بیماری هابیماری های مقاربتی

علت، علائم و درمان بیماری کلامیدیا در زنان و مردان

کلامیدیا یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در دنیاست که به نسبت سایر بیماری های آمیزشی کمتر شناخته شده است. بسیاری از بیماری های مقاربتی علائم و نشانه های خاص خود را دارند اما بیماری کلامیدیا یک بیماری ساکت و بدون علامت و نشانه است و فقط با بررسی و آزمایش های پزشکی قابل تشخیص می باشد. احتمال انتقال بیماری کلامیدیا از طریق برقراری رابطه ی جنسی با فرد آلوده بسیار بالاست و خطراتی مانند ناباروری مطلق برای زنان می تواند به همراه داشته باشد.
بیماری کلامیدیا با وجود خطرناک بودن کاملا قابل درمان است و در صورتی که زود تشخیص داده شود می توان از بروز عوارض آن مانند نازایی جلوگیری کرد.
بهترین توصیه در این زمینه انتخاب شریک جنسی مطمئن و برقراری رابطه ی جنسی محافظت شده است. افرادی که از نظر جنسی فعال می باشند بهتر است که در دوره های زمانی معینی آزمایش ها و تست های مربوط به تمام بیماری های مقاربتی از جمله بیماری کلامیدیا را به طور مرتب انجام دهند. در این مقاله ی بیچشک نگاهی به علائم بیماری کلامیدیا و روش های درمان آن خواهیم داشت.


بیماری کلامیدیا چیست ؟

کلامیدیا چیست ؟
عکس بیماری کلامیدیا ایجاد شده در داخل دستگاه تناسلی زنان

بیماری کلامیدیا نوعی عفونت باکتریایی است که از طریق برقراری رابطه ی جنسی با فرد آلوده منتقل می گردد. کلامیدیا تراکوماتیس نام باکتری مولد این بیماری است. این عفونت آمیزشی می تواند هم در زنان و هم در مردان به وجود بیاید و سیستم تولید مثلی فرد را هدف حمله ی خود  قرار می دهد. از آنجایی که این بیماری هیچ علامت ظاهری مشخصی ندارد امکان انتقال آن از طریق مادر به نوزاد هم وجود دارد. این بیماری در بین نوجوانان و جوانان به شدت شایع است و از آنجایی که در بیشتر موارد، فرد به علت عدم وجود علائم خاص و مشخص از بیماری خود بی خبر است به راحتی می تواند آن را به شرکای جنسی خود منتقل کند.

راه های انتقال بیماری

بیماری کلامیدیا در دسته ی بیماری های آمیزشی قرار می گیرد با به عبارت بهتر یک عفونت آمیزشی است. تنها راه انتقال آن برقراری رابطه ی جنسی با فرد آلوده و رابطه ی جنسی محافظت نشده با شرکای جنسی متعدد است. رابطه ی جنسی دهانی، واژینال و مقعدی و همچنین برقراری هرگونه تماس تناسلی می تواند انتقال دهنده ی عفونت کلامیدیا باشد. مادر باردار آلوده می تواند این عفونت را به نوزاد خود در حین زایمان منتقل کند.

این بیماری از چه طریقی منتقل نمیشود ؟

  • استفاده از استخر و سونایی که فرد آلوده قبلا آنجا حضور داشته است.
  • استفاده از صندلی توالت مشترک.
  • لمس کردن سطوحی که قبلا توسط فرد آلوده لمس شده است.
  • ایستادن در کنار فرد آلوده و استنشاق هوا پس از سرفه ی او.
  • استفاده از ظروف مشترک با فرد آلوده.

بیماری کلامیدیا در بارداری

امکان ابتلای به بیماری کلامیدیا در حین بارداری یا قبل از آن وجود دارد و چنانکه مادر باردار از بیماری خود بی خبر باشد می تواند کلامیدیا را در حین زایمان به نوزاد خود منتقل کند. کلامیدیا می تواند باعث به وجود آمدن عوارضی مانند عفونت چشم یا به وجود آمدن ذات الریه در نوزاد گردد. امکان درمان کامل کلامیدیا در حین بارداری وجود دارد و بهتر است مادران قبل از آغاز بارداری خود برای اطمینان بیشتر، آزمایش های تشخیصی لازم را در این زمینه انجام دهند.

این بیماری در بین نوجوانان و جوانان به شدت شایع است و از آنجایی که در بیشتر موارد، فرد به علت عدم وجود علائم خاص و مشخص از بیماری خود بی خبر است به راحتی می تواند آن را به شرکای جنسی خود منتقل کند.

علائم کلامیدیا

علائم کلامیدیا
عکس بیماری کلامیدیا منتقل شده از رابطه دهانی

بیشتر افرادی که به بیماری کلامیدیا مبتلا می شوند هیچ گونه علامت و نشانه ی ظاهری خاصی ندارند به همین دلیل هم فرد بدون آگاهی از بیماری خود می تواند این عفونت را به سایر افراد از طریق برقراری رابطه ی جنسی منتقل کند و یا با پیشرفت بیماری به عوارض ناشی از آن مبتلا گردد.

اما برخی افراد با گذشت 2 هفته پس از آلوده شدن به این بیماری ممکن است با علائمی به شرح زیر روبرو شوند که در زنان و مردان به شرح زیر است:

علائم کلامیدیا در زنان

  • خروج ترشحات بدبو و زرد رنگ از واژن
  • احساس درد شکمی
  • احساس درد در حین مقاربت
  • خونریزی پس از مقاربت
  • نیاز مکرر به دفع ادرار
  • دفع ادرار دردناک همراه با سوزش
  • تب
  • خونریزی بین دوره های قاعدگی

علائم کلامیدیا در مردان

  • تورم و حساس شدن بیضه ها
  • خروج ترشحات چرکی از آلت تناسلی
  • احساس درد و سوزش در هنگام دفع ادرار

تشخیص بیماری کلامیدیا چگونه میسر می شود ؟

درمان کلامیدیابرای تشخیص بیماری کلامیدیا پزشک ابتدا به علائم و نشانه های ظاهری فرد توجه می کند و در صورتی که علامت خاصی وجود داشته باشد به معاینه ی ظاهری و دقیق فرد می پردازد. گاهی با یک معاینه ی بالینی ساده می توان به وجود بیماری کلامیدیا پی برد. در صورتی که فرد هیچ گونه علامت خاصی نداشته باشد نمونه برداری های آزمایشگاهی جهت انجام تست های مربوطه انجام خواهد شد.

برای تشخیص آزمایشگاهی کلامیدیا یک نمونه برداری ساده به کمک سواپ از مجاری ادراری،رکتوم،واژن، آلت تناسلی آقایان، دهانه ی رحم یا گلو انجام می گردد. همچنین ممکن است نمونه ی ادرار هم برای بررسی های دقیق تر گرفته شود.

روش های درمان این بیماری چیست ؟

بیماری کلامیدیا برخلاف برخی سایر بیماری های آمیزشی عفونتی کاملا قابل درمان است و اگر زود تشخیص داده شود و اقدامات درمانی لازم سریعا آغاز شود می توان آن  را برای همیشه درمان کرد و از بین برد.اولین قدم در نتیجه گیری موفق از درمان کلامیدیا گوش کردن به توصیه ها و دستورات پزشک معالج تان است. آنتی بیوتیک ها بهترین و موثرترین روش برای درمان کلامیدیا در زنان و مردان می باشد.

برای درمان کلامیدیا،پزشک در دوره های زمانی مشخصی برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند که باید به صورت مرتب تا پایان دوره مصرف شود. در این دوره بیمار باید از برقراری رابطه ی جنسی اجتناب کند و پس از 3 الی 4 ماه مجددا یک تست کلامیدیا انجام دهد.

عوارض بیماری کلامیدیا چیست ؟

بیماری کلامیدیا دستگاه تولید مثل فرد را هدف حمله ی خود قرار می دهد و از آنجایی که یک بیماری آمیزشی است طبیعی است که منجر به بروز عفونت های زیادی در بدن فرد گردد. مهم ترین عارضه ای که به دنبال بیماری کلامیدیا رخ می دهد ناباروری مطلق است.

عوارض بیماری کلامیدیا در زنان

  • ابتلا به بیماری التهاب لگن که با نام PID شناخته می شود. این عفونت می تواند باعث عفونت تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ شود که در نهایت نازایی دائمی را به همراه خواهد داشت.
  • التهاب لوله های فالوپ که باعث می شود ریسک بارداری خارج رحمی به طرز قابل توجهی در زنان افزایش یابد.
  • سرویسیت که همان التهاب گرده ی رحم می باشد.
  • التهاب پیشابراه در زنان که می تواند باعث احساس درد در حین آمیزش جنسی و خروج ترشحات غیرطبیعی از واژن گردد.
  • التهاب دهانه ی رحم که می تواند باعث بروز دردهای شکمی، خونریزی و خروج مایعات غیرطبیعی از واژن شود.

عوارض بیماری کلامیدیا در مردان

  • اپیدیدیمیت که باعث بروز درد، التهاب و حساسیت در کیسه ی بیضه ها می گردد.
  • اورتریت که همان التهاب مجاری ادراری در مردان است.

راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کلامیدیا

بیماری کلامیدیا یک عفونت آمیزشی است و برقراری هرگونه رابطه ی جنسی اعم از دهانی، واژینال یا مقعدی با شریک جنسی آلوده می تواند این بیماری را به فرد منتقل کند پس برای پیشگیری از این بیماری نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • شریک جنسی مطمئن انتخاب کنید و از برقراری رابطه ی جنسی با افراد مشکوک و بی بند و بار جنسی بپرهیزید.
  • در روابط جنسی خود از کاندوم استفاده کنید.
  • سد دهانی می تواند گزینه ی خوبی برای پیشگیری از بیماری کلامیدیا باشد. این وسیله در رابطه ی جنسی دهانی کاربرد دارد و سد محافظتی خوبی ایجاد می کند.
  • غربالگری منظم را فراموش نکنید. اگر از نظر جنسی فعال هستید و یا در سابق شرکای جنسی متعدد و یا مشکوک داشته اید بهتر است آزمایش تشخیص کلامیدیا را به صورت مرتب تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا