اطلاعات دارویی

شربت دیفن هیدرامین برای چیست {نحوه مصرف و اثرات جانبی}

داروی دیفن هیدرامین یکی از داروهای پرکاربرد است که باید قبل از مصرف اطلاعات کافی در مورد این دارو داشته باشید. در این صفحه میخواهیم با این دارو عوارض جامبی، نحوه مصرف و عملکرد دارو آشنا شویم و به صورت کلی بگوییم که شربت دیفن هیدرامین برای چیست ؟

شربت دیفن هیدرامین برای چیست

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است که برای تسکین علائم حساسیت، تب یونجه و سرماخوردگی استفاده می شود. این علائم شامل :

همچنین از این دارو برای پیشگیری و درمان تهوع، استفراغ و سرگیجه ناشی از بیماری نیز استفاده می شود. دیفن هیدرامین همچنین می تواند برای کمک به آرامش و خواب راحت تر نیز کاربرد داشته باشد.

نحوه عملکرد

 این دارو با مسدود کردن ترشح یک ماده طبیعی خاص ( هیستامین ) که بدن در طول واکنش آلرژیک تولید می کند، عمل می کند. 

همچنین قطع علائمی مانند آبریزش چشم و آبریزش بینی، در اثر مسدود شدن یک ماده طبیعی دیگر به نام (استیل کولین) انجام میشود.

شربت دیفن هیدرامین برای کودکان

داروهای سرفه و سرماخوردگی برای کودکان زیر 6 سال بی خطر یا مضر نیستند. بنابراین از شربت دیفن هیدرامین برای کودکان در درمان علائم سرماخوردگی در کودکان زیر 6 سال استفاده نکنید، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک تجویز شده باشد.

همچنین برخی از داروها برای کودکان زیر 12 سال توصیه نمی شود. بنابراین حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف

دوز مصرفی این دارو بر اساس سن ، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شود، بنابراین باید مطابق با دستور پزشک دارو را مصرف نمایید.

برای مصرف شربت دیفن هیدرامین باید از قاشق داخل بسته بندی استفاده شود. اگر از قرص جویدنی آن استفاده می کنید، باید قبل از قورت دادن آن را به طور کامل بجویید.

برای کمک به خواب، داروی خود را حدود 30 دقیقه قبل از خواب مصرف کنید. اگر در خواب بیش از 2 هفته همچنان مشکل دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

اثرات جانبی 

از عوارض جانبی این دارو می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید .

در صورت بروز عوارض جانبی جدی ، از جمله: تغییرات روحی و روحی (مانند بی قراری ، گیجی) ، مشکل در ادرار کردن، ضربان قلب سریع/نامنظم ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد احتیاط 

در صورت حساسیت به دیفن هیدرامین، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید، به ویژه اگر از مشکلات تنفسی (مانند آسم ، آمفیزم )، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، بیماری های کبدی، تشنج، معده / مشکلات روده (مانند زخم ، انسداد)، تیروئید بیش فعال ( پرکاری تیروئید )، مشکل در ادرار کردن (به عنوان مثال ، به دلیل بزرگ شدن پروستات ) رنج می برید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید شود. بهتر تا از بین رفتن اثرات این دارو از رانندگی و یا کارهایی که نیاز به دقت دارند، پرهیز کنید. 

در دوران بارداری و شیردهی، این دارو فقط در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد این دارو را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی/بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید . بدون تایید پزشک، داروی خود را شروع، متوقف نکنید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آنتی هیستامین هایی که روی پوست اعمال می شوند (مانند کرم دیفن هیدرامین ، پماد، اسپری).

مصرف سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند، مثل دارو های مسکن(مانند کدئین، هیدروکودون )، الکل، ماری جوانا ( حشیش )، مواد مخدر برای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام ، لورازپام ، زولپیدم) ، شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول ، سیکلوبنزاپرین ) یا سایر آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین ، کلرفنیرامین ) همراه این درو ممنوع است.

این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاصی (از جمله تست حساسیت پوستی ) تداخل داشته باشد و احتمالاً نتایج آزمایشی کاذب را ایجاد کند. 

دوز از دست رفته

در صورت فراموش شدن یک دوز، به محض یادآوری آن را مصرف کنید.  اما اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز فراموش شده را کنار بگذارید. دوز بعدی خود را در زمان معمول مصرف کنید و برای جبران ، دوز را دو برابر نکنید.

شرایط نگهداری

در دمای اتاق و دور از رطوبت و نور نگهداری شود. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .

‫6 دیدگاه ها

  1. میخاستم بدونم دیفن هیدرامین برای کودکان برای چیست؟ و چرا استفاده می‌شود؟ ایا برای کودک 2 ساله مجازه که شربت دیفن هیدرامین استفاده بشه؟ من فکر میکنم اشتباهه و والدین نباید سرخود اینکارو بکنند

    1. سلام دوست عزیز

      دیفن هیدرامین نوعی آنتی هیستامین است که برای درمان سرفه، گلودرد، آبریزش استفاده می شود اما برای کودکان زیر 2 سال باید با تجویز پزشک مصرف شود.

  2. بچه من 7 سالشه و خیلی سرفه میکنه ایا شربت دیفن هیدرامین برای سرفه خوبه ؟ میتونم بهش بدم یا اینکه برای کودکان مجاز نیست؟ اگه نه پس چرا پزشکا تجویز میکنن اخه گیج شدیم بخدا

    1. سلام دوست عزیز
      بله دیفن هیدرامین کامپاند برای تسکین سرفه‌های خشک و صدادار یا سرفه‌های خلط‌دار استفاده می شود و اگر پزشک تجویز کرده است استفاده آن مشکلی ندارد.

  3. میشه بگین عوارض دیفن هیدرامین برای کودکان چیست؟ من نمیدونستم که زیر 6 سال نباید بخورن و به دخترم که 4 سالشه یه قاشق دادم خیلی سرفه میکرد سرفش بهتر شد اما خیلی بی حاله و همش خوابه واسه همین نگران شدم حالا چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است برای درمان سرماخوردگی کودک خود خودسرانه عمل نکنید و به طور کلی شربت دیفن هیدرامین برای درمان سرماخوردگی و سرفه‌ی کودکان زیر ۶ سال راهکار مناسبی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا