بارداریسلامت خانواده

قلب جنین در چند هفتگی تشکیل میشود {زمان تشکیل قلب جنین}

بعد از اطلاع از خبر بارداری، شنیدن صدای ضربان قلب جنین یکی از اولین نقاط عطفی است، که هر مادری برای آن لحظه شماری می کند. اما خبر خوب این است که لازم نیست مدت زیادی منتظر بمانید!  پس قلب جنین در چند هفتگی تشکیل میشود ؟ در حالت طبیعی قلب جنین بین 6 تا 8 هفتگی و مغز او در 7 هفتگی و سایر اعضا صورت و بدن از هفته 8 به بعد تشکیل می شود.

زمان تشکیل قلب جنین  زود آنچه که تصور میکنید، است. زیرا قلب برای  انتقال خون اکسیژن دار و مواد مغذی به اندام های بدن ضروری است.

بیشتر بخوانید: رنگ چشم جنین چگونه تعیین می شود؟

معمولاً در سونوگرافی سه ماهه اول که در حدود 8 هفتگی انجام میشود، می توان به ضربان قلب نوزاد گوش داد. در بعضی جنین ها تپش قلب از هفته 10 یا 12 شروع میشود و این کاملاً طبیعی است.

رشد اولیه قلب

در چند هفته اول بارداری، جنین کوچک شما شبیه یک دیسک تخت است. در هفته 5، دو لوله که به قلب تبدیل می شوند، تشکیل شده است. این دو لوله با هم ادغام می شوند و با شروع ضربان، خون از طریق این لوله ها جریان می یابد.

بین 6 تا 7 هفته ، لوله قلب پیچ خورده و به شکل S خم می شود. قسمت پایینی لوله به سمت بالا و عقب حرکت می کند و دو حفره فوقانی قلب (دهلیز) را تشکیل می دهد. بالای لوله دو حفره پایینی قلب (بطن ها) و همچنین عروق بزرگی که خون را از قلب منتقل می کنند، تشکیل می دهد. در 9 هفته ، چهار حفره قلب تشکیل می شود.

گردش خون و عروق خونی

خون از هفته 4 در ساختارهای کوچکی به نام جزایر خون شروع می شود که به زودی سلول های خونی و رگ های خونی از جمله آئورت را ایجاد می کند. آئورت یک رگ خونی بزرگ است که خون اکسیژن دار را از قلب جنین به اندام های در حال رشد خود می رساند.

خون اکسیژن دار از جفت و از طریق وریدهای بند ناف به قلب نوزاد می رسد و خون بدون اکسیژن از طریق شریان های نافی به جفت باز می گردد.

سپس کبد شروع به تولید سلولهای خونی میکند و دیگر اندام های بدن از جمله طحال شروع به رشد می کنند. هنگامی که استخوان های جنین به اندازه کافی رشد کردند، سلول های خونی در مغز استخوان تولید می شوند، که همان محل اصلی تولید خون در بقیه عمر خواهد بود.

 فعالیت ریه ها تا قبل از تولد

تا قبل از تولد، نوزاد یک سوراخ کوچک در دیواره بین دو دهلیز دارد تا خون از دهلیز راست به چپ جریان یابد. این سوراخ اجازه می دهد تا خون از  کنار ریه ها عبور کند. در واقع ریه های جنین تا قبل از تولد فعال نیستند. زیرا جنین به تنهایی اکسیژن را دریافت نمی کند و خون اکسیژن دار از طریق جفت تامین میشود. این سوراخ معمولاً پس از تولد نوزاد بسته می شود و نوزاد تازه متولد شده برای اولین بار از طریق ریه ها اکسیژن را دریافت می کند. 

در مواردی ممکن است بسته شدن این سوراخ چند هفته تا چند ماه زمان ببرد.

صدای ضربان قلب جنین چگونه است؟

هنگام شنیدن صدای ضربان قلب جنین با یک شگفتی روبرو هستید؛ بسیاری از زنان صدای ضربان قلب نوزاد خود شبیه به رعد و برق می دانند. این به این دلیل است که قلب نوزاد شما دو برابر سریعتر از ضربان قلب شما می تپد. (در سه ماهه دوم بارداری، به طور متوسط ​​حدود 140 ضربه در دقیقه می شود.)

آنچه می توانید در دوران بارداری انجام دهید!

انجام ورزش های سبک و منظم در دوران بارداری برای قلب مفید است و به رشد سریع تر آن کمک می کند. در مطالعه ای که بر روی زنان در دوران بارداری انجام شد، زنانی که به طور منظم (30 دقیقه ، سه بار در هفته) ورزش می کردند، جنین آنها در مقایسه با جنین زنانی که اصلا ورزش نمی کردند، ضربان قلب پایین تری داشتند و تنوع ضربان قلب آنها بیشتر بود. (هر دو نشانه عملکرد سالم قلب هستند.) این مزایا پس از تولد نوزادان نیز ادامه خواهد داشت.

مراحل مهم در رشد قلب جنین

در این هفته ها، تغییرات مهمی در رشد قلب جنین رخ می دهد:

  • 5 هفته :  دو لوله قلب در جنین تشکیل شده است. این دو لوله با هم شروع به جوش خوردن می کنند و با شروع ضربان ، خون از طریق این لوله ها جریان می یابد.
  • 6-7 هفته : شروع به شکل گیری دیوارهایی می کند که قلب را به چهار حفره تقسیم می کند.
  • 8 هفته : ممکن است در معاینه سونوگرافی بتوانید ضربان قلب نوزاد خود را ببینید و بشنوید.
  • 9 هفته : چهار حفره قلب تشکیل شده است.
  • 10 تا 12 هفته : ممکن است بتوانید ضربان قلب نوزاد خود را با دستگاه داپلر بشنوید.
  • تولد : دهانه بین دهلیزها، که اجازه می دهد خون از ریه ها در رحم عبور کند، بسته می شود.

سوالات متداول درباره تشکیل قلب جنین

قلب جنین کی تشکیل میشه؟

قلب جنین معمولاً در هفته 6 تا هفته 8 بارداری تشکیل می شود.

نشانه های تشکیل قلب جنین چیست؟

ضربان قلب او به 80 در دقیقه میرسد، شنیدن صدای ضربان قلب جنین، بسته شدن نخاع او که باز بوده

آیا قلب جنین دختر زودتر تشکیل می شود یا قلب جنین پسر؟

از لحاظ علمی جنسیت هیچ تاثیری در زمان تشکیل قلب جنین ندارد.

چه زمانی برای اولین بار صدای ضربان قلب جنین شنیده می شود؟

اولین بار در هفته 8 یا 9 بارداری می توانید صدای قلب جنین خود را گوش کنید.

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام من هفته 8 هستم الان و 10 روز قبل رفتم سونو گفتن قلب هنوز تشکیل نشده و بعد دو هفته مجدد سونو کن من درد شکم و کم ر و لکه بینی هم دارم خیلی استرس گرفتم به نظرتون یعنی قلب تشکیل میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است تشکیل قلب برخی جنین ها کمی دیر اتفاق بیافتد . بهتر است نگران نباشید

  2. من هفته نهم هستم رفتم سونوگرافی گفتن قلب جنین تشکیل نشده و هرچه زودتر باید سقط کنی یعنی دیگه قلبش تشکیل نمیشه بگین چیکار کنم لطفاااا زمان تشکیل قلب جنین در چند هفتگی هست

    1. سلام دوست عزیز
      در حالت طبیعی قلب جنین باید بین 6 تا 8 هفته تشکیل شود. اگر تا هفته 10 حرکات و ضربان قلب جنین از سونوی شکم مشخص نشود احتمال خیلی کمی دارد که جنین زنده باشد.

      1. سلام خسته نباشید خواهر من باردار هست بعد قلب جنین تشکیل نشده و بیمارستان پارس بهش گفته احتمال زیاد بارداری پوچ داری ولی دکتر خودش گفته دو هفته صبر کن الان هم هفته ششم یا هفتم هست آیا میشه تشکیل میشه یا نمیشه خیلی هم نگران هستیم 😢😢

        1. سلام دوست عزیز
          بارداری پوچ زمانی رخ می دهد که تخمک باردار شده به رحم متصل شده ولی به جنین تبدیل نمی شود. مهم ترین روش تشخیص آن سونوگرافی است اگر درون کیسه بارداری هیچ نطفه یا جنینی نباشد بارداری کاذب یا پوچ است. اما در حالت عادی قلب جنین بین 6تا 8 هفتگی تشکیل می شود.

  3. سلام وقت بخیر
    من یه پسر هفت ماهه دارم که بانقض مادرزادی قلب سوراخ به دنیا اومده، و بعد از شش ماهگی که چکاب دادیم گفتن هنوز سوراخ کاملا بسته نشده ولی گفتن هشتاد درصد بهتر شده، و گفتن شش ماه دیه باید مراجعه کنیم برا چکاب بعدی، حالا سوال من اینه که آیا غذاهایی وجود داره که من به پسرم بدم که این سوراخ ترمیم بشه و آیا این چقد خطرناکه، و باید بگم که پسرم از نظر وزن و بقیه ی چیزا نرما

    1. سلام دوست عزیز
      چون این مشکل مادرزادی هست غذاها برای درمان آن کمکی نمیکنند اما با غداهای مفید و مقوی مانند انواع گوشتها، میوه های تازه و سبزیها میتونین بدنش را قوی نگهدارید تا به مرحله درمان اصلی قوی وارد بشه

  4. سلام من هفته 5 بارداری هستم و هنوز قلب جنین تشکیل نشده ایا خطرناکه ؟ قلب جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟ خیلی نگرانم نمیخام بچه مو سقط کنم اصلا

    1. سلام دوست عزیز
      قلب جنین بین 6 تا 8 هفتگی تشکیل می شود و جای نگرانی ندارد. پس از پایان هفته هشتم مجددا سونوگرافی انجام دهید.

  5. سلام من در هفته ۸بارداری هستم برا تشکیل قلب رفتم میگه کیسه تشکیل شده جنین هم داخل کیسه هست اما هنوز قلب نداره آیا قلبش تشکیل میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      در هفته 8 بارداری شنیدن صدای قلب با دستگاه داپلر دستی دشوار است و در 10 هفته اول بارداری ضربان قلب جنین با کمک دستگاه سونوگرافی که از امواج صوتی برای مشخص کردن ضربان قلب نوزاد از داخل رحم استفاده می‌شود، تأیید می‌شود.
      نداشتن ضربان قلب در هفته 8 نمی تواند دلیلی برای سقط جنین باشد و معمولاً پزشک شما باید یک هفته دیگر را برای سونوگرافی و بررسی وضعیت جنین تعیین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا