ارتقای شغلیموفقیت

آداب معاشرت خانم ها در محیط کار

همانطور که میدانید امروزه حضور زنان در جامعه افزایش چشمگیری گرفته است. خانوم ها امروزه در سراسر دنیا در کنار آقایان فعالیت کرده و نقش مهمی در اقتصاد هر جامعه ایفا می کنند. البته علیرغم حضور پر رنگ و چشمگیر زنان در محیط کار، همچنان شاهد تبعیضات جنسی و رفتار های مبتنی بر جنسیت در محیط کار هستیم . یادگیری آداب معاشرت خانم ها در محیط کار قطعا می تواند به حضور موفق خانم ها در محیط کار کمک کند.


حضور موفق زنان در محیط کار

خانم های موفق در محیط کار
مهمترین قواعد و رفتار هایی که لازم است در آداب معاشرت خانم ها در محیط کار رعایت شود به این شرح است:
  • قواعد بازی را یاد بگیرید: وقتی به تازگی همکاری خود را با یک سازمان آغاز می کنید ابتدا با دقت فرهنگ غالب رفتار کارکنان در شرکت را در مد نظر قرار دهید. قبل از اینکه با دیگران ارتباط برقرار کنید ببینید دیگر خانم ها در شرکت با یکدیگر چگونه رفتار می کنند؟ از چه روشی برای بیان خواسته هایشان استفاده می کنند؟ نحوه ارتباط درون سازمان را زیر نظر بگیرید و سپس سعی کنید بر اساس روابط موجود رفتار کرده و خودتان را با فرهنگ سازمان وفق دهید.
  • به وظایفتان اهمیت بدهید: مهمترین دلیل وجود شما در شرکت انجام وظایفی است که به شما محول شده اند. سعی کنید وظایف خود را به نحو احسن انجام داده و پروژه هایی که به شما محول شده اند در موعد مقرر تحویل بدهید. زمان خود را تلف نکنید مهم نیست همکار خانمتان ساعت ها با دوستان و آشنای شان صحبت می کنند و مدت زمان طولانی از ساعت کاری خود را صرف پرسه زدن در اینترنت می کنند شما یک خانم حرفه ای هستید پس ضمن رعایت قوانین آداب معاشرت خانم ها در محیط کار نباید زمان ارزشمند خود را صرف کارهای بیهوده کنید.
  • با دیگران آنگونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند. هرگز پشت سر دیگران در محیط کار حرف نزنید، اگر از کسی دلخور یا ناراحت هستید سعی کنید مشکلتان را رو در رو با خود او بازگو کنید
  • به ظاهرتان اهمیت دهید: شما به عنوان یک فرد حرفه ای باید در محیط کارتان به بهترین نحو دیده شوید پوشیدن لباس های بیش از حد تنگ و بدن نما و یا لباس های بیش از حد گشاد و چروک و کثیف می تواند به شخصیت حرفه ای شما آسیب بزند. همچنین به خاطر داشته باشید که یک خانوم حرفه ای در محیط کار خود هرگز کفش مجلسی با پاشنه های بلند نمی پوشد.
  • بهداشت فردی را فراموش نکنید : حمام کردن روزانه و یا یک روز در میان، مسواک زدن، استفاده از عطر و آرایش کردن ساده از جمله نکات مهمی است که شدیداً باید به آنها توجه شود.
  • با همکاران خود روابط شخصی برقرار نکنید: خانم ها اغلب تمایل دارند که با دوستانشان مدت های طولانی گفتگو کنند و مسائل شخصی خود را با آنها در میان بگذارند. اما یادتان باشد یک خانوم حرفه ای هرگز در محیط کار خود با همکارانش ارتباط شخصی قرار نمی کند.
  • از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید: ممکن است شما جزء آن دسته از زنانی باشید که به شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی می دهند و مدت زمان زیادی را صرف به اشتراک گذاری اطلاعات خود در فضای مجازی می کنند. اطلاعات شخصی بسیار محرمانه هستند و باید در محیط کار از آنها محافظت کنید پس هرگز همکاران خود را در صفحه شخصیتان اضافه نکنید.

مقنعه ها و مانتوهایی به رنگ های خاکستری، سورمه ایی، مشکی و قهوه ای، لباس مناسبی برای خانم ها در جلسات کاری و رسمی محسوب می شود. پوشیدن مانتوی رسمی و البته با کیفیت می تواند به شما ظاهری جدی و رسمی ببخشد و از نکات مهم درآداب  معاشرت خانم ها در محیط کار محسوب می شود.

آداب معاشرت خانم ها در محیط کار

آداب معاشرت خانم ها در محیط کار
حضور در یک جلسه رسمی و کاری برای هر انسانی می تواند یک موقعیت دلهره آور تلقی شود. البته این موضوع برای خانم ها می تواند کمی مشکل تر باشد. خانم ها معمولاً بیشتر از آقایان به ظاهرشان توجه می کنند. نحوه لباس پوشیدن، ارایش صورت و مو، عطر، استفاده از زیورآلات و … مسائلی هستند که معمولاً ذهن خانم ها را به خود مشغول می کنند و از مسائل مهم در معاشرت خانمها  در محیط کار به شمار می رود. اما باید بدانید که برای شرکت در جلسات رسمی و کار مسئله انتخاب لباس و آرایش می تواند در نحوه قضاوت دیگران نسبت به شما تاثیر بگذارد. یک خانم حرفه ای برای موفقیت در یک جلسه کاری باید به موارد ذیل توجه کند:

تن صدا

تن صدا

یکی از نکات مهم در آداب معاشرت خانم ها در محیط کار تن صدا می باشد.خانم ها اغلب در هنگام صحبت کردن در جلسات تن صدایشان را بالا می برند و گاهی به نظر می رسد که برای اینکه صدایشان را به هم برسانند، جیغ می زنند. این صدای بلند و به اصلاح جیغ می تواند نشانه ای از عدم اطمینان و ضعف درونی شما باشد. در حالی کرن صحبت کردن با متانت و آرامش و با صدای عمیق می تواند نفوذ و تاثیر کلام شما را چند برابر کند. البته به خاطر داشته باشید اگر بیش از حد آرام و با لحنی خجالتی صحبت کنید قطعاً جلسه را از دست خواهید داد. چون این گونه صحبت کردن نشان دهنده ی عدم اعتماد به نفس و ضعف شخصی شماست و تمام توانایی ها و شایستگی های شما را زیر سوال می برد.

تماس چشمی

در فرهنگ تمام کشور های دنیا تماس چشمی یک خانوم با یک آقا وجهه خوشایندی ندارد. زل زدن یک خانم به یک آقا می تواند جنبه اغوا کننده و یا تهدید داشته باشد.پس باید برای رعایت نکات آداب معاشرت خانم ها در محیط کار مراقب تماس چشمی خود باشند و هنگام صحبت کردن در جلسات رسمی و کاری سعی کنند به هیچ یک از آقایان حاضر در جلسه برای مدت طولانی زل نزنند و تماس چشمی بیش از حد برقرار نکنند.

حرکات بدن

زبان بدن در محیط کار

جهت رعایت قوانین آداب معاشرت خانم ها در محیط کار  آنها باید به شدت مراقب حرکات اعضای بدن خود باشند. تکان دادن دست ها با ظرافت و زیبایی از جمله عادات خانم ها در هنگام صحبت کردن است. این رفتار های عادی برای خانم ها می تواند برای آقایان معنای دیگری داشته باشد. خانمی که مراقب رفتار های زنانه و ظریف خود نباشد ممکن است مسیر جلسه را به سمتی هدایت کند که اصلاً به نفع خودش و سازمانش نباشد. لذا خانم ها در جلسات رسمی به شدت باید مراقب رفتار خود باشند و تا جایی که می توانند حرکات بدن خود را کنترل کنند.

رفتار زنانه

برخی از زنان برای اینکه بتوانند از خود در برابر رفتار های سوء مردان محافظت کنند سعی می کنند مانند مردان رفتار کنند. آنها اغلب آرایش نمی کنند. لباس های مردانه می پوشند و لحن صحبت کردن خود را شبیه به مردان می کنند. چنین زنانی سعی می کنند با این رفتار تایید مردان را جلب کنند. اما باید بدانید دنیا با تمام تفاوت هایش زیبا است. هیچکس زنی که رفتار مردانه دارد و یا برعکس مردی که رفتار زنانه دارد را تایید نمیکند.خودتان باشید، اما ظرافت خود را کنترل کنید، این کلید موفقیت زنان در محیط کار است.

آرایش و استفاده از زیور آلات

رفتار زنانه

آرایش کردن و استفاده از زیورآلات از جمله ویژگی های زنانه است. خانم ها باید به این موضوع دقت داشته باشند که آرایش غلیظ و استفاده از زیورآلات زیبا و جذاب مختص مهمانی های شخصی است. محیط کار و به ویژه جلسات رسمی و کاری فضای مناسبی برای حضور با آرایش غلیظ و زیورآلات فراوان نیست.

 

کفش

پوشیدن کفش هایی با پاشنه های بسیار بلند را فراموش کنید. کفش های پاشنه بلند با رنگ های زننده را کنار بگذارید برای مهمانی و دورهمی های دوستانه تان. همچنین کفش های بیش از حد تخت و یا کفش های ورزشی با رنگ های شاد برای جلسات رسمی و کاری اصلاً مناسب نیست. سعی کنید یک جفت کفش رسمی با پاشنه مناسب و از جنس چرم انتخاب کنید و تنها در جلسات رسمی و کاری خود از آن استفاده کنید. بهتر است کفش خود را با یک کیف چرمی اداری ست کنید. هرگز در جلسات رسمی از کیف های مجلسی مدل دار و یا کیف های ورنی با بند زنجیر دار استفاده نکنید.
منبع : آداب معاشرت برای مدیران – تالیف : کبری سبزعلی یمقانی

لباس

لباس مناسب محل کار

مقنعه ها و مانتوهایی به رنگ های خاکستری، سورمه ایی، مشکی و قهوه ای، لباس مناسبی برای خانم ها در جلسات کاری و رسمی محسوب می شود. پوشیدن مانتوی رسمی و البته با کیفیت می تواند به شما ظاهری جدی و رسمی ببخشد و از نکات مهم در آداب معاشرت خانم ها در محیط کار محسوب می شود . پوشیدن روسری و شال های رنگی و گلدار یا مانتوی اسپرت و مد روز را فراموش کنید. پوشیدن مقنعه به همراه مانتوی رسمی قطعاً شکیل تر و البته رسمی تر و جدی تر است. از پوشیدن لباس های تنگ و بدن نما نیز به شدت خودداری کنید.

 

‫3 دیدگاه ها

  1. جایی کارمیکنم که پست فنی خوبی بهم دادن ولی از روز بعد از مصاحبه هروقت من خواستم کوچکترین کلامی بامدیرداشته باشم (کلام کاری) یا اینکه سلام عمو و پدرم روبزنم که قبلا همکار صمیمی مدیر عامل فعلیم بودن ، این خانم مانع میشه . اون خانم با اینکه کارمند اداریه بمن وظایفمو گوشزد میکنه درحالیکه خودم به بهترین نحو انجامشون میدم.این خانم ناهار درست میکنه برا اقایون ،جارومیکنه زمین اتاقو،چای درست میکنه .میان وعده ازجیب خودش میاره براهمه . سوال دارم برخورد جدی نشون بدم دربرابر گوشزدهاش بهم یا به مدیرعامل بگم یا بیتفاوت باشم ؟بگم که روزمصاحبه بخاطر شرایط زندگیم حال زیاد خوشی نداشتم و خود مدیر عاملم گفت : هنگی !ولی بخاطرسواد زیادم قبولم کردن.

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است دفعات اول خودتان مستقیم به همکارتون بگین که با وظایف تون اشنا هستین و نیاز به گوشزد او نیست و اگر مجدد تکرار شد یا پاسخ غیر منطقی دریافت کردید با مدیریت در میان بگذارید.

  2. خانمم ازشرکت اومدم ولی بعدچندماه دوباره زنگ زدند که برم . چون منشی حسابدارشرکت انقدرخودشو میچسبوند به مدیر که اصلانمیزاشت طرف کنارمن بشینه یا مطلبی یادم بده درحالیکه شرکت برقی هستش ومن ومدیرعامل وهیات مدیره همه مهندس برقیم. ایشون اصلا اجازه ابراز وجود بمن نمیده .عصبیم کرده وخودشم حرکات پانیذ وعربی داره وانقدرتندتندحرف میزنه وگاهی یچیزایی رو میخوادبمن اموزش بده چون چندماه بجای مهندس برق کارکرده قبل من ، خیلی تند در حد رفع تکلیف انجام میده واصلاتوجهو ازروز من برداشته .چطوررفتارکنم مستاصلم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا