوزش سر دل، تهوع، مزه تلخ در گلو، سوء هاضمه دارد. بهتر است به پزشک مراجعه کرده و از روش هایی مثل آندوسکوپی فوقانی، بیوپسی از مری، مانومتری مری، عکسبرداری از قسمت فوقانی دستگاه گوارش و انجام آزمایش پروب اسید تشخیص دقیق و قطعی را انجام دهید سپس دارو درمانی توسط پزشک تجویز شود.

  8. من خیلی ناراحتی معده دارم همیشه یبو ست دارم ا حساس سیری می‌کنم زیاد اروق میزنم … هر چی دارو خوردم تاثیری نداشته… هیچ اشتهای ندارم و چربی دور شکمم هم زیاد شده… هر صبح مزه دهنم تلخ و روی زبانم لایه سفید رنگ هست… خیلی احساس ناراحتی میکنم…تمام آزمایشات آندوسکوپی و غیره نرمال مباشد… لطفا برای درمان معده درد شدید در خانه راهنمایی بکنید. تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد شما اسید رفلاکس دارید، سوزش معده دارید؟ سندروم روده تحریک پذیر هم ممکن است.
      غلات سبوس دار مانند نان و ماکارونی گندم سبوس دار ، آرد جو دوسر
      حبوبات ، مانند عدس ، لوبیا و نخود
      میوه ها مانند توت ، سیب ، پرتقال و گلابی

  9. سلام نسخه شما برای درمان قطعی و دایمی گاستریت معده و نفغ معده چیست؟
    برای درمان معده درد خیلی شدیدکدام غذا ها و کدام داروها را شما توصیه می کنید؟
    آیا ممکن است قرص برای معده درد معرفی نمایید؟
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      اسید بلاکر غذاهایی که میزان اسید معده شما رو کاهش بدن، داروهایی مثل famotidine و cimetidine و omeprazole

  10. نفخ معده پس ازغذا درمانش چی هست؟ میشه برای درمان معده درد شدید یه راهی بگید خیلی اذیت میشم

    1. سلام دوست عزیز
      اگر بعد از هر وعده غذایی دچار نفخ می شوید ممکن است مسائل دیگری به جز نوع غذایی که میخورید مثل نحوه خوردن شما، سریع و زیاد غذا میخورید، مشکا گواشی مثل سلیاک، عدم تحمل لاکتوز یا ibs (سندروم روده تحریک پذیر) دارید، یا اینکه یبوست دایرد و فیبر کافی مصرف نمی کنید.

  11. سلام .من دوسال پیش تو خونه دعوام شد بعد از این که ناراحت شدید شدم از معده ام یه چیزی مانند اب داغ رفت به سمت پاهام از اون به بعد حالت تهوع دارم کمی وبعد اشتهام خیلی خیلی کم شده وزنم هم پنج کیلو اومد پایین خواهشن میدونید علت ودرمانش چیه.تشکر.

    1. سلام دوست عزیز
      به دلیل استرس ممکن است اسید معده ترشح کرده باشید و باعث حالت تهوع شده است. برای بررسی دقیق تر بهتر است به متخصص گوارش مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا