بیماری هابیماری های مقعدی

درمان شقاق مقعدی با عسل در طب سنتی

شقاق مقعد یا فیشر یکی از انواع شایع بیماری های ناحیه مقعدی است. این بیماری در اثر اعمال فشار وارده بر عضله اسفنکتر مقعدی در اثر عوامل مختلف ایجاد می شود. فشار وارده بر عضله موجب بروز زخم عمیق در دیواره مخاطی کانال مقعد می گردد که گاه به حالت مزمن در آمده و عمق آن تا عضله اسفنکتر نیز امتداد دارد.
از علائم این زخم مقعد می توانیم به درد، خونریزی، التهاب و تورم مقعد و نیز بروز زخم طولی اشاره کنیم. درمان این بیماری بستگی به مرحله ی عارضه داشته و اغلب با درمان خانگی شقاق برطرف می شوند. اما در صورتی مزمن شدن لزوم استفاده از درمان های تهاجمی شدت می یابد. از راهکارهای پیشنهادی و موثر برای درمان خانگی می توانیم به درمان شقاق مقعدی با عسل اشاره کنیم که در ادامه به تشریح بیشتر آن می پردازیم:


درمان شقاق با عسل

درمان شقاق با عسل

درمان زخم شقاق و نیز برطرف کردن التهاب و عفونت احتمالی بخشی از فرآیند درمان این عارضه است. از آنجایی که شقاق در موضع ای حساس واقع شده است، خطر عفونت و التهاب در آن بسیار بالا است.

عسل ماده ای طبیعی و ضد التهاب است که می تواند در برطرف کردن علائم بیماری مانند عفونت، خارش و سوزش مقعد موثر باشد. مخلوط عسل و روغن زیتون موجب روان شدن روده شده و دفع مدفوع را ساده تر می نماید؛ در نتیجه در درمان این بیماری موثر است.

این درمان خانگی و سنتی برای رفع شقاق های حاد که زیر 12 هفته از بروز آنها گذشته موثر است.

طریقه مصرف عسل برای درمان شقاق

عسل برای درمان شقاق

عسل را می توان هم به صورت موضعی و هم از طریق خوراکی برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار داد. سه روش پرکاربرد و ساده برای درمان به این شرح است:

روش اول : 

مواد مورد نیاز برای درمان شقاق مقعدی با عسل عبارتند از :

  • موم عسل
  • روغن زیتون

برای این منظور باید ابتلا موم عسل را به حالت مایع در آورید. برای آب کردن موم تنها کافی است برای چند دقیقه آن را در مجاورت حرارت غیر مستقیم و یا در ماکروویو قرار دهید. سپس آن را با مقدار مساوی روغن زیتون مخلوط نموده و پس از خنک شدن بر روی زخم شقاق مالش دهید. این روش درمان را می توانید 3 الی 4 مرتبه در روز تکرار کنید. میزان تاثیر این درمان در همه افراد یکسان نیست.

روش دوم:

روش دیگر درمان شقاق با عسل مصرف آن به صورت خوراکی است. که برای این منظور می توانید یک قاشق عسل را در آب جوش حل نموده و میل کنید. این ترکیب را باید حداقل یک مرتبه در روز مصرف نمود.

روش سوم:

در این روش می توانید یک قاشق عسل را در مخلوطی از سرکه سیب و آب حل نموده و روزی یک مرتبه از آن میل کنید.

آیا درمان شقاق مقعدی با عسل روشی قطعی است؟

پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. وضعیت سلامت فردی و میزان پیشرفت بیماری می تواند در نتیجه گیری از درمان موثر باشد. اما در حالت کلی گفته می شود. این درمان خانگی و سنتی برای رفع شقاق های حاد که زیر 12 هفته از بروز آنها گذشته موثر است. اما در مورد شقاق های مزمن نمی تواند تاثیر قطعی داشته باشد، زیرا بیماری به حدی پیشرفت کرده استفاده از عسل به تنهایی در برطرف کردن زخم آن موثر نیست.

در مورد شقاق های مزمن پیشنهاد می شود، ضمن استفاده از درمان های تهاجمی مانند درمان فیشر با لیزر یا جراحی شقاق از روشهای خانگی نیز استفاده نمود. این کار موجب می شود علائم سریعتر بهبود یابند و فرآیند درمان نیز سریعتر انجام شود. برای آشنایی بیشتر با روشهای درمان گیاهی شقاق و دیگر درمان های خانگی به این صفحه در بیچشک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا