دهان و دندانسبک زندگی

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست ؟ کامپوزیت بهتر است یا لمینت ؟

به طور کلی می توان گفت کامپوزیت دندان نوعی لمینت است که به اصلاح شکل دندان و زیبایی آن می پردازد. اما به صورت متداول در جامعه اینگونه رواج پیدا کرده است که منظور از کامپوزیت، ونیر کامپوزیتی و لمینت، لمینت سرامیکی است از همین روی قبل از بیان تفاوت لمینت و کامپوزیت به شرح هر یک می پردازیم.


کامپوزیت یا ونیر کامپوزیت چیست؟

عکس کامپوزیتکامپوزیت ماده ای از جنس پلیمر است که به صورت خمیر تولید شده و توسط دندان پزشک و بدون نیاز به مراجعه به لابراتوار شکل داده می شود که همین امر موجب شده در کنار مشکل شدن کار با آن، بسیار سریع تر و در زمانی کوتاه روی دندان ها نصب گردد.  کامپوزیت به طور معمول جهت اصلاح دندان های شکسته، نازیبایی و لک های روی دندان مورد استفاده قرار میگیرد.

کامپوزیت دارای انواع و برند های مختلفی است که انتخاب درست آن اهمیت ویژه ای دارد ولی در کنار این مورد نصب صحیح و تخصص دندانپزشک تاثیر بسزایی در نتیجه درمان دارد زیرا که اگر به درستی روی دندان ها نصب نشود، می تواند موجب بد فرم شدن دندان ها گردد و بوی بد دهان را نیز به همراه خواهد داشت.

مهمترین مزیت استفاده از این روش درمانی سریع تر بودن آن نسبت به ارتودنسی دندان است به علاوه نصب کامپوزیت نیازی به تراش دادن دندان ها ندارد. کامپوزیت اگر از جنس مرغوب باشد دچار تغییر رنگ نخواهد شد ولی اگر از نوع نامرغوب باشد نیاز به رسیدگی داشته و احتمالا دچار تغییر رنگ خواهد شد.

به طور کلی می توان گفت کامپوزیت دندان نوعی لمینت است که به اصلاح شکل دندان و زیبایی آن می پردازد. اما به صورت متداول در جامعه اینگونه رواج پیدا کرده است که منظور از کامپوزیت، ونیر کامپوزیتی و لمینت، لمینت سرامیکی است

لمینت دندان یا لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت دندانلمینت دندان یا لمینت سرامیکی و یا پرسلن ونیر از جنس شیشه یا سرامیک ساخته شده و پس از تراش دادن دندان و قالبگیری جهت ساخت به لابراتوار فرستاده می شود از همین روی فرآیند تولید آن نسبت به کامپوزیت بیشتر زمان می برد و نیاز به پروسه ای دو الی سه هفته ای برای ساخت آن می باشد.

در لابراتوار بر اساس تغییرات مورد نظر دندانپزشک، قالب را تغییر داده و به مطب فرستاده میشود در مرحله ی بعد پس از تایید تغییرات لابراتوار اقدام به ساخت پروتز موقت می نماید و پس از تایید روی دندان بیمار ها نصب می شود.

لمینت جهت اصلاح نامرتبی ها، به هم ریختگی، شکستگی و بزرگ کردن دندان ها کاربرد دارد و به دلیل اینکه بسیار ظریف تر و شفاف تر است زیبایی دندان را افزایش می دهد از طرفی سرامیک مقاومت بسیار بیشتری داشته و دچار شکستگی نمی شود. لمینت سرامیکی همانگونه که از نام  آن مشخص است، از جنس سرامیک ساخته شده به همین سبب دچار تغییر رنگ نخواهد شد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت

کامپوزیت و لمینیتبعد از آشنایی با هر یک از این روش ها، وقت آن رسیده تا با تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان آشنا شوید. برای شفاف تر شدن موضوع از جدولی به شرح زیر استفاده کرده ایم:

فاکتور ها لمینت کامپوزیت لمینت سرامیکی
تغییر رنگ ممکن است دچار تغییر رنگ شود. دچار تغییر رنگ نمی شود.
قیمت قیمت مناسبتر ( حدود 300 تا 700 هزار تومن برای هر واحد) قیمت بالا ( بیشتر از یک میلیون برای هر واحد )
زیبایی جلوه کمتر زیبایی بیشتر و درخشنده
مدت زمان آماده سازی یک جلسه دو ساعته برای هر فک حدود سه هفته
ماهیت کامپوزیت (پلیمر ) سرامیک
نیازمندی به تراش دندان عدم نیاز به تراش دندان نیازمند به تراش دندان
استحکام استحکام کمتر استحکام بالا
ضخامت ضخامت بالا خیلی کم
پالیش ( جرمگیری ) نیازمند پالیش در فاصله زمانی چند ماه یا یکسال عدم نیاز به پولیش
امکان ترمیم قابلیت ترمیم در صورت لب پر شدن عدم امکان ترمیم در صورت لب پر شدن

همان گونه مشاهده کردیم تفاوت لمینت و کامپوزیت زیاد است و هر کدام دارای مزیت ها و برتری هایی نسبت به دیگری است و فردی باید با توجه به سلیقه، بودجه و زمانی که دارد، یکی از روش های درمانی را جهت اصلاح دندان های خود انتخاب نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا