سبک زندگیمد و زیبایی

شامپو بدون سولفات چیست؟ فواید استفاده از این شامپو ها

حتما این روزها زیاد نام شامپو بدون سولفات را شنیده اید! در مورد مزایای این شامپو ها چه می دانید؟
در ادامه این بحث به شما خواهیم گفت، سولفات چیست و وجود آن چه تاثیری در شامپو ها دارد؟ آیا این ماده خطرناک است؟ و اینکه چه افرادی باید از شامپوی بدون سولفات استفاده کنند؟


سولفات چیست؟

سولفات اصلی ترین ماده ای است که باعث ایجاد کف غلیظ در شامپو ها میشود. سولفات ها معمولاً از روغن های گیاهی یا وازلین به دست می آیند. مهمترین نوع سولفات، سدیم لوریل سولفات ( به اختصار SLS ) و سدیم لورت سولفات ( به اختصار SLES ) است.پس از اینکه شما شامپو را روی موهای خود ریختید، مولکولهای سولفات به چربی های مو می چسبند و بعد از آبکشی، چربی ها همراه با سولفات شسته شده و از بین میروند. بنابراین اگر میخواهید درصد کمتری از چربی های مو و رطوبت آن از بین برود، می توانید از شامپوهای بدون سولفات استفاده نمایید. 

چرا در شامپو از سولفات استفاده می کنند؟

زنی با موهای کف کردهبیشتر افراد بر این باورند که هرچه شامپو یا هر شوینده دیگری بیشتر کف کند، قدرت تمیز کنندگی بالاتری دارد، که البته این باور اشتباه است! به همین جهت تولید کنندگان شوینده، سولفات بیشتری را به شوینده های خود از جمله شامپو ها اضافه می کنند.

اگر از شامپوهای بدون سولفات به شکل صحیح استفاده شود، ضمن حفظ چربی ها مورد نیاز و رطوبت مو، اثر بخشی آن همانند دیگر شامپو ها خواهد بود.

آیا سولفات خطرناک است؟

همان طور که اشاره کردیم، این ماده چربی های مفید پوست سر و رطوبت مو ها را از بین میبرد، و این موضوع می تواند باعث تحریک پوست و موی شما شده و به سلامت آن آسیب بزند. اما شایعاتی که در مورد سرطان زا بودن سولفات به گوش میرسد، همگی کذب هستند. آزمایشات نشان داده این ماده هیچ رابطه ای با سرطان ندارد. 

آیا شامپوی بدون سولفات مو ها را تمیز می کند؟

بله، درست است که شامپوی بدون سولفات به اندازه دیگر شامپو کف نمی کند، اما این دلیلی بر کاهش قدرت تمیز کنندگی آن نیست!
شامپوی فاقد سولفات به زمان بیشتری برای کف کردن نیاز دارد و مدت زمان آبکشی آن از روی موها نیز بیشتر است. با این حال اگر از شامپو های بدون سولفات به شکل صحیح استفاده شود، ضمن حفظ چربی هاd مورد نیاز و رطوبت مو، اثر بخشی آن همانند دیگر شامپو ها خواهد بود.

 فواید شامپوهای بدون سولفات 

این دست از شامپو ها در انواع مختلف تولید میشوند و مناسب افراد با موهایی متفاوت است. اگر پوست سر حساسی دارید، بهتر است شامپوهای بدن سولفات را جایگزین کنید. 

جلوگیری از تحریک چشم و پوست

این نوع شامپو ها نه تنها باعث سوزش چشم ها نمیشود، بلکه از تحریک پوست سر و ایجاد حساسیت نیز جلوگیری می کند.

حفظ چربی موها

این شامپو میتواند ضمن از بین بردن آلودگی ها و تمیز کردن موها، چربی های مورد نیاز مو را حفظ کند و به این ترتیب از خشکی، شکنندگی و یا ایجاد موخوره جلوگیری میشود. 

افزایش دوام و تثبیت رنگ موها

تجربه نشان داده، استفاده از شامپوی بدون سولفات برای موهای رنگ شده، باعث میشود تا رنگ مو برای مدت زمان طولانی تری ثابت و بدون تغییر باشد. این ویژگی موجب میشود تا کمتر از رنگ مو های شیمیایی استفاده کنید و موهای سالم تری داشته باشید.

دوست دار محیط زیست

این دست از شامپو ها به دلیل دارا بودن مواد گیاهی، کمتر به محیط زیست آسیب می زنند.

معایب شامپو بدون سولفات 

در گذشته شامپوهای بدون سولفات تنها به افرادی با موهای خشک و حساس توصیه می شد، زیرا کارایی لازم برای افرادی با موهای چرب را نداشت. اما امروزه این دست از شامپو ها در انواع مختلف کراتینه، مخصوص موهای چرب و … تولید میشوند.یکی از معایب این شامپو این است که باید هر بار مقدار بیشتری از آن را استفاده کنید و مدت زمان بیشتری را صرف کف کردن و نیز آبکشی موها نمایید.

 چه افرادی باید از شامپوی بدون سولفات استفاده کنند؟

پزشک پوست و مو به افرادی با شرایط زیر توصیه می کند تا از شامپوی بدون سولفات استفاده کنند.

مبتلایان به بیماری های پوستی

در صورتی که پوست سر شما حساس است و یا به بیماریهای پوستی مثل اگزما و پسوریازیس مبتلا هستید، حتما از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید.

داشتن موهای خشک و وز

در صورتی که موهایی خشک و وز دارید، استفاده از شامپوهای معمول ضمن از بین بردن چربی موها، می تواند این شرایط را در شما تشدید کند، بنابراین، حتما از شامپوهای بدون سولفات استفاده نمایید.

 داشتن موهای دکلره و رنگ شده

استفاده از مواد شیمیایی دکلره و یا رنگ ها می تواند آسیب جدی به مو ها وارد کند. مصرف شامپو فاقد سولفات می تواند به حفظ سلامت موها و تثبیت رنگ موی شما کمک کند.

راه شناسایی شامپو بدون سولفات 

برای این که بفهمید واقعا یک شامپو بدون سولفات است، باید به میزان کفی که ایجاد می کند، توجه کنید و آن را با شامپوهای معمولی مقایسه کنید. البته تولید کنندگان این دست از شامپو ها از علائم اختصاری SLS Free یا ALS Free و یا Sulfate Free بر روی این محصولات استفاده می کنند. همچنین در ترکیبات این شامپو ها از سدیم لوریل سولفات، سدیم لوریل اتر سولفات و یا آمونیوم لوریل سولفات استفاده شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا