بیماری هاکرونا

استرس کرونا باعث آزار شما شده؟؟؟ این مطلب را حتماً بخوانید!

چند ماهی است که اخبار مربوط به بیماری کوئید 19 در صدر اخبار های دنیا قرار گرفته است. متاسفانه اخبار ضد و نقیضی در رابطه با این بیماری شنیده میشود و اطلاعات کاملی در رابطه با رفتار این ویروس، نحوه درمان و زمان تولید واکسن کرونا در دسترس نیست. به علاوه و با توجه به افزایش روزانه آمار مبتلایان و فوت شدگان خیلی طبیعی است که میزان اضطراب و استرس کرونا در جامعه افزایش چشمگیری داشته باشد. این نگرانی ها را به وسواسی که بعد از این بیماری در جامعه ایجاد می شود، اضافه کنید.

روانشناسان بر این عقیده اند، اگر زودتر اقدامی انجام نگیرد، در آینده ای نزدیک شاهد نتایج زیانبار روحی و روانی این بیماری خواهیم بود. حتی ممکن است، آثار روحی این بیماری از آثار جسمی آن نیز خطرناک تر باشد. به همین جهت تصمیم گرفتیم بیشتر به این موضوع بپردازم، و راهکارهایی را برای کنترل تاثیر روانی شیوع کرونا معرفی کنیم :


چند ماهی است که اخبار مربوط به بیماری کوئید 19 در صدر اخبار های دنیا قرار گرفته است. متاسفانه اخبار ضد و نقیضی در رابطه با این بیماری شنیده میشود و اطلاعات کاملی در رابطه با رفتار این ویروس، نحوه درمان و زمان تولید واکسن کرونا در دسترس نیست. به علاوه و با توجه به افزایش روزانه آمار مبتلایان و فوت شدگان خیلی طبیعی است که میزان اضطراب و استرس کرونا در جامعه افزایش چشمگیری داشته باشد. این نگرانی ها را به وسواسی که بعد از این بیماری در جامعه ایجاد می شود، اضافه کنید.

روانشناسان بر این عقیده اند، اگر زودتر اقدامی انجام نگیرد، در آینده ای نزدیک شاهد نتایج زیانبار روحی و روانی این بیماری خواهیم بود. حتی ممکن است، آثار روحی این بیماری از آثار جسمی آن نیز خطرناک تر باشد. به همین جهت تصمیم گرفتیم بیشتر به این موضوع بپردازم، و راهکارهایی را برای کنترل تاثیر روانی شیوع کرونا معرفی کنیم :

ورزش کنید!

برای کنترل استرس کرونا ورزش کنیدورزش و فعالیت بدنی از راهکارهایی است که می تواند در مورد درمان هر نوع بیماری اثر گذار باشد. یکی از بهترین کارهایی است که می توان برای مقابله با استرس کرونا انجام داد، ورزش است. ورزش در طولانی مدت باعث کاهش هورمون استرس در بدن شده و با آزاد کردن اندورفین به بهبود روحیه شما کمک می کند.

درست است که در این شرایط امکان حضور در فضای آزاد و یا باشگاه های ورزشی وجود ندارد، اما ورزش در خانه هم می تواند در بهبود روحیه موثر باشد.

میزان مصرف کافئین را کاهش دهید.

کافئین یک محرک و در خوراکی هایی مثل قهوه، چای، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا یافت میشود. مصرف دوز بالایی از  کافئین می تواند اضطراب را افزایش دهد. البته دوز مورد نیاز برای همه افراد یکسان نیست.اگرچه بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف قهوه در حد اعتدال مشکلی ایجاد نمیکند. اما با این حال زیاده روی در مصرف آن توصیه نمیشود. به طور کلی بهتر است کمتر از پنج فنجان قهوه در روز بنوشید.

بنویسید

یکی از راه های مقابله با استرس نوشتن است. نوشتن آن چیزی که فکر شما را درگیر کرده میتواند به تسکین حال روحی شما کمک کند. اگر از نوشتن لذت نمی برید، می توانید صدای خود را ضبط کنید.

آدامس بجوید

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما نتایج به دست آمده از مطالعات به اثبات رسانده یک راه تاثیر گذار برای کاهش استرس و اضطراب آدامس جویدن است. نتیجه یک مطالعه نشان داده افرادی که آدامس می جوند، حس بهزیستی و استرس کمتری دارند.جویدن آدامس باعث ایجاد امواج مغزی میشود که به آرامش افراد کمک میکند. جویدن آدامس جریان خون ورودی به مغز را تقویت می کند. یک مطالعه جدید نشان داده وقتی افراد با شدت بیشتری می جوند، استرس آنها نیز سریعتر کاهش می یابد.

آگاه باشید، اما اخبار را دنبال نکنید!

آگاهی در رابطه با اخبار جامعه امری حیاطی است اما دنبال کردن اخبار مربوط به کرونا می تواند استرس شما را افزایش دهد. به خصوص اگر در خانه خود سالمند و یا کودکان کم سن و سال دارید، بهتر است کمتر این اخبار را از رسانه ملی یا شبکه های اجتماعی دنبال کنید، چرا که جز افزایش دادن نگرانی شما کار دیگری انجام نخواهد داد.

می توانید از یک شخص مطمئن بخواهید تا این اخبار را در اختیار شما بگذارد. یا شخصاً هر چند روز یکبار این اخبار مربوطه را برسی کنید.

 شمع  و عود روشن کنید.

برای رفع استرس کرونا شمع  و عود روشن کنید.استفاده از روغن های معطر و شمع های خوشبو می تواند در کاهش استرس و اضطراب موثر باشد. استفاده از عطر هایی مخصوص میتواند در بهبود حال روحی موثر عمل کند. استفاده از رایحه اسطوخودوس یکی از بهترین گزینه ها است.

در کنار دوستان و خانواده وقت بگذرانید

اثرات سوء تنهایی و انزوا برابر با کشیدن 15 نخ سیگار است. و در عوض حمایت اجتماعی دوستان و خانواده می تواند به شما در کاهش استرس کرونا و اضطراب کمک کند. ولی در شرایط فعلی که به رعایت فاصله تاکید زیادی شده است، بهتر است ارتباطات خود را به تماس های تلفنی و تصویری محدود کنید. عضویت در یک شبکه اجتماعی، احساس تعلق و عزت نفس به شما می دهد.در یک مطالعه مشخص شد که گذراندن زمان با دوستان و خانواده به آزادسازی اکسی توسین، یا همان داروی تسکین دهنده فشار روانی کمک می کند. نتایج مطالعه ای دیگر نشان داده میزان افسردگی و اضطراب در افرادی که ارتباطات اجتماعی کمتری دارند، بیشتر است.

بخندید

کنترل استرس با خندیدنبله همین الان بخندید. “خنده بر هر درد بی درمان دواست.” خندیدن احساس اضطراب و استرس کرونا را کاهش میدهد و تنش عضلات را بهبود می بخشد. از اثرات طولانی مدت خنده هم بهبود سیستم ایمنی بدن است. در این دورانی که بیشتر در منزل و قرنطینه به سر میبرید بهتر است. برنامه های تلویزیونی خنده دار را تماشا کنید.

نوازش

نوازش کردن، بوسیدن، بغل کردن و رابطه جنسی همه می توانند به کاهش استرس کرونا کمک کنند. تماس بدنی می تواند با آزادسازی اکسی توسین و کاهش کورتیزول به بهبود استرس کمک کند. اکسی توسین می تواند در کاهش فشار خون و ضربان قلب موثر باشد.جالب اینجاست که انسانها تنها موجوداتی نیستند که برای تسکین استرس نوازش می کنند. بلکه شامپانزه ها هم دوستان خود را نوازش می کنند.

یک راه موثر برای پیشگیری از کوئید-19 که کمتر به آن پرداخته میشود، کنترل استرس کرونا است.

به موسیقی آرامش بخش گوش دهید

گوش دادن به موسیقی می تواند تاثیرات مثبتی در آرامش بدن داشته باشد. موسیقی می تواند با کمک به کاهش فشار خون و ضربان قلب، میزان ترشح هورمون های استرس را کاهش دهد. گوش دادن به موسیقی که از آن لذت میبرید، موثرتر است.در این روزها که امکان حضور در طبیعت نیست، گوش دادن به صدای طبیعت نیز میتواند آرامش بخش باشد.

نفس عمیق بکشید

استرس ذهنی می تواند باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن شود. در طی این واکنش، هورمونهای استرس آزاد می شوند و علائم جسمی مانند افزایش ضربان قلب، تنفس سریع تر و انقباض رگ های خونی ظاهر میشوند. در این بین تنفس عمیق می تواند به فعال کردن سیستم عصبی که پاسخ آرامش را کنترل می کند، کمک کند.انواع مختلفی از تمرینات تنفس عمیق وجود دارد که از آن جمله می توان به تنفس دیافراگم، تنفس شکمی و …اشاره کنیم. تنفس به کند شدن ضربان قلب و آرامش بیشتر کمک می کند.

 با حیوان خانگی خود وقت بگذرانید.

حیوانات خانگی راهی برای کنترل استرسداشتن حیوان خانگی ممکن است به کاهش استرس کرونا و بهبود روحیه کمک کند. تعامل با حیوانات خانگی ممکن است به ترشح اکسی توسین نیز کمک کند.

در این روزها که شیوع کرونا هر روز بیشتر از دیروز است، بهتر است کمتر با حیوانات خانگی خود تعامل داشته باشید، زیرا این امکان وجود دارد که آنها از این طریق مبتلا شوند.

چه افرادی بیشتر در معرض استرس کرونا قرار دارند؟

سالمندان، افراد مبتلا به بیماریهای خاص، کودکان، مادران باردار و نیز افرادی که مستقیماً با بیماران مبتلا به کرونا در ارتباط هستند مثل پزشکان و پرستاران بیشتر از سایرین در معرض اضطراب و استرس کرونا قرار دارند.این استرس معمولاً باعث تغییر الگوی خواب، مشکل در تمرکز، گریه، سردردهای بی دلیل و نیز ترس از مرگ عزیزان میشود.

کمک به کاهش استرس در کودکان

همان طور که اشاره کردیم کودکان از گروه های پرخطری هستند که نیاز به مراقبت های بیشتری دارند. بهتر است برای حفظ روحیه کودک در حضور آنها کمتر از این بیماری صحبت کنید. در این دورانی که مدارس تعطیل هستند، می توانید اوقات مفرحی را برای کودک خود رقم بزنید تا خاطره ای خوش برای او به جای بگذارید. سعی کنید، زمان بیشتری را به کودک خود اختصاص دهید و یا با آنها بازی کنید. برنامه های آموزشی و یادگیری نیز می توانند ایده های خوبی باشند.اگر کودک شما سوالاتی را در رابطه با این بیماری می پرسد با دقت به سوالات آنها پاسخ دهید و حقایق مربوطه را در حد درک کودکان خود مطرح کنید.

استرس ناقلان کرونا

یکی از مشکلاتی که مبتلایان به این بیماری دارند، دوری اطرافیان از آنها است. به این دسته از افراد توصیه می کنیم، شرایط خود و خانواده را درک کنند و تا بهبودی کامل که حداقل 14 روز توصیه شده است از حضور در اجتماعات پرهیز کنند.

به جای استرس این نکات را رعایت کنید:

به جای استرس ماسک بزنیددر این شرایط راهکار عاقلانه این است که به جای ترس از بیماری، آن را جدی بگیریم و با قطع زنجیره انتقال بتوانیم این بیماری را شکست دهیم. در حال حاضر تنها راهکار موجود رعایت پروتکل های بهداشتی است. یعنی :

  • تا جایی که این امکان برای شما وجود دارد، از حضور در اجتماع بپرهیزید.
  • اگر مجبور به حضور در جمع هستید به خصوص در سیستم های حمل و نقل عمومی حتماً از ماسک استفاده کنید.
  • دستان خود را مرتباً بشویید.
  • استفاده از محلول های ضدعفونی کننده در شرایطی که امکان شستن دست ها وجود ندارد، ایده خوبی است.
  • بهتر است برای خرید از منزل خارج نشوید، و پس ورود به منزل تمامی خریدهای خود را ضد عفونی کنید.

در پایان باید بگوییم، بهتر است با هر روشی که می توانید سطح استرس و اضطراب خود را کنترل کنید و شرایط که ایجاد شده است را بپذیرید. در غیر این صورت استرس می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا