بیماری هابیماری های مقعدی

درمان شقاق با لیزر یا عمل لیزری شقاق (فیشر) چیست؟

بیماری شقاق یا فیشر یکی از انواع بیماری های نشیمنگاهی است. این عارضه دردناک می تواند روند عادی زندگی فرد را با اختلال مواجه کند. از همین روی نیاز به درمان فوری دارد. اغلب افراد گمان می کنند این عارضه تنها زخم کوچکی است که خود به خود درمان می شود، در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. پزشکان توصیه می کنند در صورتی که شقاق به حالت مزمن در آمده یعنی بیشتر از 8 هفته از بروز آن گذشته و در طی 7 روز با استفاده از درمان های خانگی و دارویی بهبود نیافته لازم است، هر چه سریعتر برای درمان های تهاجمی تر اقدام کنید. همان طور که در صفحه مربوط به جراحی شقاق به طور مفصل توضیح دادیم، برای درمان قطعی بیماری باید قسمتی از عضله اسفنکتر تحت جراحی اسفنکتروتومی قطع شود. این روش درمان به دلایلی ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد، زیرا بسیاری از بیماران از انجام جراحی واهمه دارند، به علاوه عوارض خاص جراحی مانند بی اختیاری موجب شده پزشکان به دنبال روش دیگر برای بهبود این بیماری باشند، این روش درمان شقاق با لیزر است که در ادامه به تشریح بیشتر آن می پردازیم.


درمان شقاق با لیزر چیست؟

درمان فیشر با لیزربرای درمان شقاق به روش اسفنکتروتومی باید قسمت کوچکی از عضله قطع شود از این طریق از اسپاسم و فشار داخل عضله کاسته شده و به درمان بیماری کمک خواهد شد. در درمان شقاق با لیزر برای برش این قسمت از عضله به جای استفاده از تیغ جراحی از قدرت اشعه لیزر برای برش استفاده می شود.

استفاده از لیزر موجب میشود، دقت پزشک چندین برابر شده و به بافت های اطراف موضع آسیبی وارد نشود. از طرفی دیگر لیزر همزمان با برش بافت های آسیب دیده، عروق و اعصاب را ترمیم نموده و مانع از درد و خونریزی بیماری می گردد.

مزایای درمان عمل شقاق با لیزر

مهمترین مزیت های درمان عمل لیزر شقاق به این شرح است:
  • بدون احساس درد و خونریزی : لیزر بافت های و عروق را همزمان با برش ترمیم نموده و مانع از احساس درد و یا خونریزی می گردد.
  • درمان سریع و سرپایی : عمل جراحی شقاق با لیزر به صورت سرپایی و در کمتر از یک ساعت انجام می شود.
  • بدون نیاز به تزریق بیهوشی: این درمان نیازی به بیهوشی نداشته و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. این مورد موجب شده لیزر برای بسیاری از بیماران که تزریق بیهوشی برای آنان خطرناک است، مناسب باشد.
  • بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت : بیماران می توانند پس از این روش درمانی به زندگی روزمره برگردند و نهایتاً به یک روز استراحت نیاز خواهند داشت.
  • هزینه مناسب تر: لیزر می تواند تا حد قابل توجهی هزینه های درمان این بیماری را کاهش دهد. زیرا از این طریق بسیاری از هزینه ها مثل بستری شدن در بیمارستان حذف خواهد شد.
  • درمان قطعی : تجربه نشان داده اغلب بیماران پس از این درمان به طور کامل بهبود یافته اند.
  • اسکار کمتر : بسیاری از بیماران به خصوص خانم ها از به جای ماندن آثار زخم های جراحی واهمه دارند. که لیزر این مشکل را حل نموده است.
  • بدون ایجاد عوارض : انجام لیزر خطر بروز عوارضی مانند بی اختیاری را به همراه نداشته و این یک مزیت بسیار مهم به شمار می رود.
  • بدون نیاز به پانسمان : انجام لیزر نیازی به پانسمان و تعویض آن ندارد.

معایب لیزر شقاق یا فیشر

تا به حال هیچ گزارشی  مبنی بر بروز عوارض بعد از این درمان دریافت نشده است. ضمن آنکه این روش کاملاً ایمن بوده و خطراتی مانند سوختگی را برای بیمار به همراه نخواهد داشت. در نتیجه می توان این روش را بدون عیب دانست.

هزینه درمان شقاق با لیزر

هزینه درمان شقاق با لیزرتعیین دقیق هزینه لیزر کار مشکلی است، این هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل مرکز درمانی، دستمزد دریافتی جراح، دستگاه لیزر و … می شود. اما به طور کلی این هزینه مابین 2 الی 3 میلیون تومان خواهد بود. لازم به ذکر است که هزینه درمان فیشر با لیزر توسط بیمه های درمانی پرداخت نمی شود. زیرا بر طبق قانون، بیمه تنها موظف به پرداخت هزینه جراحی های تحت بیهوشی با حداقل 6 ساعت بستری در بیمارستان است. اما در نظر داشته باشید که هزینه پرداختی بابت لیزر بسیار کمتر از دیگر درمان ها نظیر جراحی است. ضمن آنکه لیزر درمانی قطعی بوده و تنها با یکبار پرداخت هزینه برای همیشه از شر آن خلاص خواهید شد.

بهترین درمان شقاق با لیزر است. مهمترین ویژگی لیزر قطعی بودن این درمان است که موجب شده به دیگر روشهای درمانی نیازی نباشد.

مراقبت های بعد از لیزر فیشر

مراقبت های بعد از درمان شقاق با لیزرانجام راهکارهای زیر به شما کمک خواهد نمود تا هرچه سریع تر به نتیجه دلخواه خود برسید و از تکرار و یا عود مجدد بیماری جلوگیری خواهد نمود.
  • افزودن فیبر به رژیم غذایی حداقل به میزان 25 تا 30 گرم در طول روز
  • افزایش مصرف مایعات به خصوص آب تا 8 لیوان در طول روز
  • ورزش و فعالیت بدنی و پرهیز از یک جا نشستن به مدت طولانی
  • مراقبت از زخم و کمک گرفتن از بالش های نرم دوناتی شکل
  • رعایت بهداشت مقعد و خشک و تمیز نگه داشتن آن
  • پرهیز از رابطه جنسی حداقل تا بهبودی کامل
  • مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک با مشورت پزشک
  • مراجعه مداوم به پزشک برای بررسی روند بهبودی تا درمان کامل
  • مصرف مسهل و یا داروی مکمل فیبر در صورت عدم درمان یبوست با فیبر

بهترین درمان شقاق

بهترین درمان شقاق با لیزر است. مهمترین ویژگی لیزر قطعی بودن این درمان است که موجب شده به دیگر روشهای درمانی نیازی نباشد. از طرفی لیزر هیچ عوارض و خطراتی را به همراه نخواهد داشت.درمان خانگی شقاق و یا درمان فیشر با بوتاکس روشی موقتی هستند و معمولاً بیماری پس از طی مدتی مجدداً عود خواهد نمود. عمل فیشر نیز مشکلات و عوارض جدی را ایجاد کرده و حتی ممکن است منجر به بی اختیاری در کنترل گاز روده و مدفوع شود، از همین جهت پزشکان انجام آن را توصیه نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا