سبک زندگیمد و زیبایی

افزایش رشد ناخن ها، یک شعار تبلیغاتی یا واقعیت؟

شاید شنیده باشید که مصرف مکمل های غذایی، مالیدن سیر روی ناخن ها و یا تکان دادن انگشتان در هوا می تواند باعث افزایش رشد ناخن ها شود.
بروس رابینسون متخصص پوست ، از بیمارستان لینوکس هیل در نیویورک می گوید ، شما نمی توانید سرعت رشد ناخن ها خود را از حالت معمول یک میلی متر در ماه، بیشتر کنید. 

اما در عوض می توانید با چند راه کار ساده از شکستن آنها جلوگیری کنید و به این ترتیب ناخن هایی بلندتر داشته باشید. برای این منظور می خواهیم چند باور رایج در رابطه با نگهداری و رشد ناخن ها را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.


مصرف مکمل های بیوتین با ناخن های بلندتر و قوی تر مرتبط است!

درست است، اگر این مکمل غذایی را مصرف کنید، سرعت رشد ناخن هایتان بیشتر نمیشود. اما چندین مطالعه نشان می دهد که بیوتین می تواند ناخن های ضعیف و شکننده را تقویت، و از شکستن آنها جلوگیری کند. بنابراین پس از مصرف منظم مکمل می توانید ناخن هایی بلندتر داشته باشید.بیوتین به عنوان یک مکمل غذایی و با هدف بهبود ظاهر پوست، مو و یا ناخن مصرف می شود .

تا به امروز حد مجازی برای مصرف این مکمل تعیین نشده است، زیرا بعید به نظر می رسد کسی بیوتین زیادی داشته باشد.

با این حال مصرف دوز زیاد از این مکمل ممنوع است، مگر اینکه تحت مراقبت دقیق یک متخصص پوست یا پزشک دیگری باشید.

کار زیاد با انگشتان، باعث رشد ناخن ها میشود!

رابطه تایپ و رشد ناخننادرست است. برخی از افراد بر این باور هستند که سرعت رشد ناخن ها در پیانیست های حرفه ای، افرادی که کل روز تایپ می کنند و سایر افرادی که چند ساعت در روز با انگشتان خود کار می کنند، در مقایسه با دیگران بیشتر است، زیرا کار کردن با انگشتان موجب افزایش سرعت گردش خون در آنها میشود.

اگرچه هیچ مطالعه ای برای اثبات این موضوع انجام نشده است، با این حال نیوبرگر می گوید؛ ممکن است سرعت رشد ناخن در افرادی که به طور مداوم انگشتان خود را تکان می دهند، بیشتر باشد. البته این به معنی داشتن ناخن هایی بلندتر نیست، زیرا که احتمال شکستن ناخن ها در این افراد بیشتر است.

استفاده از مرطوب کننده ها به حفظ طول ناخن کمک می کند!

درست است، مرطوب نگه داشتن ناخن ها به رشد سریع آنها کمک نمی کند، اما می تواند مانع شکستن ناخن ها شود. با ورود به فصل پاییز و زمستان که هوا بسیار خشک است، ناخن ها به راحتی شکسته و بنابراین کوتاه می شوند. ناخن های ما دقیقاً مثل پوست، در ماه های زمستان به مرطوب کننده بیشتری نیاز دارند. هر بار که دست های خود را می شویید ، کمی کرم دست بزنید.

در هوای سرد و در خارج از خانه از دستکش استفاده کنید و هنگام انجام کارهای منزل نیز دستکش پلاستیکی بپوشید. به محض بیرون آمدن ناخن از زیر کوتیکول، بافتی مرده محسوب می شود، و راهی برای ترمیم آنها وجود ندارد. شوینده ها به خصوص مایع ظرفشویی می تواند ناخن ها را خشک و شکننده کند.

رژیم بر پایه پروتئین می تواند رشد ناخن را سرعت ببخشید!

نادرست است، کمبود پروتئین می تواند به تضعیف رشد ناخن منجر شود، بنابراین برخی از رسانه مصرف پروتئین برای رشد سریع تر ناخن ها را تبلیغ می کنند. این تبلیغات را باور نکنید!

رابینسون می گوید: افزایش سرعت رشد ناخن ها با مصرف پروتئین تنها یک افسانه است.

افزایش سرعت رشد ناخن با مصرف سیر !

نادرست است، برخی از افراد ادعا می کنند با استعمال سیر و یا مصرف خوراکی آن توانسته اند، سرعت رشد ناخن های خود را افزایش دهند. که کاملاً اشتباه است.

چرا مردم سیر را هدف قرار داده اند؟ احتمالاً به این دلیل که سیر دارای سلنیوم زیادی است و برخی از مطالعات سطح پایین سلنیوم را با ضعیف شدن ناخن ها مرتبط دانسته اند. اما هیچ تحقیقی ارتباطی بین استعمال یا مصرف سیر و ناخن های بلندتر ، قویتر و با رشد سریعتر را تایید نکرده است.

خوراکی های مناسب برای حفظ سلامت و تقویت ناخن ها

  • روغن زیتون : این روغن به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین E می تواند در حفظ سلامت ناخن ها موثر باشد. روغن زیتون را می توانید به صورت خوراکی مصرف کنید و یا هر شب قبل از خواب ناخن های خود را با این روغن ماساژ دهید.
  • آب لیمو : مصرف آبلیمو به علت دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین C توصیه میشود. آبلیمو می تواند استحکام ناخن را افزایش دهد و در رفع لکه های زرد روی ناخن نیز موثر است. آبلیمو را می توانید به صورت خوراکی مصرف کنید و یا ناخن های خود را با آن ماساژ دهید. قرار دادن ناخن ها در مخلوط آبلیمو و روغن زیتون نیز معجزه می کند.
  • گزنه : گزنه یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که کاربردی دارویی هم دارد، زیرا که حاوی مواد معدنی مختلفی است. برای این منظور می توانید دمنوشی از گیاه گزنه تهیه کرده و هر روز بنوشید.
  • روغن بذر کتان : این روغن حاوی مقادیر از انواع مواد مفید شامل اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین B، منیزیم، پتاسیم، لسیتین، روی و پروتئین است. از این روغن می توانید برای مرطوب کردن ناخن ها استفاده کنید.
  • مکمل بیوتین : بیوتین همان ویتامین B است، این مکمل برای حفظ سلامت بدن و ناخن ها ضروری است. پیشنهاد می کنیم، حتما مصرف این مکمل را در برنامه غذایی خود قرار دهید. میتوانید روزانه 2.5 میلی گرم از این ویتامین استفاده کنید اما در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • گوجه فرنگی : گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی از بیوتین و ویتامین های گروه A است. مصرف این خوراکی میتواند در تقویت و استحکام ناخن های شما موثر باشد.

با ترک این کارها از آسیب ناخن ها جلوگیری کنید!

امروزه یکی از معیارهای زیبایی داشتن ناخن هایی مرتب و البته سالم است. اگر نکاتی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، رعایت کنید، همیشه ناخن هایی زیبا خواهید داشت:

کوتاه کردن کوتیکول ناخن

کوتاه کردن کوتیکول ناخن

کوتیکول ها در واقع همان پوست های نازک اطراف ناخن است؛ کوتاه کردن کوتیکول ها می تواند امکان نفوذ باکتری به ناخن ها را فراهم کند و باعث آسیب دیدن آنها شود. این کار رشد ناخن ها را تحت تاثیر قرار داده و می تواند باعث گود شدن آنها شود.

نگه داشتن ناخن ها در آب برای مدت طولانی

معمولاً خانم های خانه دار عادت دارند برای مدت طولانی دستان خود را در آب نگه می دارند. این کار می تواند باعث نرم شدن ناخن ها شود و در نتیجه باعث شکستن ناخن های شما شود. بنابراین همیشه حین کار با آب از دستکش استفاده کنید.

از ترکیبات شیمیایی بپرهیزید!

تماس مواد شیمیایی قدی مثل انواع شوینده ها و یا مواد باغبانی می تواند باعث آسیب ناخن ها شود. پس از تماس ناخن و پوست دستانتون با این مواد بپرهیزید.

کاشت ناخن ممنوع!

قرار دادن مواد شیمیایی مختلف بر روی ناخن ها می تواند سلامت ناخن های شما را به خطر اندازد. از این کار بپرهیزید. لاک زدن مداوم نیز می تواند زیبایی و سلامت ناخن های شما را تحت تاثیر قرار دهد.

رژیم های سخت و طولانی مدت

رژیم های طولانی مدت و سخت که مصرف مواد معدنی، پروتئین و انواع ویتامین ها را محدود می کند، می تواند برای ناخن های شما مضر باشد، از این کار بپرهیزید.

سیگار کشیدن!

سیگار کشیدن می تواند فرآیند خونرسانی به ناخن ها مختل کند و باعث زرد شدن ناخن شود. بنابراین توصیه میکنیم، اگر میخواهید ناخن هایی سالم داشته باشید، از این کار بپرهیزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا