سلامت جنسیسلامت خانوادهسلامت فرزندان

مراحل رشد جنسی کودکان در سنین مختلف

آشنایی با مراحل رشد جنسی کودکان و آموزش او در حوزه مسائل جنسی بسیار اهمیت بالایی دارد زیرا که سبب تامین امنیت جنسی او و پیشگیری از بروز خطرات احتمالی می گردد.


مراحل رشد جنسی کودکان از زمان تولد تا 2 سالگی چه خصوصیاتی دارد؟

اصولاً نوزاد یک موجود لذت طلب است که دائم به دنبال فعالیت های لذت بخشی مثل شیر خوردن، بو کردن و لمس کردن است. کودک به محض اینکه توانایی جسمی پیدا کند نسبت به بدن خود کنجکاو می شود و در جسم خود شروع به اکتشاف می کند. با دست های خود اعضای بدنش را لمس می کند و لذت می برد. این لمس ها و نوازش ها، بخشی از آموزش جنسی کودک به حساب می آیند. از طریق همین لذت هاست که کودک دریافت عشق و محبت را یاد می گیرد این مرحله تا حدود 18 ماهگی طول می کشد. کودک متوجه می شود که از طریق دهانش لذت فوق العاده ای به دست می آورد، هر چیزی که به دستش میرسد به سمت دهان می برد.  یکی از مراحل رشد جنسی کودکان در دوران شیرخوارگی این است کودک با مکیدن، دیدن و لمس کردن با جهان ارتباط برقرار می کند و دهان کودک همان آینه ی اصلی است که دنیا را برای او منعکس می نماید، پس بگذارید که این انعکاس لذت بخش باشد. کودکان در سن 3 تا 5 سالگی مدام به اندام های تناسلی خود دست می کشند و از لمس آلت تناسلی خود لذت می برند، این دست کشیدن طبیعی است. آلت تناسلی پسر در سنین نوزادی و شیرخوارگی گاهی حالت نعوظ  پیدا می کند که این امر نیز طبیعی است.

هویت جنسی یک حالت روان شناختی است که نمایانگر احساس فرد از مذکر یا مونث بودن خود است هویت جنسی اکثر افراد تا سن 2 تا 3 سالگی ایجاد می شود

مراحل رشد جنسی کودکان در سنین 2 تا 6 سالگی چه خصوصیاتی دارد؟

رشد جنسی کودکان 2 تا 6 سالگی
یکی از مهمترین مراحل رشد جنسی کودکان این است که در این سن کودکان به اندام جنسی همدیگر و علی الخصوص جنس مخالف حساس می شوند. در این سن کودکان لباس خود را پایین می کشند و اندام جنسی خود را به یکدیگر نشان می دهند و به اندام تناسلی هم دست میزنند معمولاً انجام دادن این کار بدون برنامه ریزی قبلی است و ناشی از تحریکات جنسی نیست و صرفاً ناشی از کنجکاوی است. در این سن کودکان، درباره ازدواج پدر و مادر و رابطه عاطفی بین آنها می پرسند و این که وقتی پدر و مادر با هم ازدواج کردند آنها کجا بودند؟معمولاً این سوالات درباره ی روابط زناشویی بین والدین نیست مگر این که کودک اطلاعاتی از دوستان و بزرگتر ها یا دیدن فیلم ها و عکس های جنسی به دست آورده باشند. در این سنین دختران به سمت جنس موافق یعنی مادر و پسران به سمت پدر تمایل پیدا می کنند و با او همانند سازی می کنند، اگر این همانند سازی به درستی و با موفقیت انجام شود دختران هویت زنانه و پسران هویت مردانه پیدا می کنند.

دوران نهفتگی جنسی

این دوران از مراحل رشد جنسی  کودکان از سن 5 تا 6 سالگی است و تا حدود 11 تا 13 سالگی ادامه پیدا می کند. علائق جنسی در این دوره در سکون و خاموشی است. در این مرحله، دستکاری و بازی با آلت تناسلی که در سنین قبل وجود داشت به شدت کاهش می یابد، ولی هنوز 7 تا 10 درصد از کودکان اندام های جنسی خود را به جایی می مالند و لذت می برند و 5 درصد پسران هم به بازی های جنسی می پردازند، شاید به این علت است که این بازی ها برای این کودکان به صورت عادی درآمده است. در این مرحله بین پسران و دختران جدایی رخ میدهد و عموما دوست دارند که با هم جنسان خود بازی می کنند و دوست باشند.

مراحل پیدایش هویت جنسی

پیدایش هویت جنسی کودکان
هویت جنسی یک حالت روان شناختی است که نمایانگر احساس فرد از مذکر یا مونث بودن خود است هویت جنسی اکثر افراد تا سن 2 تا 3 سالگی ایجاد می شود و معمولاً با جنسیت فرد هماهنگی دارد. پیدایش هویت جنسی، حاصل نگرش والدین، گرایش فرهنگی  و آلت تناسلی فرد است. بهترین نمونه ها و الگوهایی که کودکان می توانند برای تعیین هویت جنسی خود استفاده کنند پدر و مادر هستند.اگر در این سن به هر علتی پدر حضور فیزیکی و معنوی مثبت در خانه و زندگی پسرش نداشته باشد، یا بین پدر و مادر جدایی و طلاق افتاده باشد، پسر ناخودآگاه به سمت مادر گرایش پیدا کرده و با او همانند سازی می کند و خصوصیات و ویژگی های زنانه در او تقویت می شود و در آینده رفتار مردانه نخواهد داشت و از جنسیت خود راضی نخواهد بود.همچنین اگر دختری در سن همانند سازی به هر علتی از نعمت داشتن مادر بی بهره بماند و هیچ جانشینی به جای مادر نداشته باشد با پدر همانند سازی می کند و از این رو از همان ابتدا علاقه به بازی با پسران ، حضور در جمع های پسرانه و تمایل به فعالیت ها و کارهای مردانه دارد.
منبع : نه ! به من دست نزن – زهرا سعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا