بیماری هابیماری های پوست و مو

درماتیت تماسی و درماتیت سبورئیک چه علائم و درمانی دارند؟

این بیماری ها هر دو نوعی از اگزما هستند ولی درماتیت سبورئیک نوعی از بثورات پوستی است در حالی که در درماتیت تماسی پوست بر اثر تماس با یک ماده خاص، دچار التهاب می شود.


درماتیت تماسی

علائم درماتیت تماسی
همانگونه که  از نام بیماری درماتیت تماسی متوجه می شویم، در این بیماری بر اثر تماس پوست با یک ماده خاص، دچار التهاب می شود. دو نوع درماتیت تماسی وجود دارد که عبارتند از :
  • درماتیت تماسی بر اثر تماس با مواد تحریک کننده مثل سفید کننده و رنگبر
  • درماتیت تماسی آلرژیک که در هنگامی که فرد با ماده ای که به آن حساسیت دارد تماس پیدا می کند، ایجاد می شود.

موادی که باعث شروع تحریک و یا ایجاد واکنش های آلرژیک می شوند عبارتند از : بعضی از مواد آرایشی، فلز نیکل موجود در جواهرات، دکمه های لباس ها، گوشواره ها و یا بند ساعت، بعضی از مواد شیمیایی، داروهایی که در بعضی از کرم های پوستی وجود دارند و بعضی از گیاهان مثل گیاه پامچال.

علت درماتیت سبورئیک مشخص نیست اما گاهی اوقات این وضعیت همراه با رشد بیش از حد ماده ای شبیه مخمر که بطور طبیعی بر روی پوست وجود دارد، است.

علائم درماتیت تماسی

درماتیت تماسی معمولاً فقط قسمتی از پوست را که به طور مستقیم با ماده خاص تماس داشته است را گرفتار می سازد. در درماتیت تماسی که بر اثر مواد تحریک کننده ایجاد می شود، بعد از تماس با ماده محرک، بزودی پوست دچار التهاب می گردد. شدت بروز بثورات پوستی بستگی به  غلظت ماده تحریک کننده و به مدت زمانی که با پوست برخورد می کند دارد. درماتیت تماسی آلرژیک معمولاً به کندی در طی یک مدت زمان طولانی ظاهر شده و ممکن است چندین سال پوست با ماده خاص تماس داشته باشد اما پوست دچار التهاب نشده باشد. با این حال به محض اینکه پوست به ماده مورد نظر حساسیت پیدا کرد و به آن حساس شد، حتی مقادیر  خیلی کم آن و زمان تماس کوتاه مدت با آن می تواند باعث شروع واکنش های آلرژیک شود و التهاب در پوست ایجاد می شود.

در هر نوع درماتیت تماسی، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی و تورم
  • تاول های حاوی آب یا چرک که ممکن است ترشح نموده ، خشک شوند و یا دلمه ببندد.
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش دائم

اگر علت بروز درماتیت تماسی معلوم نمی باشد و یا اگر التهاب پوست برای مدت زمانی بیشتر از معمول باقی مانده است، با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید.

نحوه درمان درماتیت تماسی

پزشک از شما سوال خواهد نمود که از چه زمانی التهاب پوست ایجاد شده است و آیا شما به چیز خاصی حساسیت دارید یا خیر.محل بروز واکنش پوستی اغلب راهنمای خوبی برای پیدا کردن علت ایجاد وضعیت می باشد. برای مثال، بروز یک لکه التهاب پوست بر روی مچ دست ممکن است بر اثر آلرژی به فلز نیکل موجود در ساعت یا بند ساعت ایجاد شده باشد. افرادی که در سرکار خود با مواد شیمیایی سروکار دارند اغلب دچار درماتیت تماسی در دست هایشان می شوند.

پزشک شما ممکن است برای تسکین خارش و التهاب پوست، یک کرم حاوی کورتون تجویز نماید. با این حال حتی با انجام درمان نیز ممکن است بهبودی درماتیت تماسی چند هفته ای طول بکشد. هنگامی که متوجه شدید که به چه ماده ای حساسیت دارید باید از مواجه شدن با آن ماده تا آنجایی که امکان دارد، پرهیز نمایید.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک
درماتیت سبورئیک نوعی بثورات پوستی است که معمولاً در نوزادان و بزرگسالان رخ میدهد. در نوزادان هم پوست سر و هم قسمت هایی از پوست که پوشک می شود ممکن است دچار این بثورات پوستی شوند. در افراد بزرگسال این بثورات پوستی بیشتر در قسمت های مرکزی صورت، ابروها و پوست سر ایجاد می شود که اغلب به صورت پوسته پوسته شدن پوست خود را نشان می دهد. درماتیت سبورئیک همچنین می تواند در زیر بغل، کشاله ران یا در وسط سینه بروز نماید. در مرد ها این وضعیت گاهی اوقات در محل هایی از صورت که ریش در می آید، ایجاد می شود.علت درماتیت سبورئیک مشخص نیست اما گاهی اوقات این وضعیت همراه با رشد بیش از حد ماده ای شبیه مخمر که بطور طبیعی بر روی پوست وجود دارد، است. درماتیت سبورئیک ممکن است بر اثر استرس ها یا انواع بیماری ها دوباره عود نماید.

علائم درماتیت سبورئیک

علائم درماتیت سبورئیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لکه های قرمز و پوسته پوسته از پوست ملتهب که اغلب لایه ای زرد رنگ روی آن را پوشانده است.
  • قرمز شدن و دچار سوزش شدن پلک ها
  • خارش گاهگاهی قسمت مبتلا
  • بثورات پوستی ممکن است بطور متناوب در یک دوره چند ماهه یا چند ساله عود نمایند.

نحوه درمان درماتیت سبورئیک

اگر مشخص شد که رشد بیش از حد یک مخمر یا قارچ باعث ایجاد این وضعیت شده است، پزشک تان ممکن است یک کرم حاوی کورتون و یا یک داروی ضد قارچ تجویز نماید. اگر پوست سر شما دچار این مشکل شده است، پزشک ممکن است یک شامپوی ضد قارچ و یا یک شامپو ی حاوی ترکیبات تار تجویز نماید. این درمان باعث بهبودی سریع علائم می شود.

برگرفته از : بیماری های پوست و مو – تالیف : دکتر تونی اسمیت – دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا