خوراکی ها و آشپزیسبک زندگی

12 خاصیت شگفت انگیز عرق کاسنی

عرق کاسنی از نوشیدنی های بسیار مفیدی است که مزایا بسیاری برای سلامتی بدن دارد. این نوشیدنی آرامبخش می تواند برای درمان مشکلات بسیاری موثر باشد. در این صفحه قصد داریم به معرفی این گیاه خواص آن و نحوه مصرف کاسنی بپردازیم:

کاسنی چیست؟

عرق کاسنی از گیاهی با همین نام تولید می شود. گیاه کاسنی گلهای آبی رنگی دارد و بیشتر در فصل بهار و در هوای مرطوب رشد می کند.

کاسنی گیاهی مدیترانه ای است که می توان از برگ ها، جوانه ها و ریشه های این گیاه استفاده کرد. در برخی فرهنگ ها از برگ این گیاه به جای اسفناج استفاده میشود. همچنین می توان ریشه این گیاه را پودر و خرد کرد و از آن به جای قهوه استفاده نمود.

طبع این گیاه سرد است و میتواند به متعادل شدن بدن کمک کند. 

جالب است بدانید هر چقدر عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید و میزان اثربخشی آن بیشتر است!

مزایای مصرف عرق کاسنی

از مهم ترین مزایای نوشیدن عرق کاسنی برای بدن می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

حفظ سلامت کبد

یکی از فواید عرق کاسنی حفظ سلامت و کمک به درمان مشکلات کبدی است. خواص کاسنی می تواند باعث دفع صفرا از بدن شده و در حفظ سلامت این بخش از بدن موثر باشد.

سلامت پوست

یکی از مهمترین کاربردهای عرق کاسنی رفع جوش های صورت است. از آنجا که مهمترین علت جوش های صورت گرمی و خون کثیف است، و سر منشا همه این ها عدم سلامت کبد به شمار می رود، بنابراین مصرف کاسنی با دفع مواد زائد از کبد می تواند به رفع جوش های صورت و بدن کمک کند.

رفع یبوست

یکی از خواص این نوشیدنی دارا بودن مقدار بالای از فیبر است. فیبر ماده‌ای غیر قابل هضم در روده است که می تواند حجم مدفوع را افزایش دهد و در درمان یبوست موثر باشد.

رفع نفخ و چربی شکم

عرق کاسنی خاصیت ضد نفخ داشته و از طرفی می تواند به چربی سوزی نیز کمک کند.

کاهش درد مفاصل

کاسنی به علت دارا بودن خواص ضد التهابی می تواند به کاهش درد های مفصلی استخوانی کمک کند.

تنظیم هورمون ها

این نوشیدنی می تواند هورمون ها و کروموزوم ها را تنظیم کرده و باعث افزایش قدرت باروری در مردان شود. با افزایش حجم اسپرم میل جنسی نیز افزایش خواهد یافت.

کمک به تصفیه خون

یکی از مزایای مصرف این نوشیدنی تصفیه خون و بهبود جریان خون رسانی در بدن است.

تقویت معده

عرق کاسنی با از بین بردن التهاب معده می تواند به تقویت و جلوگیری از ناراحتی آن کمک کند. همچنین باعث افزایش اشتها خواهد شد.

بهبود سلامت قلب

یکی از مواد موجود در کاسنی اینولین است. این ماده می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و به این ترتیب از قلب و مغز محافظت نماید و احتمال سکته قلبی و مغزی را کاهش دهد.

این نوشیدنی حاوی فنل های گیاهی است که می تواند به عنوان ضد آریتمی قلب نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش وزن

کاسنی منبعی از الیگو فروکتوز است و می تواند در کاهش وزن موثر باشد. تحقیقات نشان داده این نوشیدنی با کاهش میزان هورمون گرلین پرخوری را کاهش داده و باعث احساس سیری می شود و برای کاهش وزن مناسب است.

رفع اضطراب

کاسنی خواص آرام بخشی است که می تواند اضطراب و استرس را از بین ببرد. از این ماده می‌توان به عنوان خواب آور نیز استفاده نمود.

رفع اختلالات کلیه

از عصاره ریشه کاسنی به عنوان داروی ادرار آور استفاده میشود‌. این مورد موجب می‌شود که سموم از بدن دفع و در کلیه و کبد ذخیره نشود.

مضرات عرق کاسنی

مصرف کاسنی همیشه هم خوب نیست. زیاده روی در مصرف این نوشیدنی می‌تواند باعث تخریب عروق شبکیه چشم شود. از دیگر مضرات مصرف این نوشیدنی می‌توانیم به افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا اشاره کنیم.

از آنجا که فرآورده‌های کاسنی موجب انقباضات رحمی می‌شود، مصرف به این نوشیدنی در دوران بارداری توصیه نمی شود، چرا که ممکن است احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد.

بهتر از زنان در زمان شیردهی نیز از این نوشیدنی استفاده نکنند، زیرا هنوز آزمایشات کافی در مورد انتقال ترکیبات این ماده از طریق شیر مادر به کودک انجام نگرفته است.

از دیگر موارد منع مصرف این نوشیدنی در مبتلایان به کیسه صفراست زیرا که ممکن است این مشکل را تشدید کند.

طریقه مصرف عرق کاسنی

پزشکان برای عقیده دارند که بهتر است عرق کاسنی را صبح ها ناشتا و قبل از صبحانه مصرف کنید. می‌توانید همراه با این نوشیدنی آبی که به دمای محیط رسیده نیز بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا