بیماری هابیماری های کلیه و مجاری ادرار

7 نشانه از علائم عفونت مثانه که به شما هشدار می دهد!

عفونت مثانه که نوعی از عفونت ادراری یا UTI است، یکی از بیماری هایی است که می توان گفت به معنای واقعی کلمه دردناک است، طبق جامعه آماری زنان بیشتر از مردان احتمال ابتلا به این عفونت را دارند زیرا که مجرای ادرای زنان بسیار کوتاه تر از مردان است و باکتری به راحتی در آن نفوذ می نماید. با ما همراه شوید تا شما را با علائم این بیماری آشنا نماییم.


علائم عفونت مثانه

علت عفونت مثانهعفونت مثانه ناشی از باکتری به نام E.Coli ( ای کولی ) می باشد که در دستگاه گوارش حیوانات زندگی کرده و ممکن است از طرق مختلفی وارد بدن انسان گردد. البته همه انواع این باکتری خطرناک و بیماری زا نخواهند بود. باکتری ای کولی وارد روده شده و در آنجا عفونت را ایجاد می کند.

این باکتری ممکن است از طریق خشک کردن نامناسب دستگاه تناسلی و یا رابطه جنسی وارد مجرای ادراری شود و در مثانه تکثیر یابد. زیرا آنجا شایع ترین هدف این باکتری است که در نتیجه ی این امر عفونت و التهاب در مثانه ایجاد می شود اگر این بیماری درمان نشود می تواند از مجاری ادراری به کلیه ها گسترش یابد. به همین ترتیب شناخت علائم این بیماری اهمیت بسیاری دارد پس به شما پیشنهاد می کنیم با این مقاله از مجله پزشکی بیچشک همراه شوید تا شما را با علائم این بیماری آشنا نماییم:

طبق جامعه آماری زنان بیشتر از مردان احتمال ابتلا به این عفونت را دارند زیرا که مجرای ادرای زنان بسیار کوتاه تر از مردان است و باکتری به راحتی در آن نفوذ می نماید.

1- ادرار دردناک

از مهمترین علائم ادرار دردناک می توانیم به احساس درد، ناراحتی یا سوزش هنگام دفع ادرار اشاره کنیم، حدود 3% افراد بالای 40 سال به خصوص زنان از این علائم دردناک رنج می برند. ادرار دردناک یکی از بارزترین علائم عفونت مثانه ( UTI ) و یا دیگر بیماری های مربوط به مثانه می باشد.

2- تکرر ادرار

تکرر ادرار و عفونت مثانه

تکرر ادرار یکی از بارزترین علائم عفونت مثانه می باشد در واقع می توان گفت زمانی که دفع ادرار به بیش از 8 بار در طول روز برسد و یا اینکه مرتباً در طول شب برای دفع ادرار بیدار می شوید، دچار تکرر ادرار شده و نیاز به مراجعه نزد پزشک دارید.

تکرر ادرار می تواند نشانه ای از سیستیت بینابینی یا سندرم دردناک مثانه، عفونت مثانه ( UTI ) و … باشد که موجب التهاب لایه های عضلانی مثانه و درد در ناحیه لگن می شود. با این شرایط فرد مکرراً نیاز به دفع ادرار را احساس خواهد نمود حتی اگر مقدار ادرار کم باشد.

3- فوریت در دفع ادرار

این اختلال زمانی روی میدهد که شما در لحظه احساس دفع ادرار داشته و نیاز سریع به آن داشته باشید. این عجله و تمایل سریع به دفع ادرار علاوه بر عفونت مثانه می تواند نشانه ای از سیستیت بینابینی یا سندروم دردناک مثانه باشد همچنین این حالت ممکن است با درد یا ناراحتی در مثانه یا دستگاه ادراری همراه باشد.

4- فشار بر لگن و کمر درد

علائم ابتلا به عفونت مثانه

فشار بر لگن در اطراف ناحیه ی استخوان شکم یکی از علائم عفونت مثانه است و می تواند ناشی از ناراحتی جدی باشد به خصوص اگر این علامت با نشانه هایی از جمله تکرر ادرار و ادرار دردناک همراه شود. همچنین کمر درد نیز ممکن است ناشی از یک عفونت درمان نشده روی دهد. در واقع می توان گفت بیماری از مثانه شما به کلیه ها گسترش یافته و باعث درد ناخوشایندی در قسمت پشت و جانبی می شود، این علامت نشان دهنده ی پیلونفریت یا عفونت کلیه است که جدی تر از سیستیت بینابینی است. سایر نشانه های پیلونفریت عبارتند از: تب بالا، تهوع و استفراغ.

5- بوی بد ادرار

زمانی که عفونت در دستگاه ادراری وجود دارد، بوی آن را تغییر داده و موجب می شود ادرار بوی بدی داشته باشد، اگر ادرار شما بوی آمونیاک دارد و عطر کمی شیرین را به ارمغان می آورد، احتمالا به عفونت مثانه و یا UTI مبتلا شده اید.

6- خون در ادرار

خون در ادرار نشانه عفونت مثانه

هماتوریا یا خون در ادرار می تواند از علائم عفونت مثانه به شمار رود، این خون می تواند از صورتی تا قرمز تیره متفاوت باشد. وجود آن به سبب نشت سلول های خون از کلیه ها و سایر نقاط مجاری ادراری می باشد. عفونت کلیه و عفونت مثانه هر دو می توانند با خون در ادرار همراه شوند اما UTI یا عفونت مثانه احتمال بیشتری برای این امر دارد و در اغلب موارد خون ناشی از آن تنها زیر میکروسکوپ قابل مشاهده می باشد.

7- ادرار ابری یا تیره

در شرایط عادی ادرار، رنگ روشن و زرد کم رنگ داشته ولی در شرایطی که ادرار ابری یا کدر و تیره باشد احتمالاً به یکی از مهمترین علائم عفونت مثانه دچار شده اید و این امر می تواند ناشی از ورود باکتری ها، سلول های سفید خون یا سلول های مرده پوست به ادرار روی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا