بارداریسلامت خانواده

روش های تعیین دقیق زمان تخمک گذاری

تعیین زمان تخمک گذاری زنان می تواند سرآغاز یک اتفاق هیجان انگیز باشد. در این لحظه است که یک زن می تواند شانس باروری خود را امتحان کند و به مرحله ی بارداری پای گذارد. آشنایی با زمان دقیق تخمک گذاری می تواند به شما کمک کند تا زمان های دقیق و مناسب را که بالاترین شانس بارداری برای شما وجود دارد به خوبی بشناسید و راحت تر برای بارداری خود برنامه ریزی کنید.
همچنین روی دیگر سکه هم مهم است اگر هنوز قصد باردار شدن ندارید می توانید با شناخت زمان دقیق تخمک گذاری از بارداری های ناخواسته ی خود تا حد زیادی جلوگیری کنید. به همین دلیل آشنایی با روش های دقیق زمان تخمک گذاری برای زنان یکی از ضروری ترین و با اهمیت ترین موضوعات زندگی زناشویی شناخته می شود.


محاسبه زمان تخمک گذاری زنان

محاسبه زمان تخمک گذاریباید بگوییم که تعیین دقیق و درست این زمان پیچیدگی های فراوانی دارد. هنوز میلیون ها زن وجود دارند که نمی توانند این لحظه را به درستی تشخیص دهند ولی باید صبور باشید و بدن خود را بیشتر بشناسید.

در دستگاه تناسلی زنان 2 تخمدان وجود دارد که هر ماه 1 تخمک که در ابتدا فولیکول نام دارد در یکی از آنها به طور رندوم به بلوغ می رسد و سپس آزاد می شود. بارداری زمانی رخ می دهد که تخمک در  مدت زمان 24 ساعت پس از آزاد شدن از تخمدان و طی عبور از لوله ی فالوپ به اسپرم برسد و پس از لقاح در دیواره ی رحم قرار بگیرد.

پس محاسبه ی زمان تخمک گذاری زنان در واقع تعیین و مشخص کردن این 24 ساعت است. اما چگونه ؟

شانس شما برای بارداری 6 روز در ماه است. 5 روز قبل از تخمک گذاری و 1 روز هم پس از آن. به این نکته هم توجه کنید که عمر تخمک 24 است ولی اسپرم این توانایی را دارد که 2 الی 3 روز در لوله های فالوپ ، واژن یا رحم شما زنده بماند.

برای محاسبه ی زمان تخمک گذاری ابتدا باید طول دوره های عادت ماهیانه ی خود را بشناسید. این دوره از 21 روز الی 36 روز متغیر است و گاها می تواند دچار بی نظمی شود. منظور از طول دوره ی عادت ماهیانه مدت زمان بین اولین روز آغاز قاعدگی شما تا اولین روز قاعدگی بعدی است.

پس باید این دوره را به طور دقیق برای خود مشخص کنید. سپس 12 تا 16 روز قبل از آغاز قاعدگی دوره ی بعدی را در نظر بگیرید. چیزی میان دو دوره ی قاعدگی شما تقریبا. این زمان تخمک گذاری شماست.

برای مثال اگر چرخه ی قاعدگی شما 28 روزه است و  آغاز قاعدگی بعدی شما 20 آبان است زمان تخمک گذاری شما در روزهای 4 الی 8 آبان خواهد بود.

ماشین حساب های تخمک گذاری زیادی در اینترنت وجود دارند که می توانند زمان دقیق تخمک گذاری زنان را با حداقل میزان خطا برای شما محاسبه کنند.

زمان دقیق تخمک گذاری می تواند به شما کمک کند تا زمان های دقیق و مناسب را که بالاترین شانس بارداری برای شما وجود دارد به خوبی بشناسید و راحت تر برای بارداری خود برنامه ریزی کنید.
همچنین روی دیگر سکه هم مهم است اگر هنوز قصد باردار شدن ندارید می توانید با شناخت زمان دقیق تخمک گذاری از بارداری های ناخواسته ی خود تا حد زیادی جلوگیری کنید.

چرا دانستن زمان تخمک گذاری اهمیت دارد؟

دانستن زمان دقیق تخمک گذاری یعنی شناخت زمان هایی که بدن شما قدرت باروری دارد و تخمک های شما در بهترین شرایط برای لقاح هستند. این موضوع از دو جنبه حائز اهمیت است:

1 – دانستن زمان تخمک گذاری به شما کمک می کند که بالاترین شانس خود را برای بارداری امتحان کنید. می دانید که امکان لقاح در زمان تخمک گذاری بسیار محتمل تر است . این هم بدانید که طول عمر تخمک تنها 24 ساعت است و پس از آن توانایی لقاح خود را از دست می دهد و شانس شما برای باردار شدن در هر ماه محدود و کوتاه است.

2- با دانستن زمان تخمک گذاری زنان میتوان از بارداری های ناخواسته تا حد زیادی جلوگیری کرد و در روزهای خطر روابط محافظت شده ای داشت.

تشخیص زمان تخمک گذاری در پریود نامنظم

سیکل تخمک گذاریاگر پریود نامنظم دارید و نمی توانید زمان مشخصی برای طول دوره های قاعدگی خود در نظر بگیرید می توانید از روش های دیگری برای تعیین و تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری خود در نظر بگیرید. طبیعی است که چنین وضعیتی نیاز به درمان و مراقبت های پزشکی دارد و باید زودتر برطرف شود با این حال در چنین وضعیتی نمی توان به کمک تقویم یا ماشین حساب زمان دقیق تخمک گذاری را تعیین کرد ولی راه حل های دیگری برای تشخیص آن وجود دارد.
  • می توانید با کمک اندازه گیری روزانه ی درجه حرارت بدن خود هنگام صبح زمان تخمک گذاری تان را تشخیص دهید. دمای پایه ی بدن شما در زمان تخمک گذاری کمی افزایش می یابد و با دمای بدن در بقیه ی روزها متفاوت است . چنین اتفاقی اگر تب نباشد فقط در زمان تخمک گذاری شما روی می دهد.
  • به ترشحات واژن خود دقت کنید. در زمان تخمک گذاری ترشحات واژن شما افزایش می یابد و جنس این ترشحات نازک تر، لیز تر ، روشن تر و شبیه به سفیده ی تخم مرغ می شود.
  • برخی زنان در هنگام تخمک گذاری دردی خفیف و ضربان دار را در یک سمت شکم خود احساس می کنند. ممکن است این درد در ناحیه ی پایینی شکم به سمت طرفین ادامه داشته باشد. پس به انقباضات ناحیه ی پایین شکم خود توجه بیشتری داشته باشید.
  • کیت تخمک گذاری هم از دیگر روش های مطمئن برای تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری است. می توانید کمی ادرار خود را بر روی این کیت قرار داده و جواب آن را طبق دستورالعمل تفسیر کنید.

نشانه های تخمک گذاری

علائم تخمک گذاریتخمک گذاری زنان با علائم و نشانه های متعددی همراه است. نشانه های تخمک گذاری زنان ممکن است در همه ی افراد به یک شکل نباشد و هر زنی علائم منحصر به فردی را مشاهده می کند.برای شناخت و تشخیص علائم تخمک گذاری بهترین راه مراجعه به سیستم بدنی خودتان است شما بهتر از هر شخص دیگری با ویژگی های بدن خود آشنایی دارید با این حال از علائم تخمک گذاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • افزایش دمای پایه ی بدن به طوری که در روز مشخصی دمای پایه ی بدن شما نسبت به باقی روزهای ماه کمی افزایش می یابد.
  • تغییرات گردنه ی رحم به شکلی که دهانه ی رحم کمی نرم تر می شود و ممکن است بالاتر از حد معمول قرار بگیرد.
  • احساس درد و انقباض عضلانی خفیف در ناحیه ی پایینی شکم
  • تغییر ترشحات واژن

علاوه بر این ها یک سری علائم تخمک گذاری وجود دارند که ممکن است در برخی افراد مشاهده شوند و به عنوان علائم ثانویه تخمک گذاری شناخته می شوند.

  • لکه بینی
  • دل درد
  • آروغ زدن
  • حساس شدن پستان ها
  • افزایش میل جنسی
  • افزایش حساسیت حس های 5 گانه

تعیین زمان دقیق تخمک گذاری با کیت تخمک گذاری

کیت تخمک گذاریاین تست ها که به صورت کیت آماده در داروخانه ها وجود دارد و بدون نیاز به نسخه به فروش می رسند می توانند تغییرات و اندازه ی هورمون LH را در ادرار شما نشان دهد . سطح هورمون LH در بدن به طور طبیعی قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد و با قرار دادن کمی ادرار بر روی کیت تخمک گذاری می توان به راحتی به آن پی برد.

دستورالعمل استفاده از این تست ها و نحوه ی تفسیر جواب آن به تفصیل در جعبه ی آن نوشته شده است. در هر صورت باید بگوییم که با وجود دقت بالا همیشه امکان خطا در نتیجه ی تست ها وجود دارد و ممکن است نتایج حاصل از تست کاذب مثبت یا کاذب منفی باشد. پس توصیه می کنیم که برای به دست آوردن دقیق ترین نتیجه بهتر است نمونه ادرار خود را از دومین باری که در طول روز ادرار می کنید تهیه کنید که هم غلظت کمتری دارد و هم به مراتب خالص تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا