بیماری هابیماری های پوست و مو

بیماری دردناک کورک و شناخت علائم و روش های درمان آن

کورک یا فرونکل نوعی جوش بزرگ و سفت است که به سبب عفونت فولیکول مو ایجاد شده و عامل آن نوعی باکتری با نام استافیلوکوک اورئوس است، این باکتری در اغلب موارد فولیکول مو را درگیر نموده ولی در بعضی از مواقع می تواند در قسمت های دیگر بدن نیز عفونت ایجاد نماید.


کورک چیست ؟

کوزک چیست؟
هنگامی که یک فولیکول مو و یا یک غده سباسه عفونی شود، این بیماری ایجاد می گردد. سپس این عفونت گسترش یافته و چرک تجمع می یابد. قسمت های مرطوب پوست مثل کشاله ران و یا قسمت هایی که تحت اصطکاک و سایش قرار می گیرد مثل زیر یقه پیراهن، از جاهای شایعی هستند که کورک ها در آن بوجود می آیند. ضایعه های این بیماری معمولاً بر اثر عفونت با باکتری استافیلوکوک طلایی ایجاد می شوند. این باکتری بطور طبیعی بر روی پوست یا داخل بینی بسیاری از افراد سالم وجود دارد و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اگر چند کورک که در کنار هم قرار دارند به یکدیگر متصل شوند کفگیرک ایجاد می شود.این بیماری بیشتر در افرادی که مقاومت آنها به عفونت بر اثر بعضی از بیماریها مثل دیابت یا ایدز پایین آمده است، ایجاد می شود اما می توانند در افرادی که هیچ گونه مشکل ایمنی ندارند نیز بوجود بیایند.

هیچ گاه کورک ها را فشار ندهید زیرا این کار باعث گسترش بیشتر عفونت می گردد.

علائم کورک

علائم کورک
علائم این بیماری به تدریج و در طی چند روز به ترتیب زیر ظاهر می شوند:
  • ظاهر شدن یک برجستگی کوچک و قرمز
  • این برجستگی دردناک و حساس می گردد.
  • به علت تجمع چرک، این برجستگی و بافت های اطراف آن شروع به ورم کردن می کنند.
  • یک سر سفید یا زرد رنگ چرکی در وسط کورک ظاهر می شود.(اگر روی این قسمت را دست بزنید احساس گرم بودن ایجاد می شود)

ضایعه های این بیماری  اغلب بدون هیچ درمانی بهبود می یابند.آنها ممکن است ترکیده و چرک شان خارج شود یا اینکه به تدریج فروکش نموده و ناپدید شوند.

نحوه درمان کورک

درمان کورک
شما می توانید با قرار دادن یک پارچه که در آب داغ فرو کرده اید بر روی ضایعه به مدت  30 دقیقه و چهار بار در روز (کمپرس مرطوب گرم) به تسکین درد این ضایعه کمک نموده و باعث شوید که التیام آن سریع تر صورت پذیرد. هیچ گاه کورک ها را فشار ندهید زیرا این کار باعث گسترش بیشتر عفونت می گردد. اگر در عرض چند روز، ضایعه ها شروع به بهبود نکرد و یا اینکه بزرگتر یا دردناک تر شد، به پزشک مراجعه نمایید.پزشک ممکن است با انجام یک برش کوچک در مرکز عفونت تجمع کرده، چرک آن را تخلیه نماید. این کار معمولاً بدون درد می باشد. همچنین ممکن است برایتان آنتی بادی های خوراکی تجویز نماید تا علت بروز عفونت، درمان شود.اگر دوباره ضایعه ها عود نمودند، شما نیاز به انجام آزمایش خون و ادرار خواهید داشت تا بیماری زمینه ای که باعث بروز این بیماری می شود، مشخص گردد. همچنین پزشک ممکن است به شما توصیه نماید که از صابون ها یا کرم هایی ضدعفونی کننده برای کشتن باکتری ها استفاده نمایید.
برگرفته از کتاب بیماری های پوست و مو – تالیف : دکتر تونی اسمیت – دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا