بیماری هاکرونا

به جای استرس راههای پیشگیری از ویروس کرونا را بخوانید!

کرونا ویروس عامل بیماری جدید و شایع کوئید – 19 است. این ویروس به مجموعه ای از ویروس ها گفته می شود که عامل بیماری های مختلفی هستند، این ویروس می تواند از یک سرماخوردگی ساده تا عامل بیماری های خطرناکی نظیر سارس باشد.
کوئید – 19 جدید ترین نوع از این ویروس است که می تواند موجب بروز علائمی مانند سرفه، آبریزش بینی، تب و تنگی نفس در افراد شود. این بیماری در حداقل 2% از مبتلایان منجر به مرگ می گردد، زیرا با تشدید عفونت، قسمت انتهایی دستگاه تنفسی شامل ریه ها و نای درگیر شده و می تواند منجر به ذات ریه گردد. البته نیازی به استرس و نگرانی نیست، زیرا اغلب قربانیان این ویروس افراد مسن و یا مبتلایان به بیماری های خاص هستند. برای آشنایی بیشتر با کروناویروس بر روی لینک کلیک کنید.
تا به امروز هیچ درمان قطعی و یا داروی مخصوصی برای این ویروس ساخته نشده است؛ بنابراین بهترین کار این است که سعی کنید، در معرض آن قرار نگیرید. در ادامه به معرفی راهکارهایی برای پیشگیری از ویروس کرونا می پردازیم :


در منزل بمانید!

در این برهه از زمان، که آمار شیوع این بیماری هر روز بیشتر از روز قبل است، یعنی ویروس بیرون از خانه به انتظار شما نشسته!

واقعیت این است که هیچ راه قطعی برای شناسایی سریع علائم کرونا و یا پیشگیری از ویروس کرونا وجود ندارد. پس تنها راهکار برای پیشگیری از بیماری کرونا این است که در امن ترین محیط یعنی منزل خود بمانید و به جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوید. قرار گرفتن در محیط های پر ازدحام و شلوغ تنها خطر ویروس کرونا را افزایش میدهد. توصیه می کنیم، اگر این امکان را دارید، برای مدتی دورکاری را تجربه کنید و در منزل بمانید.

شستشوی مداوم دست ها هرگز نشه فراموش.

شستن مداوم دست ها برای پیشگیری از ویروس کرونادیگر راهکار ساده و کم هزینه، شستن دست ها است. اگر به هر دلیلی مجبور هستید، که از منزل خارج شوید. مرتباً دست ها خود را با آب و صابون و ترجیحاً صابون مایع شستشو دهید. این کار حداقل باید به مدت 2 دقیقه به طول بیانجامد و شستن پشت دست ها، بین انگشتان و زیر ناخن ها فراموش نشود.

در مدتی که بیرون هستید، از تماس دست ها با بینی، دهان و چشم ها پرهیز کنید. همچنین این احتمال وجود دارد که ویروس  از طریق مقعد وارد بدن شود. پس حتما قبل و بعد از رفتن به توالت دست ها خود را بشویید.

ژل ضد عفونی کننده برای پیشگیری از کروناویروس

برای پیشگیری از ویروس کرونا در صورتی که آب و صابون در دسترس ندارید، می توانید از ژل های ضد عفونی کننده و یا الکل استفاده کنید.

از دستکش استفاده کنید.

استفاده از دستکش می تواند با به حداقل رساندن تماس با سطوح مختلف به پیشگیری از ویروس کرونا کمک کند. اما اگر دستکش ندارید، حدالامکان از تماس با سطوحی مانند دستگیره درب ها، لمس میز و صندلی، دستگیره های اتوبوس و مترو و دستگاه های عابر بانک که بهترین محل برای ویروس ها هستند، پرهیز کنید. در صورتی که مجبور به لمس این سطوح شدید بلافاصله دستان خود را شسته و یا ضدعفونی کنید.

در نظر داشته باشید که ویروس بیماری می تواند بین 5 الی 12 ساعت بر روی سطوح بماند، و اگر شرایط مهیا باشد، به طور مثال در محیط های مرطوب ویروس می تواند تا 9 روز نیز دوام بیاورد.

روبوسی و دست دادن را به بعد موکول کنید.

از آنجایی که یک را ساده برای انتقال ویروس از طریق تماس بدنی مانند دست و دادن و روبوسی کردن است، پس در این دوران این عمل را به شدت نفی می شود. زیرا فرد مقابل شما می تواند ناقل این ویروس باشد، بدون اینکه خود از این موضوع آگاهی داشته باشد.

استفاده از ماسک

راه پیشگیری از کرونا با استفاده از ماسکراحت ترین راهی که ممکن است به این بیماری دچار شوید. ورود ویروس از طریق دهان و بینی به بدن است. برای جلوگیری از این امر می توانید، دهان و بینی خود را با استفاده از ماسک بپوشانید. ماسک های ساده ای که در داروخانه ها در دسترس هستند، مناسب است ولی مهم است، که از ماسک به درستی استفاده شود، باید قسمت ضخیم تر ماسک بر روی دهان قرار گیرد و پس از یکبار استفاده از آن ماسک را دور بیاندازید. استفاده از ماسک های فیلتردار نیز انتخاب خوبی خواهد بود. این ماسک ها ضخیم تر بوده و قابل شستشو هستند.

استفاده از ماسک برای پیشگیری از ویروس کرونا بهتر است، به محیط هایی شلوغ محدود شود. استفاده مداوم از ماسک خود می تواند عامل عفونت گردد.

بهداشت را رعایت کنید.

رعایت بهداشت برای پیشگیری از کرونایکی از راه های پیشگیری از کرونا رعایت بهداشت است. اگر عطسه یا سرفه می کنید. حتما جلوی بینی و دهان خود را بگیرید. برای این کار می توانید از یک دستمال کاغذی کمک بگیرید و یا دهان خود را با آرنج بپوشانید تا از پخش شدن ذرات آلوده در هوا پیشگیری شود. بعد از این کار نیز می بایست دستمال خود را در سطل زباله درب دار بیندازید. و سپس دستان خود را بشویید.

اگر علائم بیماری را دارید، وقت را تلف نکنید و سریع با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورتی که به بروز بیماری شک دارید و یا علائمی مشابه کروناویروس را تجربه می کنید، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر علائم بیماری با عفونت تنفسی همراه شده است. تشخیص و درمان سریع تر می تواند خطر بیماری را کاهش دهد.

بازار های حیوانی ممنوع!

در این دوران از بازدید بازار های حیوانی به خصوص آنهایی که حیوانات زنده دارند، بپرهیزید. رعایت بهداشت در این محیط ها امری ضروری است، اما در هر حال از تماس با لاشه حیوانات، خون آنها و … جلوگیری کنید.

در این برهه تماس نزدیک با حیوانات حتی حیوانات خانگی را کاهش دهید. حیواناتی مانند گربه‌، سگ‌های ولگرد، جوندگان، پرندگان و خفاش‌ها می توانند عامل این بیماری باشند. در ضمن در صورتی که حیوانات یا محصولات حیوانی را لمس کرده اید، باید دستان خود را با آب و صابون بشویید. در آخر به یاد داشته باشید که باید از مصرف محصولات حیوانی خام و نیم پز بپرهیزید.

باور های غلط در رابطه با کرونا

باور های غلط در رابطه با کرونادر ادامه چند باور غلط که در میان مردم برای راه پیشگیری از ویروس کرونا رواج دارد، را برای آگاهی بیشتر بررسی می کنیم.

  • ماسک به طور کامل از بیماری پیشگیری می کند. این امکان وجود ندارد، زیرا ممکن است ذرات ریز ویروس از ماسک عبور کنند.
  • حرارت دست خشک کن ها ویروس کرونا را می کشد.
  • بسته های پستی حاوی ویروس کرونا است. بسته هایی که از چین وارد می شوند، حاوی این ویروس نیستند و نیازی به نگرانی در این باره نیست. اما خوب است بدانید که ویروس بین 5 تا 12 ساعت زنده می ماند پس بهتر است پس از تماس با این سطوح دستان خود را بشویید.
  • واکسن آنفولانزا و ذات الریه می توانند از بیماری پیشگیری کنند. این باور نیز غلط است زیرا ویروس این بیماری ها با کرونا متفاوت بوده در نتیجه امکان پیشگیری از این طریق وجود ندارد.
  • مصرف سیر می تواند از کرونا پیشگیری کند.
  • کودکان در برابر کرونا ایمن هستند. این مورد نیز منتفی است، زیرا مشاهده شده است که کودکان نیز می توانند در معرض این بیماری قرار گیرند.
  • مصرف آنتی بیوتیک می تواند پیشگیری کننده باشد.
  • کرونا ویروس خیلی خطرناک است. اگر بخواهیم این ویروس را با سایر کرونا ویروسها نظیر سارس مقایسه کنیم. می بینم که کویید 19 در مقایسه با سایر ویروس ها تعداد قربانیان کمتری داشته است ولی سرعت انتقال بیشتری در مقایسه با آنها دارد.
  • با گرم شدن هوا ویروس از بین خواهد رفت. این باور غلط است زیرا هنوز اطلاعات دقیقی در این باره منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا