بیماری هابیماری های چشم

آیا تنبلی چشم بزرگسالان قابل درمان است؟

تنبلی چشم در بزرگسالان به معنی عدم دید طبیعی می باشد، این بیماری معمولاً در سنین کودکی رخ میدهد اما ممکن است بزرگسالان را نیز درگیر نماید، نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است، قابلیت درمان این اختلال در بزرگسالان همانند کودکان می باشد. روش های درمانی مختلفی برای این مشکل پیش بینی شده است که در ادامه به بحث در مورد آن ها می پردازیم:


تنبلی چشم در بزرگسالان

تنبلی چشم بزرگسالان
تنبلی چشم یا آمبلیوپی به اختلال در بینایی و یا ضعف چشم اطلاق می شود، این اختلال در حدود 3% از افراد مشاهده شده، و معمولاً یک چشم هر فرد را درگیر می نماید. این بیماری موجب انحراف چشم به سمت داخل و یا خارج می شود.انحراف چشم یا عدم شفافیت در بینایی موجب میشود که مغز چشم سالم را برای دیدن انتخاب نماید در نتیجه دید چشم بیمار بعد از مدتی به خاموشی می گراید. به بیانی دیگر می توان گفت تنبلی چشم در بزرگسالان شرایطی است که چشم و مغز به درستی با هم همکاری نکرده و قدرت بینایی را کاهش می دهند، در این اختلال مغز، تصویر حاصل از چشم سالم را بر دیگری ترجیح می دهد. افزایش سن تاثیری در روند درمان تنبلی چشم در بزرگسالان ندارد بلکه ممکن است در مواردی  آن را دشوار نماید و یا درمان به طور کامل انجام نپذیرد.

ویژن تراپی مجموعه تمرین هایی است که زیر نظر اپتومتریست و ارتوپتیست صورت گرفته و هدف از آن، درمان تنبلی چشم، انحراف چشم، دوبینی و … می باشد.

علت ابتلا به این مشکل

این اختلال ناشی از علت های مختلفی روی می دهد که از جمله آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • عیوب انکساری : دوربینی ، نزدیک بینی ، آستیگماتیسم ( نقص روی سطح چشم)
  • انحراف چشم : لوچی،استرابیسم ( عدم تعادل در ماهیچه های چشم)
  • عدم شفافیت در مسیر بینایی : آب مروارید، کدورت قرینه، افتادگی پلک

علائم تنبلی چشم بزرگسالان

علائم تنبلی چشم بزرگسالان
علائم ابتلا به تنبلی چشم در بزرگسالان به این شرح است:
  • عدم هماهنگی در عملکرد هر دو چشم
  • انحراف چشم ها به سمت داخل و یا خارج
  • دید عمقی ضعیف
  • دوبینی
  • ضعف بینایی
  • خستگی چشم
  • سردرد
  • بستن یکی از چشم ها
  • کج کردن سر
  • نتیجه غیر طبیعی در معاینات چشم

درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

درمان تنبلی چشم بزرگسالان
درمان تنبلی چشم از اهمیت بالایی برخوردار است و روش های گوناگونی برای آن وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم اما به یاد داشته باشید لازم است هرچه سریع تر جهت درمان تنبلی چشم در بزرگسالان اقدام کنید زیرا در غیر این صورت عواقب خطرناکی مانند از دست دادن کامل بینایی چشم، فرد را تهدید می کند. برخی از مهمترین روش های درمانی به این شرح است:

استفاده از عینک و لنز

لنز و عینک ها از طریق درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم به درمان مشکلات چشم و تنبلی چشم در بزرگسالان می پردازند. به علاوه لنز و عینک به دید واضح محیط و تصحیح  تشخیص فاصله اشیا از فرد کمک می نماید. استفاده از عینک  بهتر است همراه با قطره های تار کننده دید چشم سالم صورت گیرد تا در درمان تنبلی چشم در بزرگسالان موثر باشد.

ویژن تراپی

ویژن تراپی مجموعه تمرین هایی است که زیر نظر اپتومتریست و ارتوپتیست صورت گرفته و هدف از آن، درمان تنبلی چشم، انحراف چشم، دوبینی و … می باشد. این روش با استفاده از لنزهای تصحیح‌گر، برد های تمرینی و برنامه‌های کامپیوتری صورت می گیرد. این تمرینات علاوه بر قوی کردن عضلات چشم، توانایی و ادراک بینایی را افزایش داده و در رفع  اختلالات موجود در نحوه‌ی تحلیل تصاویر موثر است. این تمرینات باید در مدت زمان 6 تا 9 ماه انجام پذیرد تا شاهد نتیجه مطلوب حاصل از آن باشید.

بستن یک چشم

یکی از روش های ساده در درمان تنبلی چشم در بزرگسالان بستن یک چشم می باشد، در این روش میزان حد بینایی به  میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و سن افراد مانعی برای این موضوع نخواهد بود.

انجام بازی

این روش بهتر از پوشاندن چشم برای بزرگسالان عمل می کند و با افزایش تمرکز بینایی چشم در یک نقطه مشخص  سعی در درمان ضعف چشم دارد، بازی هایی که با چیدمان اشکال و شکل ها سروکار دارند هر دو چشم را مجبور می کنند که به تنهایی مجبور به کار کردن شوند. این روش موجب می شود چشم ضعیف تر برای هماهنگی با چشم قوی تر خود را قوی تر نماید همچنین انعطاف مغز را برای استفاده از هر دو چشم افزایش خواهد داد.

تنبلی چشم با لیزیک و لازک

انجام این عمل یکی از بهترین روش ها برای رفع عیوب انکساری چشم و درمان تنبلی چشم است به خصوص اگر شخص قادر به استفاده طولانی مدت از عینک و لنز نمی باشد، می تواند از این روش برای رفع عیوب چشم خود استفاده نماید. ولی به یاد داشته باشید انجام این روش وابسته به نظر پزشک و مشورت با او می باشد.

جراحی

در صورتی که چشم دچار انحراف شده است عمل جراحی عضلات چشم می تواند در درمان تنبلی چشم در بزرگسالان موثر باشد، به علاوه اگر علت تنبلی چشم بیماری هایی نظیر آب مروارید باشد، باید با عمل جراحی آن را رفع نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا