بارداریبیماری هابیماری های پوست و موسلامت خانواده

بررسی علل ریزش مو در بارداری و معرفی روش‌های پیشگیری و درمان

دوران بارداری از پرچالش ترین و هیجان انگیز ترین دوران های زندگی یک زن است. دورانی حساس با عوارض گوناگون و مختلف که هم شیرین است و هم سخت. ریزش مو یکی از متداول ترین و بدترین عوارضی است که در دوران بارداری می تواند برای مادران جوان رخ دهد. اما جای نگرانی نیست و کاملا قابل درمان است. بدن شما در این دوران میزبان موجودیست که کمی باعث اختلال هورمون های شما شده و پس از تولد او همه چیز به روال عادی باز خواهد گشت.
با بیچشک همراه باشید تا اگر در دوران بارداری خود با ریزش مو مواجه شده اید بیشتر با آن آشنا شده و راهکارهای مقابله با آن را یاد بگیرید.


ریزش مو در بارداری

تغییرات هورمونی بدن شما در دوران بارداری شدیدتر از هر زمان دیگریست. دوران بارداری می تواند تمامی سیستم بدنی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و ظاهر متفاوتی به چهره ی شما ببخشد. ریزش مو ، خشکی و ضخیم تر شدن تارهای مو تنها بخشی از اتفاقاتی است که در این دوران با آن مواجه خواهید شد. شما در حالت عادی به طور متوسط روزانه 50 الی 100 تار موی خود را از دست می دهید که این امری کاملا طبیعیست. زمانی ریزش موهای شما آغاز می شود که تعداد بیشتری از تارهای موی شما ریزش پیدا می کند. ریزش مو در دوران بارداری کاملا طبیعی و عادیست و چیزی در حدود 50 درصد از زنان باردار با آن مواجه می شوند. این قضیه ممکن است تا دوران شیردهی شما ادامه داشته باشد ولی پس از آن دیگر خبری از ریزش مو نیست.

علت ریزش مو در بارداری

اصلی ترین دلیلی که باعث ریزش موهای شما در دوران بارداری می شود اختلالات هورمونی است. افزایش ترشح هورمون پروژسترون در دوران بارداری می تواند موهای شما را به شدت خشک کرده و در نتیجه موها از قسمت ریشه می شکنند. این امر در ماه های آخر دوران بارداری بیشتر دیده می شود.
البته ریزش مو در بارداری می تواند علاوه بر تغییرات هورمونی به علت موارد زیر هم خود را نشان دهد.
  • استرس و نگرانی
  • برخی بیماری ها مانند دیابت بارداری
  • تغذیه ی نامناسب
  • اختلالات خواب
  • عوامل ژنتیکی
  • کمبود هورمون تیروئید
  • آلرژی
  • بیماری های پوستی
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • کمبود ویتامین ها و املاح معدنی
  • پایان دادن به مصرف قرص های ضدبارداری

ریزش مو در دوران بارداری کاملا طبیعی و عادیست و چیزی در حدود 50 درصد از زنان باردار با آن مواجه می شوند. این قضیه ممکن است تا دوران شیردهی شما ادامه داشته باشد ولی پس از آن دیگر خبری از ریزش مو نیست.

روش‌های پیشگیری از ریزش مو در بارداری

همانطور که دیدید موهای شما در دوران بارداری شکننده و آسیب پذیر تر از هر زمان دیگریست. با تغییراتی که در هورمون های شما در دوران بارداری رخ  می دهد، ریزش مو چیزی نیست که بتوانید آن را کنترل کنید و یا از ایجاد آن جلوگیری نمایید اما توصیه هایی برای شما داریم که راحت تر بتوانید بحران ریزش موی خود را در این دوران پشت سر بگذارید و با پیشگیری از گسترش آن تارهای موی بیشتری را حفظ کنید.برای جلوگیری از ریزش مو در بارداری موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • از مواد شیمیایی مو مانند صاف کننده ها، فرکننده ها، نرم کننده  ها و رنگ های شیمیایی در دوران بارداری به هیچ وجه استفاده نکنید. استفاده از این مواد علاوه بر ضررهایی که برای بارداری شما دارند می توانند ریزش موهای شما را در بارداری به شدت افزایش دهند.
  • موهای خود را کمتر برس بکشید. موهای شما در دوران بارداری خشک و شکننده می شود و برس کشیدن مداوم یعنی کنده شدن موهای شما.
  • موهای خود را در آزادترین حالت رها کنید یا به آرامی ببافید. هنگامی که موهایتان را با کش سر محکم می بندید یا با بیگودی میپیچید ریشه  های مو به شدت آسیب می بینند و طبیعی است که موهای خشک در چنین شرایطی زودتر می ریزند.
  • پوست سر خود را شب ها قبل از خواب ماساژ دهید.
  • هم در دوران بارداری و هم در دوران قبل از آن به تغذیه ی خود اهمیت دهید. مصرف کافی ویتامین ها و مکمل ها می تواند ریزش موهای شما را در دوران بارداری به حداقل میزان خود برساند.
  • نوشیدن آب کافی به مقدار 8 الی 9 لیوان در روز
  • مصرف مداوم میوه ها و سبزیجات می تواند در جلوگیری از افزایش ریزش موهای شما در دوران بارداری موثر باشد.
  • موهای  خود را در دوران بارداری اکستنشن نکنید و اگر هم قبل اکستنشن دارید آن را بردارید. اکستنشن می تواند ریزش موهای شما را تشدید کند.
  • روی و آهن بیشتری استفاده کنید.
  • لبنیات سرشار از کلسیم هستد. از مصرف آنها غافل نشوید.
  • در برنامه ی روزانه ی خود غلات بیشتری قرار دهید.

درمان ریزش مو در بارداری

درمان ریزش مو در بارداریریزش مو در بارداری امری طبیعی و عادیست ولی اگر این موضوع شما را بیش از حد نگران می کند و می خواهید درمانی برای آن  آغاز کنید قبل از هر بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که عامل اصلی این موضوع اختلال هورمونی است و این چیزی نیست که بتوانید آن را درمان کنید. صبر کنید تا بعد از تولد نوزادتان همه چیز به شرایط عادی خود بازگردد. اما اگر واقعا به دنبال روش و درمانی برای این موضوع هستید توصیه ی ما استفاده از درمان خانگی و سنتی ریزش مو است که هم بی خطر هستند و هم ایمن. شما در دوران بارداری محدودیت های زیادی دارید بنابراین نمی توانید از هر دارو و روشی برای درمان ریزش موی خود استفاده کنید.

درمان خانگی و سنتی

از مطمئن ترین و ایمن ترین روش های درمانی برای درمان ریزش مو در بارداری استفاده از درمان های خانگی و سنتی است. طب سنتی 100 ها نسخه ی مطمئن و تضمینی برای درمان ریزش مو در چنین شرایطی ادامه داده که می توانید برای بهبود شرایط از آنها استفاده کنید. قبل از استفاده از هر روش حتی طبیعی ترین روش ها بهتر است تا با پزشک متخصص خود مشورتی داشته باشید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا برای درمان ریزش موهای شما یکی از بهترین گزینه های ممکن است. این گیاه فوق العاده می تواند محیط موها و پوست سر شما را کاملا ضدعفونی کند و با رطوبت بخشیدن به موهای شما از میزان خشکی آن به مرور زمان کم کند. کافیست ژل آلوئه ورا را خارج کرده و بر روی موها و پوست سر خود برای مدت 15 دقیقه  به آرامی ماساژ دهید و پس از 2 ساعت موهای خود را بشویید. هفته ای 3 بار می توانید از این روش درمانی استفاده کنید و شاهد اثرات آن باشید.

مصرف محصولات طبیعی و ارگانیک

مصرف محصولات طبیعی و ارگانیک در دوران بارداری می تواند یک درمان کاملا ایمن و بی خطر برای ریزش موهای شما باشد. این محصولات بهترین جایگزین ممکن برای محصولات شیمیایی مو هستند و می تواند ریزش موهای شما را کاهش دهد. محصولات گیاهی از بهترین پیشنهادها هستند.

شیر نارگیل

شیر نارگیل تازه می تواند جان تازه ای به موهای شما ببخشد و آن را به مرور زیباتر و پرپشت تر کند. نصف فنجان شیر نارگیل تازه را تهیه کرده و موهای خود را به وسیله ی آن برای مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. به مدت 20 الی 30 دقیقه موهای خود را رها کنید و پس از آن با کمک یک شامپوی گیاهی خوب موهای خود را بشویید.

روغن های طبیعی

روغن های گیاهی و طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام و سایر روغن های طبیعی از بهترین گزینه ها برای درمان ریزش مو در بارداری شما هستند. کافیست کمی روغن دلخواه خود را گرم کرده و به وسیله ی آن پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید.

آب لیمو

1 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را با 1 عدد تخم مرغ ترکیب کنید و به آرامی بر روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. 30 دقیقه صبر کرده و سپس موهای خود را بشویید. این روش هم به ریزش موهای شما کمک می کند و هم تارهای موی شما را نرم تر و محکم تر خواهد کرد.

درمان پزشکی و دارویی

شما در دوران بارداری مجاز به استفاده از هر قرص و روشی نیستید. این مرحله ی درمانی را در شرایط خیلی خاص فقط پزشک شما می تواند در نظر بگیرد . استفاده از داروهایی مانند ویتامین ها و مکمل های غذایی را توصیه می کنیم ولی برای سایر روش ههای درمان پزشکی و داروهای مختص ریزش مو باید قبل از هرچیز با پزشک معالج خود مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با ریزش موهای خود مواجه شدید می توانید با پزشک متخصص خود در میان بگذارید و او را از این مساله آگاه سازید. او شما را راهنمایی خواهد کرد که چگونه با این مسأله کنار بیایید. اگر احساس کردید که ریزش موهای شما کمی بیشتر از حالت عادی و نرمال طبیعی خود است و پوست سر شما در حال نمایان شدن است در چنین شرایطی حتما به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا