سبک زندگیسلامت خانوادهسلامت زنانفنون زندگی سالم

گرگرفتگی یائسگی + 6 روش برای درمان گر گرفتگی یائسگی

گرگرفتگی یا Hot Flashes احساس شدید و ناگهانی گرما است که معمولاً در نواحی صورت، گردن و قفسه سینه شدید تر است. این احساس ممکن است باعث قرمز شدن پوست و عرق کردن شود. همچنین اگر گرمای بدن بیش از حد بالا برود، ممکن است بعد از آن احساس سرما کنید. برخی از خانمها ممکن است دچار افزایش ضربان قلب و یا لرزش سریع بدن شوند.
اگرچه شرایط پزشکی متعددی می تواند باعث ایجاد این مشکل شود، اما معمولاً گرگرفتگی ناشی از یائسگی است، یائسگی زمانی اتفاق می افتد که تولید هورمون استروژن در بدن زن متوقف شود. در حقیقت، گرگرفتگی شایعترین علامت یائسگی و نامنظم شدن پریود است. همچنین زنانی که بعد از شیمی درمانی یا جراحی دچار یائسگی می شوند، بیشتر در معرض این مشکل قرار می گیرند. این مشکل می تواند از چند هفته تا چند ساعت متغیر باشد. برای درمان گرگرفتگی روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

علائم گر گرفتگی یائسگی

علائم گرگرفتگی بدنگرگرفتگی در افراد مختلف با شدت و مدت مختلفی بروز می کند. حدود 2 زن از هر 10 زن هرگز دچار این اختلال نمی شوند. برخی دیگر فقط برای مدت زمان کوتاهی این مشکل را دارند. برخی دیگر ممکن است تا 11 سال یا بیشتر دچار آن باشند. اما به طور متوسط ​، زنان حدود 7 سال بعد از یائسگی تعریق شبانه را تجربه می کنند. از علائم این مشکل می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • احساس ناگهانی گرما در قسمت بالای بدن و صورت
  • پوست قرمز و لکه دار
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس خنک شدن بعد از چند دقیقه

علت گر گرفتگی

علت گرگرفتگی بدن مشخص نیست، اما به احتمال زیاد به چندین عامل مرتبط است که شامل تغییر در هورمونهای تولید مثل و در ترموستات بدن شما (هیپوتالاموس) است که به تغییرات جزئی درجه حرارت بدن حساس تر می شود.

عوامل خطر

همه زنانی که یائسگی را پشت سر می گذارند، دچار گرگرفتگی بدن نمی شوند و مشخص نیست که چرا تنها برخی از خانم ها به این مشکل مبتلا هستند. عواملی که ممکن است این خطر را افزایش دهند، عبارتند از:

  • سیگار کشیدن : زنانی که سیگار می کشند، بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار دارند.
  • چاقی : شاخص توده بدنی بالا (BMI) احتمال بروز این مشکل را افزایش می دهد.
  • قومیت : این مشکل بیشتر در زنان آفریقایی-آمریکایی مشاهده شده و در مقابل زنان اروپا کمتر به آن دچار شده اند.

عوارض

بی خوابی مزمن از عوارض گرگرفتگی یائسگیگرگرفتگی های شبانه (تعریق شبانه) می تواند شما را از خواب بیدار کند و به مرور زمان باعث بی خوابی مزمن شود. به علاوه ارتباطی با گرگرفتگی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان نیز وجود دارد.

استروژن هورمون اصلی است که برای کاهش گرگرفتگی یائسگی مورد استفاده قرار می گیرد.

تشخیص

پزشک شما معمولاً می تواند بر اساس توصیف علائم، ابتلا به این مشکل را تشخیص دهد. همچنین ممکن است، آزمایش خون را بررسی قرار گرفتن در دوران یائسگی تجویز نماید.

درمان گرگرفتگی

موثرترین روش برای درمان گرگرفتگی یائسگی، مصرف استروژن است، اما مصرف این هورمون خطراتی را نیز به همراه دارد. اگر در مصرف استروژن زیاده روی کنید، خطرات این دارو از مزایای آن بیشتر است.مصرف داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد تشنج نیز ممکن است به کاهش گرگرفتگی بدن کمک کنند، و از هورمون کمتری برخوردارند.

در مورد جوانب مثبت و منفی روشهای مختلف درمانی با پزشک خود صحبت کنید. اگر گرگرفتگی بدن در زندگی شما اختلال ایجاد نمی کند، احتمالاً نیازی به درمان ندارید. این اختلال در اکثر زنان به تدریج حتی بدون درمان فروکش می کند، اما متوقف کردن آنها ممکن است چندین سال طول بکشد

روش اول : هورمون درمانی

درمان گرگرفتگی با مصرف هورمون استروژن

هورمون استروژن اصلی است که برای کاهش گرگرفتگی یائسگی مورد استفاده قرار می گیرد. زنانی که عمل هیسترکتومی انجام داده اند، می توانند به تنهایی استروژن مصرف کنند. در غیر این صورت مصرف استروژن باید با مصرف پروژسترون همراه باشد، تا در برابر سرطان از لایه رحم (سرطان آندومتر) محافظت کند. به علاوه اگر دچار مشکلات مربوط به لخته خون یا سرطان پستان هستید، مصرف استروژن گزینه درمانی مناسبی برای شما نیست.

مصرف این دارو باید متناسب با نیاز بیمار باشد. پس دستورالعمل های مصرف دارو را جدی بگیرید و بدون مشورت با پزشک اقدام به خود درمانی نکنید. مصرف دارویی که از ترکیب برازوکسیفن با استروژن های کونژوگه (Duavee) تولید شده، برای درمان علائم یائسگی تأیید شده است. این دارو ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش ندهد و از استخوانهای شما محافظت کند

روش دوم : داروهای ضد افسردگی

یک فرم کم دوز پاروکستین (Brisdelle) تنها درمان غیر هورمونی برای گرگرفتگی یائسگی است که توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده است. سایر داروهای ضد افسردگی که برای درمان گرگرفتگی استفاده می شوند؛ عبارتند از:

  • ونلافاکسین (Effexor XR ، Pristiq)
  • پاروکستین (Paxil ، Pexeva)
  • فلوكستين

این داروها به اندازه هورمون برای درمان گرگرفتگی شدید مؤثر نیستند، اما می توانند برای زنانی که قادر به استفاده از هورمون نیستند، مفید باشند. عوارض جانبی احتمالی شامل تهوع، سرگیجه، افزایش وزن، خشکی دهان یا اختلال در عملکرد جنسی است.

روش سوم : داروهای تجویزی

داروهای دیگری که ممکن است برای بعضی از خانم ها موثر باشد، عبارتند از:

  • گاباپنتین (نورنتین ، گرالیز ، دیگران) : گاباپنتین یک داروی ضد تشنج است که در درمان گرگرفتگی نسبتاً مؤثر است. عوارض جانبی می تواند شامل خواب آلودگی، سرگیجه و سردرد باشد.
  • کلونیدین (Catapres ، Kapvay) : کلونیدین، قرصی است که معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود و ممکن است گرگرفتگی را تسکین دهد. عوارض جانبی آن شامل سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان و یبوست است.

روش چهارم : بلوک عصبی

روشی که به عنوان بلوک گانگلیایی ستاره ای شناخته می شود و برای درمان گرگرفتگی های متوسط ​​تا شدید مناسب است، اما همچنان تحقیقات بر روی آن ادامه دارد. این روش شامل تزریق بی حسی به یک خوشه عصبی در گردن است. از این روش درمانی برای درمان نیز درد استفاده شده است. عوارض جانبی شامل درد و کبودی در محل تزریق است.

روش پنجم : تغییر سبک زندگی

درمان گرگرفتگی با تغییر در سبک زندگی

اگر گرگرفتگی خفیف است، سعی کنید آن را با تغییر در سبک زندگی مدیریت کنید، برای این منظور نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • آرام باشید: آرامش خود را حفظ کنید، عصبی شدن می تواند دمای هسته بدن را افزایش دهد و باعث گرگرفتگی شود. برای این منظور می توانید از روشهایی مثل مدیتیشن برای کنترل استرس خود استفاده کنید.
  • به لباس خود دقت کنید: به گونه ای لباس بپوشید که بتوانید در صورت لزوم از تعداد لباس های خود کم کنید.
  • پنجره ها را باز کنید یا از فن یا تهویه هوا استفاده کنید: در صورت امکان دمای اتاق را پایین بیاورید. بهتر است، یک نوشیدنی سرد نیز میل کنید.
  • توجه به آنچه می خورید و می نوشید : غذاهای گرم و تند، نوشیدنی های کافئین دار و الکل می توانند این مشکل را تشدید کنند. محرک های خود را بشناسید و از آنها دوری کنید.
  • پرهیز از سیگار : استعمال دخانیات با افزایش گرگرفتگی در ارتباط است. با ترک سیگار می توانید خطر این مشکل و خطر ابتلا به بسیاری از شرایط جدی سلامتی مانند بیماری قلبی ، سکته مغزی و سرطان را کاهش دهید.
  • کاهش وزن : اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن ممکن است به درمان گرگرفتگی شما کمک کند.

روش ششم : طب جایگزین

بسیاری از خانمها برای کمک به مهار این مشکل از روشهای طب جایگزین از جمله تکنیک های ذهن و بدن و مکمل های غذایی استفاده می کنند. در مورد اقدامات بهداشتی مکمل برای درمان گرگرفتگی،اطلاعات کاملی در دسترس نیست، اما تحقیقات همچنان ادامه دارد. شواهد نشان می دهند که برخی از تکنیک های زیر می توانند به درمان گرگرفتگی کمک کنند :

درمان گرگرفتگی با مدیتیشن

  • مراقبه ذهن : این نوع مراقبه باعث شده است، تا لحظه به لحظه روی آنچه اتفاق می افتد، تمرکز کنید. اگرچه این روش مستقیماً گرگرفتگی را تسکین نمیدهد، اما می تواند باعث کاهش استرس شود.
  • طب سوزنی : برخی از مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است به کاهش دفعات و شدت و درمان گرگرفتگی کمک کند، اما این نتایج متناقض است و نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
  • هیپنوتیزم : برخی تحقیقات نشان می دهد که هیپنوتیزم ممکن است به تسکین این علامت کمک کند.

مردم غالباً تصور می کنند که محصولات “طبیعی” هیچ آسیبی به بار نمی آورد. ولی تمام مکمل ها ممکن است عوارض جانبی بالقوه مضر داشته باشند. همچنین ممکن است مکمل هایی که مصرف میکنید با داروهایی که برای سایر شرایط پزشکی مصرف می کنید، تعامل داشته باشند. پس همیشه آنچه را که مصرف می کنید، با پزشک بررسی کنید. مکمل های غذایی که معمولاً برای درمان این مشکل استفاده می شود، عبارتند از:

  • استروژن های گیاهی : زنان آسیایی، که مرتباً سویا مصرف می کنند، نسبت به زنان سایر مناطق جهان کمتر در معرض گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی هستند و یکی از علل آن مصرف ترکیبات حاوی استروژن گیاهی مثل سویا است.

کوهوش سیاه برای درمان گرگرفتگی بدن

  • کوهوش سیاه : مصرف این گیاه در بین بسیاری از خانمها برای کاهش علائم یائسگی رواج دارد. مطالعات مربوط به اثربخشی سیاه کوهوش نتایج متفاوتی داشته است ، و در موارد نادر ممکن است این مكمل برای كبد مضر باشد.
  • جینسینگ : در حالی که جینسینگ ممکن است به رفع علائم خلقی و بی خوابی کمک کند، اما در رفع علت اصلی تاثیری نخواهد داشت.
  • ویتامین E : مصرف یک مکمل ویتامین E ممکن است، به درمان گرگرفتگی های خفیف کمک کند. اما در دوزهای بالاتر، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

احتمالاً برای شروع درمان گرگرفتگی یائسگی، به پزشک عمومی یا متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنید. قبل از قرار ملاقات، موارد زیر را به یاد داشته باشید:

  • علائم شما از چه زمانی شروع شده و شدت این علائم چه مقدار است؟
  • داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید به همراه دوز آنها؟

سوالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • آیا به آزمایش خاصی نیاز دارم؟
  • برای کمک به علائم من چه روشهای درمانی وجود دارد؟
  • برای رفع علائم چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟
  • آیا روشهای درمانی جایگزینی وجود دارد که بتوانم امتحان کنم؟

برخی از سؤالاتی که ممکن است پزشک از شما بپرسد :

  • آیا شما هنوز دوره قاعدگی دارید؟
  • آخرین دوره شما کی بوده است؟
  • چه علائمی شما را آزار می دهد؟
  • علائم شما تا چه اندازه ناراحت کننده است؟

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hot-flashes/symptoms-causes/syc-20352790

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا