بیماری هابیماری های گوارشی

علائم پولیپ روده بزرگ (پولیپ کولون) و روشهای درمان آن

پولیپ روده بزرگ یا پولیپ کولون توده ای در روده بزرگ یا راست روده است، که ناشی از پوشش داخل روده بزرگ ایجاد می شود.این توده در اغلب موارد بیماری خطرناکی نخواهد بود اما اگر درمان نشود می تواند به سرطان روده بزرگ تبدیل شود و خطرات بسیاری از جمله مرگ فرد بیمار را تهدید نماید.


پولیپ روده بزرگ

پولیپ کولون
در کشورهای پیشرفته پولیپ  روده بزرگ بسیار شایع می باشد و حداقل از هر سه نفر بالای 60 سال یک نفر دچار این پولیپ ها می باشد. با این حال اکثر افرادی که دارای پولیپ هستند از وجود آن اطلاعی ندارند زیرا پولیپ روده بزرگ  اغلب مشکلی ایجاد نمی کنند.پولیپ ها توده های غیرسرطانی هستند که رشد آهسته ای دارند و از لایه پوشاننده روده ها سرچشمه می گیرند. بعضی از این پولیپ ها کوچک بوده ، کروی شکل هستند و مستقیما به دیواره روده بزرگ چسبیده اند. بعضی دیگر از پولیپ ها بزرگتر از 5/2 سانتی متر طول داشته و توسط یک پایه مانند قارچ به دیواره روده متصل هستند. پولیپ ها می توانند به صورت منفرد و یا گروهی ایجاد شوند. پولیپ هایی که طولشان از یک سانتی متر بزرگ تر باشد ممکن است در آینده سرطانی شوند و باید زودتر تحت درمان قرار گیرند.علت ایجاد پولیپ روده بزرگ
در اکثر موارد، علت ایجاد پولیپ کولون نامشخص می باشد. به ندرت بعضی از پولیپ ها وجود دارند که به طور ژنتیکی به ارث می رسند. در این موارد صدها پولیپ کوچک در روده بزرگ ایجاد می شوند.

علائم و نشانه های پولیپ کولون

علائم پولیپ روده بزرگ
در اکثر موارد ، پولیپ روده بزرگ هیچگونه علائمی ایجاد نمی کنند. با این حال علائم زیر ممکن است دیده شود.

در بعضی موارد به علت این خونریزی ها ، کم خونی ایجاد می گردد و  باعث خستگی زودرس و تنگی نفس می شود. در موارد نادری ، یک پولیپ کولون می تواند از سوراخ مقعد بیرون بزند.

ولیپ ها توده های غیرسرطانی هستند که رشد آهسته ای دارند و از لایه پوشاننده روده ها سرچشمه می گیرند.

نحوه درمان پولیپ های روده بزرگ

درمان پولیپ روده بزرگ
در بسیاری از افراد دارای پولیپ که هیچگونه علامتی ندارند،  این پولیپ ها ممکن است به طور تصادفی و در هنگام بررسی برای سایر بیماری های فرد کشف شوند. اگر شما دارای علائم پولیپ ها هستید، پزشکتان می تواند با انجام کولونوسکوپی ( دیدن روده بزرگ از طریق لوله ای که از راه مقعد وارد می شود ) روده شما را بررسی نماید، از همین طریق کولونوسکوپی می توان بسیاری از پولیپ ها را بدون درد بیرون آورد اما گاهی اوقات ممکن است برای برداشتن پولیپ های بزرگ نیاز به عمل جراحی باشد. پولیپ هایی که بیرون آورده می شوند به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شوند تا وجود سلول های پیش سرطانی در آنها بررسی شود. اگرمعلوم شد که پولیپ ها حاوی سلول های پیش سرطانی هستند ممکن است نیاز باشد که هر 3 تا 5 سال یک بار کولونوسکوپی انجام شود تا هرگونه رشد جدید پولیپ ها در مراحل اولیه کشف گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا