بیماری هادهان و دندان

چگونه از آبسه دندان کودکان جلوگیری کنیم ؟ علت، علائم و روش درمان آن چیست؟

آبسه دندان کودکان ناشی از تجمع عفونت های باکتریایی در اعصاب و ریشه های دندان ایجاد می شود، این عفونت باکتریایی، از قسمت های شکسته و یا پوسیده دندان وارد مینای دندان کودکان شده و در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند آبسه های دندان را ایجاد نماید.حفظ سلامت دندان ها و رعایت بهداشت آنها می تواند از ایجاد آبسه پیشگیری نماید.


آبسه دندان در کودکان

دندان درد کودکان
آبسه دندان جوشی چرکی است که بر روی لثه ایجاد می شود، معمولا آسیب به دندان ها مثل ضربه و پوسیدگی دندان ها عامل این آبسه شناخته می شود. باکتری های راه پیدا کرده به مینای دندان می تواند عفونت های دردناک و حاد ایجاد کند، این عفونت پس از مدتی لثه را سوراخ نموده و به سطح آن راه پیدا می کند در نتیجه جوشی چرک بر روی لثه ها ایجاد می شود.برای از بین بردن آبسه های دندان لازم است منشا عفونت حذف شود،درمان آبسه دندان کودکان و رسیدگی به آن از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا ممکن است عفونت به دیگر نواحی بدن از جمله قلب راه پیدا کند که این امر بسیار خطرناک است همچنین در صورت عدم درمان به موقع ممکن است ریشه های دندان شیری کودک شما دچار پوسیدگی شود و نیاز به کشیدن دندان باشد به علاوه این آسیب، خطر پوسیدگی و مشکلات دندان های دائمی در آینده را به همراه دارد.

درمان آبسه دندان کودکان اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا که در غیر این صورت می تواند صدمات جبران ناپذیری را به دندان ها و مفاصل آن وارد نماید.

علت و علائم آبسه دندان در کودکان

آبسه دندان در کودک
علت ایجاد آبسه دندان کودکان را می توان رشد سریع باکتری در پاکت پریودنتال یا لثه‌ای ذکر نمود.پاکت لثه ای در اثر ایجاد بیماری های لثه شکل می گیرد در این حالت لثه عفونی شده و از سطح دندان پیشرفت می کند،این امر موجب عمیق شدن فاصله بین دندان‌ها و لثه‌ها به مقدار بیشتر از ۳ میلی‌متر می‌گردد. این شیار عمیق شده پاکت نامیده می‌شود.آبسه دندان کودکان زمانی شکل می گیرد که این پاکت به حدی عمیق شود که باکتری ها،جرم و یا ذرات غذا وارد آن شده و سیستم ایمنی بدن توان مبارزه با آن را نداشته باشد، در نتیجه باکتری های راه یافته به این نقطه سریعاً رشد و تکثیر نموده و باعث ایجاد ورم بزرگی بر روی لثه ها می شود. در نتیجه بافت های پیوندی و استخوان های دندان از بین خواهند رفت.از مهمترین علائم آبسه دندان کودکان می توانیم به این موارد اشار کنیم :
  • التهاب و تورم
  • قرمزی لثه
  • خونریزی از لثه ها
  • بد بو شدن دهان
  • درد ( این درد ممکن است به قسمت های دیگری مثل گوش کودک منتقل شود.)
  • تب
  • زخم های باز و یا جوش چرکی روی لثه
  • وجود برآمدگی های کوچک در نزدیک دندان عفونی

پیشگیری

پیشگیری از آبسه دندان کودکان
برخی از مهمترین راهکار های پیشگیری از آبسه دندان کودکان به این شرح است:
  • مسواک زدن : بهترین راهکار، حفظ بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن می باشد، برای این منظور کودک شما باید حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزند.رعایت بهداشت دندان کودکان باید از حدود هشت ماهگی یا همان ابتدای نیش زدن دندان اول شروع شود.
  • پرهیز از مصرف خوراکی های کربوهیدراته : مصرف نوشیدنی ها قندی، نوشابه ها و یا آب میوه های قندی موجب از بین رفتن مینای دندان می گردد که در نتیجه آن پوسیدگی دندان را به همراه دارد.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک : یکی از مهمترین راهکار های پیشگیری از آبسه دندان کودکان مراجعه منظم نزد دندانپزشک و برطرف نمودن پوسیدگی های و شکستگی های دندان می باشد.

درمان آبسه دندان کودکان

درمان آبسه دندان کودکان
درمان آبسه دندان کودکان اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا که در غیر این صورت می تواند صدمات جبران ناپذیری را به دندان ها و مفاصل آن وارد نماید. برخی از مهمترین راهکار های درمان آبسه دندان کودکان به این شرح است:

تخلیه عفونت

تخلیه عفونت می تواند در درمان آبسه دندان کودکان موثر باشد، برای این منظور برشی بر روی پوشش پاکت صورت می گیرد و عفونت آن را خارج می نمایند.

جرمگیری دندان و ریشه ها

پس از تخلیه عفونت، نیاز است چرک و پلاک های موجود در ریشه دندان از طریق جرمگیری برطرف گردد تا از عود مجدد عفونت جلوگیری به عمل آید.جرم گیری دندان و ریشه های آن و شستن پاکت با آنتی باکتریال در درمان آبسه موثر است.

بازیابی هدایت شده بافت لثه

پس از بهبود آبسه دندان کودکان به منظور جلوگیری از رشد مجدد عفونت، بازیابی هدایت شده بافت لثه یا جراحی استخوان توصیه می شود زیرا بدون این عمل امکان عود مجدد آبسه وجود دارد.

جایگزین کردن روکش و پر شدگی دندان

اگر مشاهده شود که آبسه در نواحی ای با ترمیم نامناسب رخ داده است نیاز به ترمیم مجدد دندان ها می باشد، تا از بروز مجدد آبسه دندان کودکان پیشگیری شود.این ترمیم می تواند شامل روکش کردن دندان ها و یا پر کردن آنها باشد.

عصب کشی دندان

اگر دندان دچار عفونت شده باشد، برای نجات دندان افزون بر درمان لثه نیاز به درمان دندان و عصبی کشی آن می باشد.عصب کشی دندان روشی است که در طی آن عصب دندان به منظور جلوگیری از آسیب میکروب ها در آینده برداشته می شود.

کشیدن دندان

اگر شدت آسیب به دندان ها به حدی باشد که نتوان آنها را ترمیم نمود، کشیدن دندان گزینه ی مناسبی می باشد. پس از کشیدن دندان به منظور جلوگیری از حرکت دندان و تغییر شکل فک، استفاده از فضای نگهدارنده و پل دندانی توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا