سلامت خانوادهسلامت زنان

دلایل وجود لخته خون در پریودی

شاید تا به حال از خود پرسیده باشید علت لخته شدن خون در زمان قاعدگی چیست و آیا نشان از بیماری خاصی دارد؟ باید بگوییم این خون مانند خون دیگری ( مثل خون ناشی از بریدگی ) که از بدن خارج می گردد، لخته می شود از همین روی لخته خون در پریودی کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. با ما همراه شوید تا پاسخ تمامی سوالات خود در این باره را دریافت نمایید.


چرا لخته در خون پریود وجود دارد؟

لخته شدن خون در پریودیبدن ما به گونه ای طراحی شده است که خون با کمک مواد شیمیایی داخلی، لخته می شود تا از خونریزی جلوگیری شود. به طور معمول، ضد انعقادی که در طول قاعدگی توسط بدن منتشر می شود،عامل ایجاد این لخته های خون است. اما گاهی اوقات، اگر شما یک قاعدگی سنگین داشته باشید، تمام بافت رحم شما قادر به شکسته شدن نیست، که منجر به تشکیل لخته و آزاد شدن در طول قاعدگی می شود. این لخته ها به طور معمول قرمز یا تیره رنگ هستند.

معولاً خون لخته در پریود نشانه خطرناکی نیست و نیاز به نگرانی ندارد اما در برخی از موارد لخته شدن می تواند نشان از یک مشکل بزرگ در بدن باشد، به طور مثال این امر می تواند نشانه ای از سقط جنین، بیماری و یا عفونت باشد

آیا همه زنان لخته خون در پریود را تجربه می کنند؟

خون لخته در پریودممکن است هر زنی در طول سالهای قاعدگی به طور پراکنده خون لخته در پریود را تجربه نماید ولی معمولاً زنان در سالهای اول و آخر دوره قاعدگی شاهد لخته خون در پریود هستند، خونریزی سنگین و شدید در دوران بلوغ غیر ممکن نیست که این امر شامل لخته خون در پریودی نیز می شود به علاوه در طرف دیگر طیف، زنان در دوره یائسگی هستند که تخمک گذاری و قاعدگی آن رو به پایان است و هنگامی که دوره پریود آنها شروع می شود ممکن است سنگین تر از قبل بوده و شاهد لخته شدن خون در پریود باشند.

آیا لخته خون در پریودی ، به معنی سلامت شما است؟

معولاً خون لخته در پریود نشانه خطرناکی نیست و نیاز به نگرانی ندارد اما در برخی از موارد لخته شدن می تواند نشان از یک مشکل بزرگ در بدن باشد، به طور مثال این امر می تواند نشانه ای از سقط جنین، بیماری و یا عفونت باشد که در این موارد فرد علاوه بر لخته خون در پریودی درد و سایر علائم را نیز تجربه خواهد نمود ، همچنین زیاد بودن تعداد لخته ها می تواند نشانه ای از فیبروئید رحم کوچک و غیر سرطانی باشد که نیاز به مراجعه نزد پزشک دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

وجود لخته در خون پریودیدر برخی از موارد لازم است پس از مشاهده لخته خون در پریود به پزشک مراجعه نمایید:
  • اگر لخته خون با ضعف و خستگی همراه شود، می تواند از علائم آنمی یا فقر آهن باشد ( آنمی اختلالی است که موجب شده گلبول قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود نداشته باشد.)
  • اگر نوجوان دوره هایی با لخته خون در پریود را تجربه می نماید و دچار زردی پوست می شود باید به پزشک جهت بررسی علائم بیماری VWD یا اختلال لخته خون ارثی مراجعه نماید. ( زنان به طور معمول در دوره نوجوانی ابتلا به VWD می فهمند.)
  • اگر لخته خون در پریود غلیظ و بزرگ باشد.

در هر حال در صورتی که تغییراتی ناگهانی در قاعدگی از جمله لخته خون در پریودی را تجربه کردید بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. مصرف قرص های ضد بارداری یا IUD به کاهش پریود های سنگین و کاهش لخته های خون کمک می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا