روابط عمومیموفقیت

افراد جاه طلب و راهکار تعامل موثر با آنها

مطمئناً همه ما با افراد جاه طلب آشنا هستیم. این افراد به نظر می رسد به فضای شخصی حساسیت های ما بی توجه هستند و استقلال و آزادی فردی ما را زیر پا می گذارد. نقش این افراد در زندگی شما هرچه که باشد، رفتار و منش آنها موجب دلزدگی خاطر شما شده و احساس ناراحتی، حقارت و خشم را در شما شعله ور می سازد. افراد جاه طلب لزوماً نیت بدی ندارند فقط می خواهند خواسته و نیت شان را به دیگران تحمیل کنند و در نتیجه به فضا و آزادی شخصی افراد تجاوز می کنند.


افراد جاه طلب

جاه طلبی
از ویژگی های افراد جاه طلب می توان به سخت کوشی و پرتکاپو بودن اشاره کرد. فرصتی برای معاشرت با دیگران و تفریح ندارند. از خود و دیگران انتقاد می کنند. در برابر سختی ها، بی حوصله و عصبانی می شوند. یکجانشینی برایشان مشکل است و به طور معمول، تکان های عصبی به دست یا پای خود می دهند. دوست دارند چند کار را با هم انجام دهند. افراد جاه طلب بیشترین افراد مستعد استرس را تشکیل می دهند. برای کنترل همه کس و همه چیز سخت تلاش می کند و به طور معمول، بیماری فشار خون دارند و مستعد ابتلاء به بیماری قلبی و زخم معده هستند.

راهکار های تعامل موثر با افراد جاه طلب

خصوصیات افراد جاه طلب
در برخورد با این افراد، راهکار های زیر پیشنهاد می گردد:

به راهنمای درونی تان گوش دهید

وقتی تحت تاثیر افراد جاه طلب هستید، آنها می توانند خیلی راحت شما را مجبور به انجام کارهایی کنند که اصلاً حس خوبی به آن ندارید. برای این افراد خیلی عادی است که از ابزار هایی مثل تهدید، عصبانیت، مجادله و فشار احساسی برای مجبور کردن شما به اطاعت از خودشان استفاده کنند و اگر از راهنمای درونی خودتان استفاده نکنید قربانی فشار آنها خواهید شد.

با ترس از افراد جاه طلب زندگی نکنید

سلاحی که بیشتر افراد جاه طلب برای مجبور کردن دیگران به اطاعت از خود از آن استفاده می کنند، ترس است. آنها از نفوذ خود برای ایجاد ترس در شما بهره می برند. مثل بسیاری از والدینی که برای مجبور کردن فرزند شان به اطاعت از خود از ترس از تنبیه استفاده می کنند. اگر واقعاً می خواهید فارغ از تاثیر و نفوذ این افراد زندگی کنید، باید هوشیارانه از ترسی که می خواهند در شما ایجاد کننده دوری کنید. می توانید با گوش به زنگ و آگاه ماندن در این مواقع بر این ترس ها غلبه کنید. اگر از این ترس نهراسید، هیچ قدرتی روی شما تاثیر نخواهد داشت.

افراد جاه طلب، در برابر سختی ها، بی حوصله و عصبانی می شوند. یکجانشینی برایشان مشکل است و به طور معمول، تکان های عصبی به دست یا پای خود می دهند.

 آزادی خودتان را بر هر چیزی ترجیح دهید

وقتی احساس می کنید قربانی افراد جاه طلب اطرافتان شده اید، این واکنشی ساده از احساس کمبود آزادی است که در زندگیتان می کنید. فقط خودتان قدرت خواستن و طلب کردن آزادی تان را دارید و هیچ کس نمی تواند برای به دست آوردن آن کمکتان کنند. اگر آزادی تان را بر همه چیز ارجح بدانید، همیشه آزادید و نباید اجازه دهید جاه طلبی دیگران مانع آزادی شما شود.

موضع تان را مشخص کنید

خیلی مهم است که موضع تان را با قاطعیت بیان کنید و وقتی کسی سعی دارد بر شما احاطه کند، نظرتان را ابراز کنید. تنها راه و روش کنار آمدن با افراد جاه طلبی که سعی می کنند به شما دستور بدهند این است که به آنها نشان دهید چنین رفتار هایی را تحمل نخواهید کرد.
رفتار با افراد دشوار- دکتر میر مهرداد پیدایی – احمد رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا