بیماری هابیماری های پوست و مو

روشهای برای درمان شوره سر یا مو با استفاده از گیاهان طبیعی

«برای شوره سرچه کنیم؟» یکی از سوالات رایج بسیاری از افراد است، چرا که این مشکل یکی از اختلالات شایعی است که بخش گسترده ای از جامعه را درگیر می کند. جالب است بدانید همه افراد می توانند تنها با استفاده از چند راهکار ساده از بروز این مشکل پیشگیری نموده و یا حتی به راحتی برای درمان اقدام کنند. اگر می خواهید با راهکارهای درمان شوره سر آشنا شوید، با این مقاله از بیچشک همراه باشید :


شوره سر چیست؟

قبل از معرفی راهکارهای درمان لازم است، با این اختلال آشنایی داشته باشید تا بتوانید آن را از سایر مشکلات سر تشخیص دهید. شوره سر (Pellicules) یا سبوره در واقع همان سلول های مرده پوست سر یا اسکالپ (پوست سر٬از رُستَنگاه مو تا گردن) است که با خشکی پوست سر تفاوت دارد.

به بیانی دقیق تری می توان گفت پوست بدن انسان در خارجی ترین لایه خود به علت دارا بودن مقادیر زیادی از کراتین به طور مداوم در حال بازسازی است. این فرآیند در تمام سطح پوست وجود دارد. اما اگر به هر دلیلی روند جایگزینی سلول های مرده افزایش پیدا کند، یعنی سرعت مرگ آنها زیاد شود، ذراتی اغلب سفید رنگ بر روی موها قابل مشاهده است.

این بیماری یکی از انواع بیماری درماتیت سبورئیک بوده، این بیماری همراه با ایجاد ضایعات قرمز و پوسته‌دار پوست نمایان می شود که با تولید سبوره و خارش همراه است.

انواع

شوره سر چیست؟

انواع شوره عبارتند از :

  • شوره سر خشک : ویژگی بارز شوره های خشک قابل مشاهده بودن آن به شکل لایه ای سفید رنگ بر روی پوست سر است، این لایه به راحتی از روی پوست جدا می شود. اغلب افرادی که به این مشکل دچار می شوند، دارای موهای خشک هستند. مهمترین نشانه این اختلال خارش شدید آن است که البته با خارش و التهاب پوست سر بیشتر شده و سرعت تولید این سلول ها نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت. در نتیجه تولید این پوسته ها تشدید می شود.
  • شوره سر چرب : پوسته ها در این مورد به سختی از کف سر جدا می شوند و به شکل پوسته هایی زرد رنگ، کوچک و گرد قابل مشاهده است. درمان شوره چرب باید به سرعت صورت گیرد، زیرا این شوره ها خارش شدیدی را ایجاد می کنند که  این حالت با ریزش مو همراه خواهد شد. (در صورت دارا بودن این علائم از خارش پوست سر پرهیز کنید زیرا زمینه برای ریزش مو فراهم می شود.)

رفع شوره سر و خارش سر امری ضروری است زیرا علاوه بر اینکه موجب ظاهر نازیبا شده و خجالت فرد در اجتماع را به دنبال دارد، می تواند موجب ریزش موی سر شود.

علت شوره سر

علت بروز این مشکل عبارت است از :

  • این بیماری غیر مسری است اما می تواند از طریق وراثت منتقل شود.
  • اختلالات هورمونی
  • رژیم غذایی نامناسب (کمبود مواد مغذی و ویتامین در رژیم غذایی)
  • استعمال دخانیات
  • استرس به مدت طولانی
  • کامل نکردن فرآیند شستشوی سر (یا عدم رعایت بهداشت)، باقی ماندن مواد شوینده روی پوست سر
  • استفاده از مواد آرایشی (رنگ و مش) به میزان زیاد یا استفاده مداوم از لوازم آرایشی مو مانند سشوار، بابلیس
  • ابتلا به قارچ مالاسزیا فورفور
  • مشکلات گوارش مانند اضافه وزن، یبوست و عدم هضم غذا
  • خستگی زیاد و کمبود خواب
  • هوای سرد و خشک یا گرمای بیش از اندازه (افزایش تعریق پوست سر)
  • واکنش آلرژیک
  • استفاده مداوم از کلاه های چسبان
  • مصرف داروهای فشار خون بالا

علائم سبوره یا شوره سر

  • مشاهده پوسته های سفید رنگ لابه لای موها (یا روی لباس)
  • خارش پوست سر (همراه با قرمزی پوست)
  • پوست پوسته شده

 درمان شوره سر

رفع شوره سر و خارش سر امری ضروری است، زیرا علاوه بر اینکه موجب ظاهر نازیبا شده و خجالت فرد در اجتماع را به دنبال دارد، و می تواند موجب ریزش موی سر شود. از بین بردن شوره راهکاری مختلف و متنوعی دارد، که در ادامه به بحث در مورد آن می پردازیم :

درمان خانگی شوره سر در طب سنتیدرمان خانگی یا همان درمان گیاهی شوره با استفاده از مواد در دسترس و ساده امکان پذیر است که در ادامه به شرح روش های درمان مناسب برای این اختلال می پردازیم :

درمان  با سرکه

سرکه سیب یکی از درمان های رایج برای از بین بردن این اختلال است، سرکه سیب با قابلیت اسیدیته بودن خود می تواند PH پوست را تنظیم کرده و از این طریق در درمان شوره موثر باشد. برای انجام این کار کافی است. مقداری مساوی از این سرکه و آب را مخلوط نموده و به خوبی تمام نواحی پوست را ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه مو ها را آبکشی کنید.

این درمان را می توان 2 مرتبه در هفته تکرار کرد. (در صورتی که به سرکه سیب دسترسی ندارید می توانید از سرکه معمولی نیز استفاده نمایید.)

درمان با نمک

درمان شوره سر با نمک

نمک می تواند مانند یک اسکراب طبیعی عمل نماید. برای درمان با نمک می توانید آن را کف سر ماساژ دهید. و منتظر از درمان شوره سر خود باشید. بعد از این درمان می بایست موهای خود را توسط شامپو شستشو دهید.

درمان با جوش شیرین

مصرف جوش شیرین با از بین بردن قارچ های احتمالی پوست برای درمان سریع شوره بسیار مفید و موثر است، جوش شیرین ممکن است چربی های طبیعی پوست را از بین ببرد.  اما پس از چند هفته پوست سر شروع به تولید مجدد چربی طبیعی خواهد نمود.

برای انجام این روش درمانی باید 1 قاشق چای خوری از جوش شیرین را با آب مخلوط نموده و بر روی موها بزنید، همچنین می توانید مقدار از آن را روی موها ریخته و ماساژ دهید و سپس با آب بشویید.

درمان با سبزی شنبلیله

مواد مغذی و مفید موجود در شنبلیله می تواند پوسته ها را به طور کامل از بین ببرد. برای شروع کافی است مقداری دانه شنبلیله را خیس نموده و صبح روز بعد، آن را آسیاب نمایید و بر روی موها بزنید، بعد از 45 دقیقه مو ها را آبکشی کنید.

درمان با آسپرین

درمان شوره  مو با آسپرین

قرص آسپرین به علت دارا بودن ماده ای فعال با نام اسید سالیسیلیک (ماده موجود در شامپوهای ضد شوره) می تواند به خوبی شوره های مو را کنترل نماید. برای درمان شوره سر می توانید هربار دو عدد آسپرین پودر شده را به شامپو خود اضافه نمایید. و پس از 2 دقیقه موهای خود را آبکشی کنید.

درمان با روغن نارگیل

این روغن می تواند به صورت موثری در درمان شوره سر کاربرد داشته باشد، برای شوره مو می توانید مقداری از این روغن را بر روی مو خود ماساژ دهید و پس از 1 ساعت موها را آبکشی نمایید.

درمان با آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص خنک کنندگی است و علاوه بر رفع خارش می تواند برای درمان شوره سر نیز مفید باشد. کافی است مقداری ژل (آب آلوئه ورا) را تهیه نموده و هر بار قبل از دوش گرفتن موهای را با آن شستشو دهید.

درمان با لیمو ترش

لیمو برای شوره سر یا مو

خواص اسیدی لیمو ترش می تواند با تنظیم PH موها برای درمان شوره سر مفید باشد. برای درمان این اختلال کافی است، مقداری لیمو ترش را کف سر ماساژ دهید و سپس موها را آبکشی نمایید. در مرحله بعد یک قاشق مرباخوری آب لیمو را با یک لیوان آب مخلوط کرده و موها را با آن بشویید. این روش را باید هر روز تکرار کنید تا شاهد نتایج آن باشید.

درمان با روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای برای درمان شوره سر مفید است. زیرا باعث متعادل شدن پوست سر شده و خارش و ریزش مو را از بین می برد. یک فنجان آب گرم را با یک قاشق از این روغن مخلوط نموده و بعد از استحمام آن را بر روی موها اسپری نمایید و آبکشی نکنید. (هرگز این روغن را بر روی پوست نازک خود نزنید زیرا این روغن قوی می تواند باعث خارش شود.)

درمان با زنجبیل و چغندرقند

برای رفع شوره مو می توانید از زنجبیل و چغندر قند خمیری تهیه نموده و پوست خود را با آن ماساژ دهید و اجازه دهید برای یک شب بماند و صبح روز بعد موهای خود را آبکشی نمایید. این روش را باید 4 الی 5 روز تکرار کنید.

بهترین شامپو برای شوره سر

در حال حاضر شامپو ضد شوره در انواع مختلفی در بازار موجود است، ولی بهترین شامپو برای شوره مو شوینده ای است که ملایم و مناسب پوست باشد. یعنی شامپویی که خریداری می کنید باید با توجه به خشکی و چربی پوست سر انتخاب شود. همچنین اگر میزان پوسته سر در حد متوسطی است. می توانید به صورت روزانه از شامپوهای معمولی استفاده نمایید.

مصرف شامپو بچه در این مورد بهتر است زیرا شامپو های بزرگسالان قدرت پاک کنندگی بیشتری دارد، که این امر پوست را خشک و مستعد شوره می کند.

پیشگیری از شوره مو

پیشگیری از این اختلال امر بسیار مشکلی است چرا که عوامل بسیاری در به وجود آمدن شوره سر دخیل هستند، اما می توان با استفاده از برخی راهکار ها شدت این مشکل را به حداقل کاهش داد :

  • نحوه خاراندن پوست : اگر میزان خارش پوست به حدی است که نمی توانید از خارش آن اجتناب کنید بجای خارش پوست با ناخن ها آن را با انگشتان بخارانید با این کار از عفونت جلوگیری خواهید نمود.
  • مواد آرایشی : مصرف مواد آرایشی مو مانند رنگ را به حداقل کاهش دهید.
  • رژیم غذایی : مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و ویتامین B،A،E را در رژیم خود بگنجانید. (پرهیز از خوردن چربی‌های حیوانی، پرهیز از زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌ها ، شکلات ، ‌‌آجیل ، ‌غذاهای سرخ شده و پر ادویه)
  • شانه زدن مو : شانه کردن مرتب موها به شکل موثری برای شوره مفید است، چرا که این کار میتواند جریان خون در عروق سر را افزایش داده و موجب تقویت سلول های پوست سر شود. ماساژ پوست سر نیز در این امر موثر است.

همچنین رعایت بهداشت سر، عدم استعمال دخانیات، تعویض مرتب روکش بالش ها، پرهیز از کلاه های چسبان و … می تواند در پیشگیری از این اختلال موثر باشد.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام.
    برای سفیدی پوست صورتم، میتوانم از جوش شیرین استفاده کنم هر وقت که صورتم میشورم؟

    1. سلام دوست عزیز

      بله یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب گوجه فرنگی تازه مخلوط کنید. آن را روی تمام صورت بمالید و پس از خشک شدن بشویید. این کار به طور طبیعی پوست را روشن می‌کند و تمام سلول‌های تیره را از بین می‌برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا