بیماری هاناباروری و نازایی

بررسی ناباروری یا نازایی در زوجین و روش های درمان آن

باروری و تولد کودک را میتوان به نوعی ثمره ازدواج و تشکیل خانواده دانست به همین ترتیب بسیاری از زوج هایی که به هر دلیلی این توانایی را از دست میدهند با مشکلاتی مواجه شده که از جمله آنها می توانیم به افسردگی، اختلاف با همسر و … اشاره کنیم. در بسیاری از موارد زوج ها درک درستی از ناباروری و علت آن ندارد و یا اینکه با روش های درمان این اختلال آشنا نیستند از همین روی به شما پیشنهاد میکنیم با مجله پزشکی بیچشک همراه شوید تا با این علل و درمان هریک آشنایی شوید:


مفهوم ناباروری یا نازایی چیست؟

ناباروری چیست؟
نازایی به معنی ناتوانی در تولید مثل است که در بیشتر جانداران از جمله حیوانات و گیاهان مشاهده می شود در واقع می توان گفت هرگاه زن و شوهری که در سن باروری قرار داشته و طی 12 ماه با یکدیگر رابطه جنسی بدون اعمال هیچ یک از روش های جلوگیری از بارداری را داشته باشند و طی این مدت زمان بچه دار نشوند می توان گفت یکی از زوجین و یا هر دوی آنها به مشکلات ناباروری مبتلا شده است.توجه داشته باشید ناباروری به معنی عدم تولید گامت ( در جنس نر اسپرم در جنس ماده تخمک ) نیست بلکه عدم توانایی تولد نوزاد زنده را می گویند مثلا در برخی موارد جنین تشکیل می شود ولی به هر دلیلی سقط شده و یا اعضای بدن او تشکیل نمی شوند.

چه زمانی یک زوج باید نگران نازایی باشند؟

تشخیص ناباروری
تحقیقات انجام شده در کشور نشان میدهد از هر 6 زوجی که قصد بچه دار شدن دارند، یک زوج صاحب فرزند نمی شوند، همچنین آمار ها از وجود 3 میلیون زوج نابارور در کشور خبر می دهند. نکته منفی در رابطه با این اختلال ها این است که  آمار ها اعلام شده نشان می دهد نازایی به شدت در حال گسترش است و نکته مثبت این است که امروزه روش های درمانی بسیاری برای این رفع این اختلال وجود دارد که به شرح هر یک از آنها می پردازیم.لازم است به هر یک از شرایط زیر توجه کنید و در صورت که مستعد ناباروری و نازایی هستید، جهت مشاوره به پزشک متخصص مراجعه نمایید:
  • سن : یکی از مهمترین فاکتور های فرزندآوری و بارداری سن زوجین، به خصوص خانمها می باشد، هر خانم به طور متوسط بین سنین 14 الی 44 سالگی قدرت باروری دارد و به طور متوسط بعد از سن 30 سالگی تعداد تخمک ها به شدت کاهش پیدا می کند.از همین روی به زوج ها توصیه می شود فرآیند فرزند آوری را به تعویق نیندازند زیرا امکان و قدرت باروری به شدت در آن کاهش پیدا می کند.به طور کلی می توان گفت اگر خانمی سنی بیشتر از 30 سال دارد و در اقدام باروری ناموفق عمل نموده باید جهت مشاوره به پزشک مراجعه نماید همچنین اگر خانمی جوان است ولی مدت زمان زیادی از ازدواجش گذشته است ولی باردار نشده لازم است جهت مشاوره و درمان اقدام نماید.
  • نشانه های بدنی : همه افراد باید به نشانه های نازایی در خود توجه نمایند به طور مثال لازم است خانم ها به نظم عادت ماهیانه خود توجه ویژه ای داشته باشند و آقایان نیز به نشانه های سلامت ناحیه ی تناسلی خود توجه کنند.
  • درمان بیماری های هورمونی :اگر هر یک از زوجین به بیماری های تناسلی و یا هورمونی دچار شده است لازم است جهت درمان اقدام نمایند زیرا این بیماری ها می تواند بر نواحی دیگر بدن تاثیر منفی داشته باشد.
  • عفونت یا بیماری های حاد دستگاه تناسلی : عفونت و بیماری های تناسلی به طور مستقیم با علت نازایی ها در ارتباط است.به طور مثال سابقه بیماری واریکوسل در مردان و سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان از علل ناباروری شناخته می شود. جهت درمان و شناسایی تاثیر این بیماری بر بدن اقدام نمایند.
  • سبک زندگی : در برخی مواقع سبک زندگی عاملی است که می تواند ناباروری و نازایی را به همراه داشته باشد، به طور مثال استعمال دخانیات و مصرف الکل یکی از عواملی است که موجب تضعیف قدرت باروری و عدم تولید نوزاد سالم می گردد.
  • پرهیز از استرس : بی شک استرس یکی از عامل های اصلی در هر نوع بیماری محسوب می شود زیرا که اثرات مخربی را بر بدن دارد. استرس به طور مستقیم موجب ناباروری نمی شود  اما در افزایش اختلاف بین زوجین و رها کردن روش های درمانی و تضعیف قدرت باروری بی تأثیر نیست.

توجه داشته باشید ناباروری به معنی عدم تولید گامت ( در جنس نر اسپرم در جنس ماده تخمک ) نیست بلکه عدم توانایی تولد نوزاد زنده را می گویند مثلا در برخی موارد جنین تشکیل می شود ولی به هر دلیلی سقط شده و یا اعضای بدن او تشکیل نمی شوند.

اقدامات لازم برای درمان ناباروری

درمان ناباروری
با پیشرفت علم کمتر زوجی دیده می شوند که نتوانند مشکلات ناباروری خود را درمان نمایند پس بدون نگرانی و دلهره جهت درمان بیماری خود اقدام نمایید، اولین قدم برای درمان مشکلات ناباروری تشخیص علت آن می باشد یعنی در این حالت پزشک متخصص زنان به بررسی وضعیت تخمک گذاری، وجود کیست های تخمدانی و …در خانوم می پردازد تا علت را شناسایی نماید. برای آشنایی بیشتر با این عوامل می توانید به مقاله علل ناباروری زنان مراجعه نمایید.همچنین در حین انجام این فرآیند سلامت آقایان نیز باید توسط پزشک متخصص اورولوژیست مورد بررسی قرار گیرد برای شناسایی علت این اختلال، پزشک به بررسی وضعیت اسپرم سازی در مردان می پردازد، شما می توانید جهت آشنایی با علل این اختلال می توانید به مطالعه علل ناباروری در مردان بپردازید.در مرحله بعد پس از تشخیص علت ناباروری، زوجین باید جهت درمان اقدام نمایند. جهت آشنایی با روش های درمان ناباروی می توانید به مقاله ها درمان ناباروری در مردان و درمان نازایی در زنان مراجعه نمایید.

همچنین در برخی از مواقع علت مشخصی برای ناباروری بیان نمی شود یعنی به طور کلی می توان گفت عامل حدود نیمی از ناباروری ها  مشکلات زنان و نیمی دیگر شامل مشکلات اسپرم توسط مردان و علت های ناشناخته می باشد، مطالعات پزشکی نشان می دهد حدود 26%  از ناباروری ها غیر قابل توضیح هستند. برخی از روش هایی که برای درمان نازایی بی علت موثر است به این شرح می باشد:

  • تلقیح داخلی رحمی یا IUI
  • قرص کلومید ( این قرص با تحریک تخمدان ها تعداد تخمک های آزاد شده را افزایش میدهد.)
  • تزریق FSH ( تحریک فولیکول ها ) به همراه تلقیح داخل رحمی
  • تزریق هورمون گنادوتروپین به همراه مقاربت
  • روش IVF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا